سلامت نیوز : بیشتر جوانان وقت کمی برای ازدواج صرف می کنند در حالی که ممکن است یک دختر جوان برای خرید مانتو ساعت ها وقت بگذارد.

فرهنگ ازدواج باید تغییر کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛  سپهری با اشاره به این که تغییر فرهنگ ازدواج مهم ترین کاری است که باید در جامعه انجام شود، ادامه داد: فرهنگ ازدواج باید در جامعه ما تغییر کند، متأسفانه برخی از جوان ها تا از یکدیگر خوششان آمد با هم ازدواج می کنند و وقتی متوجه می شوند که اصلا برای هم مناسب نیستند، می خواهند از یکدیگر جدا شوند ولی بسیار به سختی این کار انجام می گیرد.

با این باور ازدواج نکنید

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی افزود: در بررسی هایی که انجام داده ایم به باورهای نادرستی رسیدیم که در میان برخی از جوانان مجرد نسبت به موضوع ازدواج بسیار رایج است. ازدواج هایی که بر اساس این باورها انجام می گیرد، با ناکامی ها و نارضایتی های زیادی همراه است و در بسیاری مواقع به جدایی منجر می شود. وی در ادامه این نشست به بخشی از این باورها اشاره کرد که در این گزارش به اولین باور نادرست در ازدواج اشاره می کنیم:

اولین باور نادرست: کاری بکنم تا مالک طرف مقابل باشم

این استاد دانشگاه به جوانان توصیه کرد: باید بدانید هم شخصیت شما شکل گرفته است و هم شخصیت طرف مقابل و هر کدام شما هویتی جداگانه و منحصر به فرد دارید. اگر کسی به شما بگوید که می خواهم شما را عوض کنم و تغییرتان بدهم، چقدر برایتان سخت است! اگر کسی بگوید می خواهم یک عضو بدن شما را عوض کنم، او را مسخره می کنید چون خیلی غیر عقلانی است ولی بااین حال به راحتی می گوییم که می خواهیم اخلاق طرف مقابل را عوض کنیم و دوست داریم دوباره او را طراحی کنیم و بسازیم. آیا فکر می کنید این امر برای طرف مقابل شما خوشایند است؟ طبیعی است که در برابر آن واکنش هایی نشان دهد، عصبانی شود، توهین کند، غر بزند و گاهی هم ممکن است بی تفاوت شود و بگوید: چشم! هر کدام از این واکنش ها نشانه این است که تاریخ انقضای عشق شما نزدیک شده است. اگر او می خواست آن طوری باشد که الان نیست که تا کنون تغییر کرده بود. باور تصاحب فرد مقابل، نه تنها کاری انرژی دهنده نیست بلکه امری، نفس گیر است.

2 نکته طلایی ویژه مجردها

دکتر سپهری در ادامه افزود: برخی از جوان ها می گویند:پس از ازدواج او را تغییر می دهم. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه در زندگی زناشویی نمی توانیم مالک شخصی دیگر شویم، ما شریک او می شویم و در این شراکت اگر همسرمان دوست داشت می تواند تغییر کند اگر دوست نداشت، تغییری انجام نمی گیرد. 2 نکته مهم پیش از ازدواج وجود دارد:

1 - فرد، طرف مقابل را همان گونه که هست، بپذیرد بدون کمترین احتمال و امید به تغییر، سپس از خود بپرسد با این فرد با همین ویژگی هایی که در حال حاضر دارد، می تواند زندگی کند. یا خیر؟!

2 - در پی کشف ویژگی هایی باشد که در او وجود دارد و او را منحصر به فرد می کند.

در ادامه جلسه برخی از شرکت کنندگان جلسه سوالاتی رامطرح کردند. یکی از حاضران پرسید: درباره تغییر کردن، دخترها خیلی بیشتر از پسرها انعطاف از خود نشان می دهند و سعی می کنند خود را با طرف مقابل تطبیق دهند ولی پسرها این طور نیستند؛ به عبارت دیگر دخترها خیلی تغییر می کنند ولی پسرها خیر، آیا این کار صحیح است؟

سپهری در پاسخ اظهار داشت: در دنیا برای استثمار و شبیخون به کشورها و انسان های دیگر دو روش کلی وجود دارد یا حمله نظامی یا آهسته و نرم و با اقدامات غیر نظامی.(جنگ نرم). برخی از مردها در موضوع سؤال شما به روش اول اقدام می کنند و برخی خانم ها به روش دوم. حتما دیده اید که برخی خانم ها وقتی دوست ندارند جایی بروند، همان موقع حالشان بد می شود، سرشان درد می گیرد و ...این بحث فرهنگی است و تا پایه های فرهنگی عوض نشود، جامعه عوض نمی شود. نباید منتظر نسل بعدی باشیم، از همین لحظه باید تغییر را شروع کنیم و دست از مالکیت برداریم.ما تنها مالک خودمان هستیم و تنها می توانیم خودمان را تغییر دهیم نه هیچ کس دیگر را. نکته دوم این است که خیلی ها می گویند تا وقتی روانشناسان وارد رسانه ها نشده بودند و این حرف ها را به مردم نمی گفتند، اوضاع خوب بود و مردم داشتند زندگی شان را می کردند اما باید پذیرفت که جامعه و شیوه زندگی عوض شده است و متاسفانه امروزه حس مالکیت در بسیاری از مردان و زنان دیده می شود. ادامه گزارش این نشست را فردا در صفحه خانواده و مشاوره بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha