سلامت نیوز : متن نامه غضنفر میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری به سرپرست وزارت بهداشت به این شرح است:

جناب آقای دکتر طریقت منفرد

سرپرست محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

احتراماً به استحضار می‌رساند؛ پیرو جلسه مورخ 16 / 10 /91 شورای عالی سازمان نظام پرستاری و جمع‌بندی اعضای جلسه از شرایط فعلی نظام سلامت کشور، 4 سؤال اساسی مطرح می‌شود:

1ـ آیا سلامت حقی است همگانی؟

2ـ آیا مراقبت‌های سلامت حق مردم است؟

3ـ آیا سلامت صرفاً به عنوان کالای مصرفی است؟

4ـ آیا سلامت به عنوان کالای سرمایه‌گذاری برای کسب سود و تجارت است؟

بر اساس قانون اساسی، سیاست‌های مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام و ... سلامت حقی است همگانی که دولت می‌بایست برای سیاستگذاری، نظارت و تأمین منابع آن، بخش دولتی خود را محفوظ داشته باشد تا هم خدمات دولتی ادامه یابد و هم به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیش از این آسیب‌ نرسد.

در عین حال از آنجا که اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری همواره با اولویت «مردم، نظام سلامت و پرستاران» تصمیم‌گیری و اعلام موضع می‌کند، به حضرت عالی و مجموعه مدیران وزارت بهداشت اتخاذ حداقل یکی از روش‌های ذیل را برای حفظ تمامیت کیان نظام سلامت پیشنهاد می‌کنیم.

1ـ بسیار بهتر است عرصه نظام سلامت کشور از بی‌عدالتی و تبعیض نجات یابد و در امان بماند و کماکان در بخش دولتی، همه چیز دولتی بماند چون بیم آن می‌رود در صورت تحویل بیمارستانها آن هم فقط به قشر پزشک، نه تنها اوضاع بهتر نشود بلکه به دلیل تفکرات اقتصادی و تصور آنها از بیمارستان‌ها به عنوان بخش قابل سرمایه‌گذاری و برداشت سود اقتصادی، بدتر هم بشود و مردم فقیر و مستضعف به جز رنج بیماری، هزاران رنج دیگر را تحمل کنند.

2ـ با این حال در صورتی که به هر دلیلی، اصرار بر برون سپاری وجود دارد بهترین شکل ممکن، تشکیل تعاونی‌های کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی با سهامداری آنها و واگذاری امور مدیریتی و اجرایی به منتخبان آنهاست (در این زمینه تفاهم‌امه محکمی بین وزارت بهداشت و تعاون وجود دارد) و آیین‌نامه اجرایی آن نیز با همکاری وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدتهاست آماده شده و تمام شرایط قانونی آن ملحوظ شده است.

در این صورت هم پزشکان، هم پرستاران و هم سایر نیروهای بالینی نظام سلامت در عرصه صف و ستاد با رویکرد تعاون، حضور مشترک دارند، لذا بیشترین انگیزه را برای خدمت خواهند داشت و از سویی اقتصاد تعاونی در نظام سلامت پا می‌گیرد و از نظر اقتصادی نیز سالم‌ترین روش تأمین مالی نظام سلامت است و تأمین و توزیع منابع نظام سلامت نیز عدالت را به ارمغان خواهد آورد.

3ـ گزینه سوم در صورت عدم اجرای گزینه اول و دوم، اعلام آمادگی سازمان نظام پرستاری برای تقبل مدیریت بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت است در صورتی که وزارت بهداشت، اصرار بر برون سپاری خدمات را دارد، سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمانی حامی مردم و دلسوز نظام سلامت، برای تقبل مدیریت و اداره تمام بیمارستان‌های دولتی بدون درخواست بودجه‌های غیرمعمول، اعلام آمادگی می‌کند.

حضرت عالی نیز می‌توانید با آسایش خاطر و اطمینان از عملکرد عدالت محورانه این سازمان، حداقل با واگذاری یک بیمارستان در مرکز هر استان به صورت آزمایشی، در قیاس با بیمارستان‌های فعلی یا واگذار شده به پزشکان، میزان موفقیت هر 3 نوع بیمارستان‌ها را ارزیابی و نتیجه‌گیری کنید.

این سازمان اصرار دارد حضرت عالی که فردی مشهور به داشتن تفکرات عدالت محورانه و عدالت طلبانه هستید، حتماً این روش را آزمایش کنید و از واگذاری بیمارستانها فقط به پزشکان متخصص که کمتر از 10 درصد جمعیت نظام سلامت را تشکیل می‌دهند خودداری فرمایید چرا که در این صورت، بیش از 90 درصد جمعیت آماده و شایق به خدمت اعم از پزشکان عمومی، پرستاران، ماماها و پیراپزشکان و سایر نیروهای بالینی نظام سلامت نادیده گرفته می‌شوند و عدم رضایت بالغ بر 90 درصد جمعیت نظام سلامت، مطلقاً به نفع مردم، نظام سلامت و دست‌اندرکاران اجرایی کشور نخواهد بود.

ـ لازم به ذکر است شکست طرح‌های مشابه در سال‌های قبل از حضور جناب عالی اعم از خودگردانی بیمارستانها، خصوصی‌سازی، هیئت امنایی و.. همه و همه به همین دلیل عمده بوده است که متولیان نظام سلامت در وهله اول به قاطبه سرمایه‌های انسانی درونی خویش اعتماد نکردند و از خارج از نظام سلامت افرادی را در قالب اعضای هیئت امناها به عنوان آقا بالا سر به کار گرفتند و مدیریت را به آنها سپردند.

در وهله دوم فقط به یک گروه حداقلی به نام پزشکان متخصص عضو هیئت علمی بها دادند و بقیه بالغ بر 90 جمعیت نظام سلامت متشکل از پزشکان عمومی، پرستاران، ماماها، پیراپزشکان و سایر اعضای تیم نظام سلامت را صرفاً به عنوان سربازان خط مقدم به کار گرفتند و هیچ گاه به آنها فرصت فرماندهی و مدیریت ندادند.

در وهله سوم درآمدهای حاصل از نظام سلامت را در اوج تبعیض و بی‌عدالتی به نحوی توزیع کردند که 80 درصد درآمد بین 10 درصد جعیت (پزشکان متخصص) و 20 درصد درآمدها بین 90 جمعیت دیگر تقسیم و تسهیم شود که متأسفانه این روش هنوز هم ادامه دارد. با این وجود باید گفت بکارگیری این روش‌ها، به منزله دفاع بسیار بد از انسان‌های بسیار خوب است که زحمات زیادی نیز متحمل می‌شوند و از سویی دیگر به سرخوردگی بالغ بر90 سرمایه‌های انسانی نظام سلامت می‌شود.

لذا با عنایت به سوابقی که از حضرت عالی سراغ داریم که همیشه به این گونه روش‌ها و نحوه اداره نظام سلامت، انتقاد داشته‌اید و مدافع حقوق مردم و تمام اعضای تیم نظام سلامت کشورمان بوده‌اید، انتظار داریم با عمل به یکی از سه روش‌پیشنهادی اداره بیمارستان‌ها و تجدید‌نظر در طرح تبعیض آمیز پرداخت کارانه‌ها و نیز با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقاء بهره‌وری نیروهای بالینی، تجدید‌نظر عمده‌ای در شکل و محتوای خدمت‌رسانی به مردم و استفاده از انگیزه‌های سرمایه‌های انسانی نظام سلامت بفرمایید. از خداوند متعال توفیق روز افزون حضرت عالی را خواستاریم.

منبع : فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha