با اجرای یك طرح واكنش دو ساله امكان پیشگیری از صدها هزار مورد سل مقاوم در برابر دارو و نجات ‪ ۱۳۴‬هزار انسان امكان پذیر خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت و طرح واكنش جهانی سل ام دی آر و سل ایكس دی آر از روز جمعه طرحی را منتشر و آغاز كرده‌اند كه اقدمات ضروری برای پیشگیری درمان و مهار سل بسیار مقاوم در برابر دارو و سل مقاوم در برابر چندین دارو را ترسیم كرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان جهانی بهداشت، این طرح اقدامات ضروری برای دستیابی به هدف دسترسی به داروها و آزمایشهای تشخیصی برای تمام مسلولان تا سال ‪ ۲۰۱۵‬را مشخص كرده است كه در صورت اجرا جان ‪۱/۲‬ میلیون بیمار را از مرگ نجات خواهد داد.

دكتر مارگارت چان مدیركل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سل بسیار مقاوم در برابر دارو تهدیدی برای امنیت و ثبات بهداشت جهانی است. این طرح، هزینه‌ها، مراحل مهم و اولویت‌ها را برای خدمات بهداشتی مشخص می‌كند كه تاثیر آن بعد از مدت دوساله آن همچنان ادامه خواهد داشت.

این طرح بر ضرورت فوری تقویت سرمایه‌گذاری در مهار و هدف‌گیری سل در حوزه‌های مهمی شامل تقویت برنامه‌ها برای درمان سل مقاوم در برابر دارو، ظرفیت‌سازی در آزمایشگاههای تشخیص پزشكی، گسترش كنترل و نظارت عفونت و تامین بودجه تحقیقات در زمینه تهیه واكسن ها، داروها و ابزارهای تشخیصی جدید و بهبود یافته تاكید می‌كند.

این طرح، راهبردی را برای افزایش كافی تعداد آزمایشگاههای سل كاملا مجهز در كشورهایی كه میزان سل بالاست تبیین كرده تا افزایش ‪ ۱۰‬برابری در تشخیص سل مقاوم در برابر چندین دارو تحقق یابد.

چنانچه این طرح بطور كامل اجرا شود ، شمار مسلولانی كه طبق رهنمودهای این سازمان درمان و معالجه می‌شوند ده برابر خواهد شد.

دكتر ماریو راویگ‌لیونه مدیر بخش توقف سل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید "ما زنگ خطر را در مورد امكان همه‌گیری سل غیرقابل درمان و مقاوم در برابر دارو به صدا درآورده‌ایم." وی افزود اگر بخواهیم جلوی سل مقاوم در برابر دارو را بگیریم این طرح بلندپروازانه باید مورد حمایت كامل قرار گیرد.

در ماه مارس سال ‪ ۲۰۰۶‬پس از آنكه پژوهشگران از تهدید نوظهور جهانی گونه‌های سل بسیار مقاوم خبر دادند، جهان از وجود بیماری سل ایكس دی آر آگاه شد.

شش ماه بعد، زمانی كه مجموعه‌ای از موارد سل تقریبا غیرقابل معالجه در ناحیه‌ای در آفریقای جنوبی كه دچار شیوع بالای ایدز است مشاهده شد، نگرانیهای بیشتری پدید آورد. از ‪ ۵۳‬بیمار فقط یكی زنده ماند.

ماه گذشته مورد یك بیمار مسافر آلوده به سل مقاوم در برابر دارو كه در هواپیمای مسافربری از آمریكا حضور یافته بود ضرورت توجه به همه‌گیری سل به عنوان یك اولویت فوری بین‌المللی نشان داد.

دكتر ماركوس اسپینال دبیراجرایی "مشاركت برای توقف سل" می‌گوید یك عامل بسیار مهم طرح، تامین پایدار داروهای مناسب برای درمان سل در كشورهای فقیر است.

وی گفت "پس از آنكه كمیته "چراغ سبز" ما تایید كرد كه كشورهای درخواست كننده استانداردهای فنی را رعایت كرده و از این داروها بطور صحیح استفاده می‌كنند، مركز داروی جهانی "مشاركت برای توقف سل"، عرضه دارو به شمار فزاینده‌ای از كشورها را تضمین می‌كند.

طرح واكنش جهانی نسبت به انواع سل مقاوم به دارو، فعالیتهایی را كه باید در تمامی شش ناحیه سازمان جهانی بهداشت انجام شود، شرح داده است.

هشت هدف اصلی همانهایی است كه گروه ضربت جهانی سازمان جهانی بهداشت در نشستی در اكتبر ‪ ۲۰۰۶‬درمورد سل مقاوم به دارو توصیه كرده بود.

كل بودجه این طرح دو ساله ‪ ۲/۱۵‬میلیارد دلار است كه ‪ ۸۰‬درصد آن صرف نیازهای خاص كشورها خواهد شد.

سل ام‌دی‌آر نوعی سل است كه به درمانهای استاندارد پاسخ نمی‌دهد و سل مقاوم در برابر داروهای اصلی یعنی "ایزونیازید" و "ریفامپیسین" محسوب می‌شود.

سالیانه ‪ ۴۲۴‬هزار مورد جدید سل مقاوم در برابر دارو بروز می‌كند.

مقاومتهای چندگانه در اثر مدیریت غلط دارویی و سرمایه‌گذاری ناكافی در كنترل سل بروز می‌كند. این بیماری از شخصی به شخص دیگر قابل انتقال است هزینه درمان این نوع سل هزار برابر سل معمولی است.

سل ایكس دی آر زمانی بروز می‌كند كه در برابر تمام داروهای موثر سل مقاومت ایجاد شود و سل مقاوم در برابر دارو و نیز در برابر داروهای فلوروكینولون و دستكم یكی از سه داروی تزریقی خط دوم درمان یعنی آمیكاسین، كاپرومایسین، و كانامایسین است. مقاومت گسترش یافته سل در اثر مدیر غلط سل مقاوم در برابر دارو ایجاد می‌شود و از شخصی به شخص دیگر قابل انتقال است. سالانه ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۰‬هزار مورد سل ایكس دی آر گزارش می‌شود.

تاكنون ‪ ۳۷‬كشور مواردی از سل ایكس دی آر را تایید كرده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha