چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 63628
سلامت نیوز : قرار بود تا پایان آذر تمام خانه‌های زلزله زده ورزقان،اهر و هریس تکمیل و تحویل داده شود،اما زمستان رسیده است و هنوز مردم در چادرهای هلال احمر زندگی می‌کنند. به گزارش خبر آنلاین از زلزله حالا بیش از سه ماه می‌گذرد و تنها حدود 7000 واحد به زلزله زدگان تحویل داده شده است، حال آنکه شمار خانه‌های تخریب‌شده حدود 18 هزار دستگاه بود. بیشترخانه‌های روستاهای باج‌‌باج، حکمت‌آباد، هیق، قراجه، قشلاق سفلا و اولیا و...به طور کامل تخریب شده اند و اهالی در چادر زندگی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به‌جز چادرنشین‌ها کسانی هم در کانکس‌هایی زندگی می‌کنند که انواع سازمان‌های حمایتی آن را برای اسکان موقت زلزله‌زدگان اهدا کرده‌اند.چادر علاوه بر اینکه مردم را گرم نمی کند،باعث آتش سوزی هایی هم شده است و خطرات زیادی را برای مردم دارد.الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس می‌گوید: با سردشدن هوا و بارش برف، عملیات ساختمانی متوقف شده است و به همین خاطر خیلی از زلزله‌زدگان هنوز آواره‌اند. نیکوکارها هم که با وعده‌های مسئولان باورکرده اند که زلزله‌زدگان دیگر مشکل بی‌خانمانی ندارند و به این ترتیب، آنها هم دیگر به فکر ادامه ساخت واحدها برای زلزله‌زدگان بی‌سرپناه نیستند.وی در گفت‌وگو با خانه ملت می‌گوید:60 روستای دور از مرکز زلزله مثل روستاهای ینگیج، دستجرد، جوشین، گال، ونستان، ملک تاش، برازین وجود دارند که هنوز کاری برای مردم نشده است.

زلزله و بیماری

نه تنها سرما به جان مردم افتاده است،بیماری هم دست از سر زلزله‌ زدگان آذربایجان شرقی بر نمی دارد و در روستای «تازه کند» سرخک میان بچه‌ها مسری شده است.آنها حمام و آب گرم ندارند و سرمای زمستان امانشان را بریده است و همچنان دلخوش به وعده‌های مسئولان هستند. آنها ناگزیرند در کنار شیر آب آتش روشن کنند تا یخ داخل شیر آب، آب شود و بتواند از آن استفاده کند. شاید برای خیلی از ما سرما و یخبندان خوشایند باشد اما کودکان زلزله‌زده آذربایجان زمستان را به خاطر سرمایش، به خاطر گل و لایش که راه رفتن را برایشان سخت می‌کند و خانه‌هایش را همیشه سرد نگه می‌دارد، دوست ندارند و نمی‌خواهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha