سلامت نیوز: یک عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: کلامیدیا یکی از مهم ترین عفونت های باکتریال انتقال یابنده از راه تماس جنسی در دنیا است و سالانه بیش از 3 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می شوند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، دکتر سیدعلی آذین، مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا، ضمن اشاره به نقش عفونت های ناشی از کلامیدیا در ناباروری افزود: عفونت ناشی از کلامیدیا یک بیماری انتقال یابنده از راه تماس جنسی است که توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود و قابل درمان است.
وی خاطر نشان کرد: این بیماری می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در زنان و مردان، نظیر ترشحات از آلت تناسلی، ناباروری و عفونت نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده شود.

این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با عنوان اینکه کلامیدیا گاهی بیماری خاموش نامیده می شود و ممکن است فردی مبتلا باشد اما از آن آگاه نباشد ادامه داد: علایم اغلب طی 3-1 هفته بعد از آلودگی بروز می کنند و افراد مبتلا ممکن است نشانه هایی مانند ترشح غیرطبیعی (موکوس، چرک) از واژن یا آلت تناسلی مردانه داشته باشند و یا هنگام ادرار کردن دچار درد شوند.
دکتر آذین ضمن تاکید بر اینکه کلامیدیا به آسانی با بیماری سوزاک اشتباه گرفته می شود و نشانه های هر دو بیماری تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند و می توانند به صورت همزمان رخ دهند افزود: قابل اعتماد ترین روش تشخیص کلامید یا، روش های آزمایشگاهی است و معمول ترین آزمون، جمع آوری یک نمونه از ترشحات آلت تناسلی مردانه و زنانه و آزمایش آن برای یافتن باکتری است.
وی تصریح کرد: در صورت ابتلا به عفونت کلامیدیا، این عفونت با تجویز آنتی بیوتیک های تک دوز یا در دوره های 14 ا لی 17 روزه درمان می شود و حتی بعد از بهبود نیز مصرف دارو باید ادامه یابد و اگر یک تا دو هفته بعد از اتمام داروها، نشانه های بیماری از بین نرفت، دوباره به پزشک مراجعه شود.

مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با اشاره به اینکه هر ساله بیش از یک میلیون زن در جهان به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا می شوند که حدود نیمی از موارد ابتلا به این بیماری، ناشی از عفونت با کلامیدیا است و بسیاری از این زنان بدون علامت هستند اظهار داشت: بیماری التهابی لگن به التهاب لوله های رحم و ناباروری منجر می شود و پژوهشگران تخمین می زنند که هر ساله 100 هزار زن در اثر  ابتلا به بیماری التهابی لگن نابارور می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha