شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
سلامت نیوز : بررسی ها نشان می دهد كه آمار مرگ و میر بر اثر گاز منواكسید كربن كاهش 24 درصدی داشته است ولی همچنان این انتظار وجود دارد كه مسئولان اقدامی جدی برای جمع آوری آبگرمكن ها و بخاری های غیر استاندارد و عرضه وسایل گرمایشی استاندارد در سطح كشور داشته باشند.قاتل خاموش را دیگر حتی كودكان دبستانی هم می شناسند. هر چند آدم بزرگ ها كمتر به خطرهای مرگ بر اثر استشمام گاز منو اكسید كربن توجه می كنند ولی كودكان دقت بیشتری در استفاده از بخاری پیدا كرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ آموزش های رسانه ای، مدرسه ها و حتی پویا نمایی های ساخته شده در این سال ها تاثیر به سزایی در آموزش عمومی داشته است. البته برخی سازنده های بخاری گازی هم دست به كار شده اند و سنسورهای حساسی برای قطع گاز بر اثر انتشار گاز منواكسید كربن در بخاری ها جانمایی و نصب كرده اند و تمامی این اقدام ها موجب كاهش آمار تلفات خواهد شد.بر اساس این گزارش محمود خدادوست رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی كشور اعلام كرده است: در نه ماه سال جاری 394 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند این در حالی است که تعداد فوت شدگان مسمومیت با گاز در نه ماهه سال گذشته 557 نفر بوده‌ است، یعنی كاهش 29 درصدی و این بسیار مطلوب است.

همچنین در آذر ماه امسال 109 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت با گاز 145 نفر بود، 8/24 درصد کاهش یافته ‌است.این در حالی است كه از کل فوت شدگان ناشی از مسمومیت با گاز منو اكسید كربن آذرماه امسال 36 نفر زن و 73 نفر مرد بودند كه بیشترین آمار مسمومیت با گاز در 9 ماهه امسال با 80 نفر در فروردین ماه و کمترین آن با هفت نفر در شهریور ثبت شده ‌است. همچنین در 9 ماهه امسال بیشترین آمار مسمومیت با گاز به ترتیب در استا‌ن‌های تهران با 107 فوتی (35 زن و 72 مرد)، اصفهان با 37 فوتی (هفت زن و 30 مرد) و خراسان رضوی با 30 فوتی (10 زن و 20 مرد) و کمترین آن در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با یک فوتی، خوزستان دو فوتی، اردبیل، ایلام،‌ سیستان و بلوچستان و یزد هر کدام با سه فوتی ثبت شده‌است. در این مدت استان خراسان جنوبی نیز هیچ مورد مسمومیت با گاز نداشته‌است.

اگر نگاهی به آمار مرگ و میر بر اثر گاز گرفتگی بیندازیم از روند افزایش و كاهش آمارها پی می بریم كه گویی آرام آرام آمارهای مرگ و میر بر اثر قاتل خاموش سیر نزولی پیدا كرده است. بر اساس آخرین آمارها از 11 سال گذشته تاکنون 8 هزار و 900 نفر بر اثر مسمومیت گاز منو اکسید کربن جان خود را از دست داده اند ولی آمارها همچنان رو به كاهش است. اما در این میان چند سوال و نكته حایز اهمیت است. نخست اینكه چرا هنوز بخاری های غیر استاندارد در خانه های ایرانیان كار می كند؟ چرا مسئولان فراخوان جمع آوری بخاری های غیر استاندارد را صادر نمی كنند؟ چرا بسیاری از بخاری های تولیدی و حتی آبگرم كن ها همچنان بدون داشتن سنسورهای شناسایی گاز منواكسید كربن و قطع گاز هستند؟ چرا دولت یارانه ای برای وسایل گرمایشی شهروندان قرار نمی دهد همانند اقدامی كه دولت برای كاهش برق مصرفی با توزیع یارانه ای لامپ های كم مصرف انجام داد؟

هر چند تحقق این انتظارات شاید سال ها چشم به راهی را به دنبال داشته باشد ولی تنها راه نجات از دست قاتل خاموش انجام توصیه های پیشگیرانه است. دكتر محمود خدادوست می گوید: شهروندان حتما موارد ایمنی را رعایت کنند از گذاشتن دودکش بخاری در ظرف آب خودداری کنند. اگر هم دودکش بخاری سرد بود یا رنگ آتش زرد بود حتما باید بخاری را خاموش و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند. وی همچنین اظهار داشت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و به احتمال درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما ست. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد. همچنین از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد. همچنین باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته مانند فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی ‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha