شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱

هر گونه اختلال ناگهانی در فعالیت و کارکرد مغزی از جمله اختلال در شناخت، تفکر، بینایی و حافظه می‌تواند علامت سکته مغزی باشد.

علائم سکته مغزی چیست؟
سلامت نیوز : محمدرضا قینی در گفت‌وگو با فارس، علت سکته مغزی را نرسیدن خون به مغز ناشی از انسداد یکی از رگ‌ها عنوان کرد و افزود: انسداد هر کدام از رگ‌ها به یک نوع اختلال در اندام‌ها منجر می‌شود و  فعالیت یک عضو را متوقف می‌کند.

وی اظهار کرد: شایعترین علامت اختلال در اندام‌های یک سمت بدن، به طور مثال فلج شدن ناگهانی یک دست و یک پاست. البته هر گونه اختلال ناگهانی در فعالیت و کارکرد مغزی از جمله اختلال در شناخت، تفکر، بینایی و حافظه می‌تواند علامت سکته مغزی باشد. به عنوان نمونه اگر به طور ناگهانی فرد دچار اختلال حافظه شود می‌تواند علامت سکته مغزی باشد. این عارضه به این دلیل اتفاق می‌افتد که خون در یک لحظه به مغز نمی‌رسد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران افزود: بسیاری مواقع این علائم به صورت گذرا و قطعی ایجاد می‌شود و به عبارتی علامت مدت کوتاهی ظاهر و بعد مرتفع شود.

این متخصص با بیان اینکه این علائم از خود سکته هم مهمتر است، گفت: در این حالت ممکن است حمله بعدی در چند ثانیه یا حتی چند روز بعدی اتفاق بیفتد و برگشت نداشته باشد. به همین دلیل علائم گذرا از علائم سکته مغزی اهمیت بیشتری دارند.

وی توضیح داد: فردی که دچار اختلال ناگهانی و گذرا می‌شوند. مثلاً در یک لحظه بینایی خود را از دست می‌دهد یا دستش از کار می‌افتد یا حافظه‌ خود را از دست می‌دهد و بعد از مدت کوتاهی به حالت عادی باز می‌گردد باید به سرعت به یکی از مراکز اورژانس یا درمانگاهها مراجعه کنند و در صورت تأیید، درمان‌های بعدی را انجام دهند.

قینی اضافه کرد: در صورتی که این علائم گذرا نباشد بیمار باید در اولین فرصت و حداکثر تا 4 ساعت به پزشک مراجعه کند.

* خودداری از اقدام پزشکی

این متخصص مغز و اعصاب درباره اقداماتی که همراهان و خانواده بیمار باید انجام دهند نیز گفت: متأسفانه بعضی از افراد خانواده بیمار اقداماتی انجام می‌دهند که بسیار مضر است و ممکن است به مرگ بیمار منجر شود. مثلاً با ظهور علائم سکته مغزی، افراد خانواده به تصور اینکه فشار خون بیمار بالا رفته سعی می‌کنند با خوراندن قرص، فشار خون بیمار را کاهش دهند که این مسئله بسیار خطرناک است و تا پیش از رسیدن اورژانس خانواده بیمار نباید به هیچ اقدامی که جنبه پزشکی دارد دست بزنند.

وی توضیح داد: بالا رفتن فشار خون در هنگام بروز سکته مغزی، نوعی مکانیزم دفاعی بدن است تا خون را از رگی که تنگ شده و مسدود شده عبور دهد. خوردن قرص فشار این مکانیزم دفاعی را بر هم می‌زند و شانس زنده ماندن بیمار را از بین می‌برد.

این پزشک توصیه کرد: با ظهور علائم سکته مغزی، بیمار باید در حالتی که آرامش روحی و جسمی داشته باشد قرار داده شود. همچنین تمام اقداماتی که برای باز کردن راه تنفس لازم است انجام شود مثلاً دندان مصنوعی بیمار را خارج کنند و در صورت داشتن ترشحات در دهان، او را به پهلو بخوابانند تا بتواند به راحتی نفس بکشد و با تماس با اورژانس بیمار را در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان برساند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha