چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 58574
سلامت نیوز : طبق اعلام دولت نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده 550 تومان است.اما این خبربا واکنش برخی نمایندگان ومسئولان دولتی روبه روشد.ازجمله رئیس کمیسیون کشاورزی که نرخ 600 تومان ومدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشورکه قیمت 750 تا 800 تومان رانرخ عادلانه ومنطقی اعلام می‌كنند. براساس این گزارش مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با بیان اینکه نرخ 550 تومان را برای خرید تضمینی گندم قبول نداریم بلکه با توجه به افزایش نرخ ارز باید خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در حدود 750 تا 800 تومان باشد، از برگزاری جلسه شورای مرکزی این مجمع با معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سیدمحمدعلی نیک نژاد اظهارداشت: متاسفانه نرخهایی که توسط دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی تعیین می شود، غیرکارشناسی و بسیار ناچیز است.وی افزود: پیش از گرانی ارز و دلار در بازار این مجمع به نمایندگی از کشاورزان کل کشور طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که نرخ‌های تعیین شده از سوی دولت به هیچ وجه با هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی همخوانی ندارد و باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور اضافه کرد: در همان مقطع (اردیبهشت سال‌جاری) که نرخ خرید تضمینی برخی از محصولات کشاورزی مانند گندم از سوی دولت اعلام شد، نسبت به تعیین این نرخ اعتراض کردیم و دولت نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم را از 395 تومان به 420 تومان افزایش داد، درحالی که قیمت پیشنهادی مجمع برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در حدود 650 تا 700 تومان بود.وی تصریح کرد: درحال حاضر که نرخ ارز افزایش یافته و به تبع آن هزینه‌های جانبی کشاورزان هم بالا رفته، قیمت پیشنهادی مجمع برای خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در حدود 750 تا 800 تومان است.

نرخ خرید تضمینی گندم باید 600 تومان تعیین می‌شد

براساس این گزارش عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی در این‌باره می‌گوید: مجلس براساس بررسی‌های کارشناسانه‌ای که انجام داده است نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را درحدود 600 تومان می‌داند. رجایی با اشاره به اینکه بر اساس این دیدگاه برای توسعه غذا وامنیت غذایی 4 الگو تعیین کرده‌ایم، گفت: ابتدا باید ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی و آب را در کشور به صورت کامل مورد توجه قرار داده و از آن استفاده کنیم. در حال حاضر بیش از 30میلیون هکتار اراضی در کشور وجود دارد که باید برنامه‌ریزی برای تولید محصولات کشاورزی انجام شود.وی افزود: براین اساس در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که حداقل 25 درصد از تولید محصولات کشاورزی باید به صورت ارگانیک باشد ضمن اینکه باید در پایان برنامه پنجم حداقل 35 درصد از مصرف کود شیمیایی کاهش یافته و به جای آن از کودهای آلی و زیستی استفاده شود.به گفته نماینده مردم اراک در مجلس افزایش نرخ سرمایه‌گذاری دربخش کشاورزی از 4 درصد به بیش از 15 درصد از دیگر برنامه‌های کمیسیون کشاورزی مجلس محسوب می‌شود. رجایی همچنین درخصوص استیضاح وزیر کشاورزی نیزگفت: با توجه به اینکه بخشی از چالش‌های حوزه کشاورزی مربوط به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت است و به طور مستقیم به وزارت جهاد و کشاورزی برنمی‌گردد، دولت باید نسبت به این روابط پاسخگو باشد.

قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی

براساس این گزارش دولت با هدف حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی، ایجاد تعادل در نظام تولید، به حداقل رساندن ضایعات محصولات، جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و حذف پدیده واسطه‌گری، نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال 92 - 1391 را تعیین کرد. به‌گزارش مهرنرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای گندم با 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید پنج هزار و 500 ریال، گندم دوروم با 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید پنج هزار و 800 ریال، جو چهار هزار و 500 ریال، ذرت دانه‌ای چهار هزار و 650 ریال، چغندرقند یک هزار و 350 ریال، پنبه (وش) 2 سفید مرغوب، بدون زدگی و عاری از مواد خارجی (خاک، خاشاک، شاخه وبرگ) چهارده هزار ریال، دانه آفتابگردان با 2 درصد افت و 9 درصد رطوبت 9 هزار و 500 ریال، دانه سویا با 2 درصد افت و 9 درصد رطوبت هشت هزار و 700 ریال، دانه کلزا با 2 درصد افت و 12 درصد رطوبت 10 هزار ریال، دانه گلرنگ با 2 درصد افت و 10 درصد رطوبت 9 هزار و 500 ریال و سیب‌زمینی پاییزه مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی یک هزار و 900 ریال تعیین شده است.علاوه بر ارقام مذکور، به تولیدکنندگان گندم، جو و اقلام علوفه‌ای و اساسی جایزه تولید اختصاص خواهد یافت. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور جهت اجرا ابلاغ شده است. گفتنی است امسال قیمت خرید تضمیمنی گندم پایین بوده و در حال حاضرهر كیلو گندم در بازار آزاد 600 تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha