سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ 8500 شهروند در 11 سال گذشته بر اثر مسمومیت گاز منواکسید کربن خبر می دهد این در حالی است که با رعایت موارد ایمنی می توان از خطر گازگرفتگی در امان ماند.

مرگ 8500 شهروند در 11 سال/ چند توصیه در مورد گاز منواکسید کربن
سلامت نیوز : سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ 8500 شهروند در 11 سال گذشته بر اثر مسمومیت گاز منواکسید کربن خبر می دهد این در حالی است که با رعایت موارد ایمنی می توان از خطر گازگرفتگی در امان ماند.

محمود خدادوست در گفتگو با مهر اعلام کرد: در هشت ماهه سال جاری 285 نفر بر اثر مسمومیت گاز منو اکسید کربن جان خود را از دست داده اند.وی افزود: از این تعداد 70 نفر زن و 215 نفر مرد بوده اند.همچنین بر اساس آخرین آمارها در 11 سال گذشته تا کنون 8 هزار و 534 نفر بر اثر مسمومیت گاز منو اکسید کربن جان خود را از دست داده اند.

جدول آمار مرگ بر اثر مسمومیت گاز منواکسید کربن در 11 سال گذشته

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشورمی گوید: از آن جا که تمایل گاز منواکسید کربن برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می شود که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

این پزشک متخصص گفت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
 
همچنین از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.
 
این مقام مسئول در سازمان پزشکی قانونی گفت: شهروندان حتما موارد ایمنی را رعایت کرده از گذاشتن دودکش بخاری در ظرف آب خوددادی کنند. اگر هم دودکش بخاری سرد بود یا رنگ آتش زرد بود حتما باید بخاری را خاموش کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha