سلامت نیوز :  مسئولان در حالی از افزایش پرونده های تخریب جنگل ها و مراتع خبر می دهند که آمارها نشان می دهد از 11 سال گذشته تا کنون هر ساله 1300 آتش سوزی در جنگل های ایران رخ داده است ولی متاسفانه هنوز اقدامی جدی بر اساس قانون برای مقابله با تخریب جنگل ها نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ اینجا ایران است. کشوری خشک و نیمه‌خشک که نزدیک به 12 میلیون هکتار از سطح آن را جنگل‌ها و 90‌ میلیون هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهد. مراتع و جنگل هایی که شاید بتوان ارزش ریالی هر هکتار آنها را برمبنای هرمتر مکعب چوب 30 هزار ریال حدود 900 میلیون تومان برآورد کرد.

15 هزار آتش سوزی در 11 سال
بر اساس آخرین آمارها از سال 1381 تا 1390 حدود 13‌هزار و 832‌ مورد حریق در عرصه‌های طبیعی ایران گزارش شده که موجب از بین رفتن 142‌هزار و 941‌هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور شده است. این در حالی است که سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی در گفت وگو با حمایت با بیان اینکه شمار آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی نسبت به سال گذشته 23 درصد کاهش داشته می گوید: سال گذشته 1300 فقره در جنگل ها آتش سوزی شده امسال این عدد به 995 مورد کاهش یافته است.

سالانه 50 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی جنگل ها
این در حالی است که بر‌اساس مطالعات انجام شده در سال 88، ارزش نهایی پولی 11 خدمت غیربازاری جنگل‌ها و مراتع كشور شامل تنظیم گازها، تنظیم وضعیت اقلیمی، تنوع ذخایر توارثی گیاهی، گرده‌افشانی، كنترل بیولوژیكی، خاك‌زایی، تنظیم جریانات هیدرولوژیكی، كنترل فرسایش آبی، كنترل سیل، كنترل فرسایش بادی و اكوتوریسم سالانه معادل 43 هزار میلیارد تومان برآورد شده كه این مقدار به تنهایی معادل 43‌درصد كل ارزش تولید ناخالص داخلی كشور و چهار برابر ارزش افزوده بخش كشاورزی در سال 1381 است. که بر اساس تورم موجود می توان این رقم را بیش از 50 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.بر اساس قانون سازمان جنگل‌ها مدیریت بیشترین سطح از عرصه‌های طبیعی ایران را برعهده دارد اما همیشه در سکوت خبری به سر برده اند به نحوی که به گفته دکتر علی سلاجقه، رییس سابق سازمان جنگل‌ها، سال 89 که بخش‌های زیادی از جنگل‌های کشور در حال سوختن بود و ماهواره‌ها علیه ایران تبلیغ می‌کردند، وزیر جهاد کشاورزی یکبار هم در این خصوص سوالی نکرد یا تماسی نگرفت.نبود برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله با حریق در عرصه‌های طبیعی سبب شده که دولت نتواند از نیروهای مردمی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی و بازویی قدرتمند، بهره کافی را ببرد.بررسی آمار حریق‌های رخ داده در ایران نشان می‌دهد که روند وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور همواره با نوساناتی همراه بوده است، اما روند وقوع آن ارتباط مستقیم با میزان بارش در کشور دارد. به نحوی که در سال‌هایی که بهارهای پربارش را پشت سر می‌گذاریم، به‌دلیل ایجاد وضعیت مناسب برای رویش علوفه، پوشش علفی کف جنگل پس از اتمام فصل رویش و خشک شدن علوفه‌ها به کانون وقوع حریق‌های آینده بدل می‌شود.به‌دنبال یک بهار پرباران و پاییز خشک، سهل‌انگاری گردشگران یا شکارچیانی که برای شکار به عرصه‌های طبیعی می‌روند، همواره زمینه‌ساز بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع خواهد بود زیرا پوشش خشک کف جنگل به‌راحتی آتش می گیرد و در اثر وزش باد به سایر قسمت‌ها سرایت می‌کند.بر اساس این گزارش مطالعات انجام شده با استفاده از 52 ایستگاه در 15 کشور شامل ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، قبرس، گرجستان، ایران، عراق، فلسطین اشغالی، اردن، کویت، عمان، عربستان سعودی، سوریه و ترکیه طی سال‌های 1950 تا 2003، نشان می‌دهد درجه حرارت به‌طور معنی‌داری در این کشورها افزایش‌یافته و طی سال‌های یادشده روند نزولات آسمانی نیز با تغییراتی همراه بوده است.هر چند میزان آتش سوزی در جنگل های کشور هر سال با سال قبل متفاوت است ولی می توان سال 89 را سال بحرانی وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی ایران دانست زیرا فقط در 9 ماه ابتدایی این سال سه‌هزار و 466‌مورد آتش‌سوزی در ایران گزارش شد که منجر به از بین رفتن 37‌هزار و 554‌هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران گردید.هر چند که بر اساس اعلام فائو، 94‌درصد حریق‌های رخ داده در عرصه‌های طبیعی جهان منشأی انسانی دارد اما در ایران طرح جامع مقابله با اطفای حریق در دولت و مجلس در انتظار اجرای صحیح و تخصیص اعتبار است. در این طرح سه سازمان مدیریت بحران، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حفاظت محیط ‌زیست به‌عنوان متولیان اصلی مقابله با حریق معرفی شده و نحوه تخصیص و توزیع اعتبارات نیز به گفته مسئولان به وضوح تعیین ‌شده است.این در حالی است که در چند سال اخیر هیچ امکانات خاصی به بحث کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی اختصاص نیافته و یگان‌های حفاظت همچنان بدون تجهیزات به کار خود ادامه می‌دهند.

تشکیل 950 پرونده قضایی در تخریب جنگل ها
در این میان سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی می گوید: در سال 91 حدود 958 پرونده با موضوع تخریب و تصرف جنگل‌ها تشکیل شده که این میزان با توجه به 802 پرونده در سال گذشته افزایش داشته است. به گفته وی تخریب و تصرف مراتع در سال 90 حدود 7300 بوده که امسال به 6920 مورد کاهش یافته است.

7500 جنگلبان کم داریم
سبزعلی با بیان اینکه از پرونده‌های تشکیل داده شده در مورد 405 پرونده حکم قضایی داده شده، افزود: در سال جاری در مورد تصرف عرصه‌های جنگلی نیز 3583 مورد خلع ید داشتیم که این میزان در سال 90 حدود 3700 مورد بوده است.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود جنگلبان مواجه هستیم، افزود: با توجه به کاهش بودجه کشور، تعداد جنگلبانان نیز کاهش یافته و نزدیک به 7500 جنگلبان نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha