شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 698

سلامت نیوز-دانشمندان با طراحی و ساخت میکروچیپی جدید و کاشت آن در چشم یک گربه از نژاد ایرانی به امیدواری های بی سابقه ای برای بازگرداندن قدرت بینایی به این حیوان دست یافته تا همچنان به امکان بینا کردن افراد نابینا امیدوار باشند.

بینائی دیگر یک رویا نیست

همه چیز از جولای گذشته آغاز شد. کریستینا نارف استورم از چشم پزشکان حوزه دامپزشکی در دانشگاه میسوری - کلمبیا میکروچیپ هایی را در چشمان 11 گربه نابینای نژاد ایرانی کاشت که نیمی از آنها تقریبا نابینای مطلق بودند.

پیگیری های اولیه نشان داد که میکروچیپ ها از عملکرد خوبی برخوردار بوده و گربه ها نیز در وضعیتی قابل قبولی قرار داشته اند.

کریستینا نارف استورم از چشم پزشکان حوزه دامپزشکی دانشگاه میسوری

این تحولی بی سابقه در دنیای پزشکی در حالی روی داده است که درصد کمی از گربه های نژاد ایرانی به بیماری وراثتی چشمی مبتلا هستند. در این بیماری سلول های شناسایی کننده نور در شبکیه چشم گربه هایی که تنها از چندهفته از عمرشان می گذرد تولید نمی شوند که این مساله به نابینایی گربه ها منجر می شود.

نارف استورم همچنین گربه های مربوط به منطقه حبشه ( نژاد حبشه ای) را مورد بررسی قرار داد که به نوعی بیماری چشمی شبکیه ای بسیار شبیه به نوعی بیماری چشمی در انسان مبتلا بودند. این بیماری حدود 5/1 میلیون تن در سراسر جهان را مبتلا کرده و عمدتا به نابینایی منجر می شود.

بر اساس گزارش لایو ساینس، در حال حاضر هیچ شیوه درمانی برای درمان این گربه ها و یا حتی افراد مبتلا به این نوع بیماری ها وجود ندارد . درحالی که دیگر فرآیندهای کاشت شبکیه ای توسعه قابل توجهی یافته اند، اما تکنیک اخیر ابداع شده از سوی این متخصص از مزایای بی سابقه ای برخوردار است.

وی به لایو ساینس گفت: خبر خوش درباره این فرآیند این است که این وسیله بسیار کوچک (میکروچیپ) از هیچ گونه سیمی برخوردار نیست. بنابراین شبیه دیسک کوچکی است که بسیار بی حرکت بوده و در عین حال به هنگام کاشتن در شبکیه آسیب جدی به آن وارد نمی کند.

شبکیه از سه لایه سلولی ساخته شده است که خارجی ترین لایه آن شامل سلول های میله ای و مخروطی است. این سلول ها نور وارد شده را شکار کرده و به سیگنال هایی منتقل می کنند که در نهایت به اعصاب نوری و مغز برای شکل گیری تصویر ارسال می شوند.

این میکروچیپ در حقیقت جایگزین سلول های میله ای و مخروطی مرده شبکیه می شوند. این کاشت با هزاران دیود حساس به نور پوشیده می شود که نسبت به نور واکنش نشان داده و تپش های الکتریکی کوچکی در بخش هایی از شبکیه چشم ایجاد می کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha