سلامت نیوز : محمد هادی حیدرزاده در حاشیه بازدید از فعالیت‌های زیست محیطی منطقه 3 افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ طبیعت و اراضی سبز به نظر می رسد هنوز وضعیت پارک پردیسان در هاله‌ای از ابهام است و بر اساس مشاهدات عینی فعالیت ساخت و ساز در پارک طبیعت پردیسان به عنوان پارک اکولوژیک و ذخیره‌گاه و تنفسگاه شهر تهران، ابهامات زیادی را به جای گذاشته است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ وی ادامه داد: با عنایت به اینکه حکم توقف فعالیت عمرانی در پارک طبیعت پردیسان هر نوع ساخت و ساز را در آن از طرف دیوان عدالت اداری ممنوع کرده است، اما مشاهدات اخیر نشان می دهد که قسمتی از پارک توسط دیواری جدا شده و به یکپارچگی پارک پردیسان لطمات جدی وارد شده است.

حیدرزاده اظهار داشت: هنوز این ابهام را سازمان حفاظت محیط زیست حل نکرده و این که چرا و به چه دلایلی این جداسازی در حال اتفاق است؟

رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران گفت: گرچه ابتدا اعلام شد قصد فروش یا اجاره پارک وجود ندارد اما فعالیت عمرانی در پارک گواه این است که این اتفاق می افتد و بهتر است سازمان در این زمینه شفاف‌سازی کند.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که توسعه و گسترش فضای سبز یکی از راهکارهای اصلی کاهش معضلات زیست محیطی در شهر تهران مشخصاً در بحث آلودگی هوا است به همین دلیل طرحهای توسعه فضای سبز در شهر تهران به جد پیگیری می شود و نمونه بارز آن را می‌توان به افزایش میزان تعداد پارکها به حدود 1800 پارک تفرجی در تهران، رساندن سرانه فضای سبز به 14 مترمربع و پروژه عظیم کاشت 7 میلیون درخت که به ازای هر شهروند یک درخت کاشته می شود، در حال اجراست.

وی ادامه داد: مهمترین کاری که سازمان پارک‌ها از سال گذشته انجام داده است تغییر اولویت فضای سبز از چمن به درخت و درختچه است که با توجه به کارکرد اکولوژیکی که درخت و درختچه نسبت به چمن دارد می تواند تحولی در تصفیه و پالایش هوای تهران ایجاد نمایدکه چمن صرفاً در طراحی محیط شهری استفاده شود و در فضای سبز قالب نباشد.

وی با اشاره به اینکه کاشت 7 میلیون درخت هم در منازل و اتوبانهای سطح شهر یک تحول جدی در توسعه فضای سبز در شهر تهران بوده است اظهار داشت: در پارک پردیسان نیز مجدداً اعلام آمادگی می کنیم که اگر سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهد کاربری این پارک اکولوژیک را عوض کند با توجه به اینکه قانون صراحتاً متولی پارکهای داخل شهر را شهرداری تهران اعلام کرده است این مجموعه اعلام آمادگی خود را در جهت اخذ مسئولیت این پارک و توسعه فضای سبز و در اختیار قرار دادن آن برای شهروندان به عنوان یک پارک اکولوژیک که کارکرد تفرجی هم داشته باشد اعلام می‌دارد.

وی گفت: وضعیت پارک پردیسان هم از لحاظ کیفیت نگهداری و فضای سبز به هیچ عنوان مطلوب و زیبنده شهر تهران نبوده و اساساً قابل مقایسه با پارک‌های که توسط شهرداری تهران نگهداری می‌شود نیست.

حیدرزاده گفت: روند نگهداری نامطلوب و تفکیک قسمتی از پارک و در اختیار بهره بردار قرار دادن آن می تواند پایان عمر این پارک را به همراه داشته باشد.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه به نظر می رسد سازمان حفاظت محیط زیست برای روشن شدن اذهان مردم دلایل ادامه فعالیت عمرانی در پارک پردیسان و جداسازی پارک را روشن کند گفت: سازمان حفاظت محیط زیست اگر می‌خواهد تغییر کاربری در آن انجام دهد باید از کمیسیون‌های مرتبط در شهرداری تهران مجوزهای لازم را اخذ کند که قطعا شهرداری تهران با آن مخالفت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران کمیته‌ای را مامورکرده‌ایم که از وضعیت پارک پردیسان و فعالیت عمرانی که در آن انجام می‌شود گزارش کارشناسی تهیه و در اختیار شورای اسلامی شهر تهران برای تصمیم گیری نهایی قرار دهد.

وی با بیان اینکه هم فضای سبز داخلی و همچنین فضای سبز حاشیه‌ای که توسعه کمربند سبز از اولویت‌های آن است توسط سازمان پارکها در حال اجراست اظهار کرد: حفظ و توسعه فضای سبز از لحاظ کمی و کیفی از اولویتهای شهرداری تهران و مدیریت شهری است که توسط سازمان پارکها و فضای سبز و سازمان‌های متولی در حال اجراست.

وی در خصوص این که مطرح شد مسئولان محیط زیست از وضعیت تخریب فضای سبز انتقاد دارند گفت: آمار و ارقام نشان دهنده توسعه فضای سبز در سطح شهر تهران است البته اگر تخریب های فضای سبز وجود داشته باشد قانون نحوه برخورد با آن را مشخص کرده است.

حیدرزاده افزود: ضمن استقبال از حساسیت مسئولان محیط زیست نسبت به فضای سبز کلانشهرها، دوستان را به حفظ ذخیره‌گاه‌های زیست کره ، پارکهای ملی، مناطق حفاظت شده تالابها که روز به روز در حال نابودی است، توصیه می کنیم.

حیدرزاده در پایان اظهارامیدواری کرد که مسئولان محیط زیست به همان اندازه که به فضای سبز شهرها حساست دارند که ما هم استقبال می‌کنیم در ماموریتهای خودشان که حفاظت از ذخیره‌گاه‌های زیست کره و پارکهای ملی است حساسیت لازم را نشان دهند و جای تعجب است که بعد از 8 سال هنوز سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی را از وضعیت محیط زیست کشور به مجلس ارائه نکرده است که این مساله می‌تواند گلایه فعالان محیط زیست از سازمان محیط زیست و مجلس را به همراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha