سلامت نیوز: از چه زمانی و چگونه کودکان را با مفاهیم اعتیاد آشنا کنیم؟از چه زمانی و چگونه کودکان را با مفاهیم اعتیاد آشنا کنیم؟

بهترین زمان آشنا کردن کودکان با مفاهیم اعتیاد و مواد مخدر دوره پیش دبستانی است.

علی اکبر ابراهیمی کارشناس مسوول دفتر اعتیاد اداره بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین با بیان اینکه آموزش پیشگیری از اعتیاد در سنین پایین باید با ظرافت و به شکل دقیق صورت گیرد، گفت: بهترین روش این است که این آموزش ها در قالب قصه گویی، بازی و نقاشی به کودکان ارائه شود.

وی با اشاره به بسته آموزشی تهیه شده در این زمینه در استان اصفهان اظهار داشت: یکی از بازی هایی که در این بسته وجود دارد بازی مار و پله است که در پایین نردبان ها عوامل محافظت کننده و در سر مارها عوامل خطر قرار گرفتند. این یکی از بازی های مناسب برای کودکان بالاتر از 5 سال است. البته بازی های رایانه ای برای کودکان بزرگتر نیز طراحی شده است.

این پژوهشگر حوزه پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه آموزش های پیشگیرانه برای کودکان باید غیر مستقیم باشد، خاطرنشان کرد: یکی از بازی هایی که در مهدکودک ها می تواند مورد استفاده مربیان قرار گیرد این است در یک طرف سالن عکس یک ورزشکار قهرمان مانند رضازاده بزنند و در طرف دییگر عکس یک فرد در حال کشیدن سیگار و از بچه ها بخواهند زمانی که مربی کارهایی را که با آن موافق هستند می گوید به طرف عکس قهرمان بدوند و زمانی که کارهای ناپسندی که با آن موافق نیستند را نام می برد به طرف عکس فرد سیگاری بدوند.

وی به یکی دیگر از بازی ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و بیان داشت: ما در کلاس های ابتدایی از کودکان خواستیم خوبی های سیگار را در یک کاغذ و بدی های آن را در کاغذ دیگری بنویسند بعد همه این کاغذها را در دو کفه ترازو قرار دادیم معمولا کفه بدی ها سنگین تر می شود و به این ترتیب کودک متوجه می شود که سیگار بد و خطرناک است. ما نمی توانیم به یک کودک تفهیم کنیم که سیگار حاوی 4هزار ماده سمی است اما می توانیم با این بازی ها او را متوجه بد بودن سیگار بکنیم. همچنین در خانه می توانیم با کارهای مانند ریختن وایتکس یا جوهر نمک در کف دستشویی و حمام که ایجاد بوی بد و سرفه می کند به کودک بگوییم که سیگار هم همینطور است.

ابراهیمی به والدین توصیه کرد برای تقویت مهارت نه گفتن در کودکان به عمد از او کارهایی بخواهند که او با آن مخالفت می کند مانند اینکه از او بخواهند به جای نقاشی تلویزیون ببیند و هنگامی که کودک با این خواسته آنها مخالفت کرد او را تشویق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha