دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 73047

موقعی پزشک می‌تواند به وظایف اخلاقی و انسانی خود عمل کند که حرمتش حفظ شود و در محیطی دور از جنجال و اتهامات بی‌اساس به کار خود که نجات انسان‌هاست، اقدام کند.

حماسه پزشکی ایران یا تراژدی هولناک پزشکی
سلامت نیوز :  نوشته راجع به تراژدی هولناک پزشکی که بی‌انصافانه و دور از عقلانیت به جامعه پزشکی توهین شده بود باعث تاسف و تعجب فراوان شد. تاسف در این است که چرا قلمی که می‌تواند در مقابل خدمات فراوان پزشکان بی‌ادعا از حماسه پزشکی ایران یاد کند با مشاهده یک تا دو مورد نادر که معلوم نیست با چه انگیزه‌هایی بوده ‌است، چنان عنان قلم از دست برود تا بالاترین اهانت را به حرمت پزشکی وارد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ بیان مطالب اغراق‌آمیز آن‌هم از زبان پرستارنمایی که معلوم نیست دارای چه غرضی بوده است نباید یکباره نویسنده را چنان آشفته‌حال کند که خط بطلان بر همه خدمات ارزنده جامعه پزشکی خدوم و ایثارگر بکشد و نوشتن مقاله‌ای تحت عنوان تراژدی هولناک پزشکی را باعث شود. توصیه می‌کنم نویسنده یک بار دیگر به عنوان مقاله نگاه کند آن وقت متوجه خواهد شد که چه بی‌انصافانه حتی واهی نوشته شده ‌است که شایسته اعلام جرم نیز می‌تواند باشد.

من در صدد نیستم از بیمارستان یا پزشک خاصی دفاع یا انتقاد کنم. هرکس مسوول کار خود است که باید جوابگو باشد آنچه مرا به‌درد آورده است این است که چگونه و بی‌محابا به حرمت پزشکی اهانت می‌شود و تا اتهامی ثابت نشده است حکم صادر می‌کنند. قصد از نوشتن، دفاع از قدرت و حرمت پزشکی است که پیشکسوتان ما تا مرز فداکاری از آن دفاع کرده‌اند.

من به عنوان نماینده جامعه‌ پزشکی، با خواندن اتهام جنایتکار بودن پزشک و این همه بی‌حرمتی و سقوط اخلاقی، بر خود لرزیدم و مطمئن هستم کسانی‌که آن‌را خوانده‌اند حتما غیرپزشکان نیز همین وضع را داشته‌اند زیرا که همه می‌دانیم بدون حفظ حرمت پزشکی، ارایه خدمت صادقانه میسر نخواهد بود. موقعی پزشک می‌تواند به وظایف اخلاقی و انسانی خود عمل کند که حرمتش حفظ شود و در محیطی دور از جنجال و اتهامات بی‌اساس به کار خود که نجات انسان‌هاست، اقدام کند.صورت‌مساله چیست؟

به قول پرستاری یا فردی دیگر و برای مرده‌ای، سرم تجویز می‌کند و پزشکی دیگر جهت نفع مالی مرده‌ای را به اتاق عمل برده و عمل جراحی انجام می‌دهد، عمل جراحی روی جسم بی‌جان، چه اتهام وحشتناک و چه سناریویی هیجان‌انگیز! این بیمارستان کجاست و این پزشکان کدامند؟

چرا مدعیان نام پزشکان و بیمارستان را حداقل به نظام پزشکی عنوان نمی‌کنند، تا رسوا شود هرکه در او غش باشد.وظیفه نظام پزشکی ایجاب می‌کند که به این اتهامات رسیدگی، اعتراض و اعلام جرم کند.هدف از بیان چنین اتهاماتی که اصالت آن مورد تردید است، چیست؟ اگر هدف نیت خیر است، به کار بردن عنوان تراژدی هولناک پزشکی و عنوان جنایات و اطلاق آن به پزشک نقض غرض است و جز اینکه حرمت پزشکان زیر سوال برود نتیجه‌‌ای نخواهد داشت.

جامعه پزشکی، جامعه خدمتگزار و بی‌دفاعی است و عملکرد تعداد اندک پزشک‌نما، نمی‌تواند قضاوت را تا مرز تراژدی هولناک پزشکی بکشاند، جامعه پزشکی با وجود اتهامات واهی به راه خود که خدمتگزاری است ادامه می‌دهد و پزشک‌نماها را طرد و در مقابل حرمت‌شکنان را برملا می‌کند.

صبح خود رستگاری می‌کند
چو پرده دار به شمشیر می‌زند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد بود
 
 مهدی حفیظی . عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha