بسیاری از افراد هر از گاهی رفلاکس اسید را تجربه می کنند. GERD رفلاکس خفیف اسید است که حداقل دو بار در هفته رخ می دهد، یا رفلاکس متوسط تا شدید اسید که حداقل یک بار در هفته رخ می دهد.

ریفلاکس معده چگونه به وجود می‌آید و راه‌های درمان و پیشگیری از آن چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک؛ بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به طور مکرر به لوله‌ای که دهان و معده شما را متصل می‌کند (مری) برمی‌گردد. این شستشوی معکوس (ریفلاکس اسید) می تواند پوشش مری شما را تحریک کند.

اکثر افراد می توانند ناراحتی GERD را با تغییرات سبک زندگی و داروهای بدون نسخه کنترل کنند. اما برخی از افراد مبتلا به GERD ممکن است برای کاهش علائم به داروهای قوی‌تر یا جراحی نیاز داشته باشند.


علائم و نشانه های رایج رفلاکس عبارتند از:

  • احساس سوزش در قفسه سینه (سوزش سر دل)، معمولاً بعد از غذا خوردن، که ممکن است در شب بدتر شود
  • درد قفسه سینه
  • مشکل در بلع
  • برگشت غذا یا مایع ترش
  • احساس یک توده در گلو

اگر رفلاکس اسید شبانه دارید، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

  • سرفه مزمن
  • لارنژیت
  • آسم جدید یا بدتر شده
  • خواب مختل شده

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد قفسه سینه دارید، به خصوص اگر تنگی نفس یا درد فک یا بازو نیز دارید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اینها ممکن است علائم و نشانه های حمله قلبی باشند.

در موارد زیر با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

  • علائم GERD شدید یا مکرر را تجربه کنید
  • بیش از دو بار در هفته از داروهای بدون نسخه برای سوزش سر دل استفاده کنید

تا یک دهه پیش افراد زیادی با این بیماری آشنا نبودند، اما امروز به نظر می‌رسد بیشتر افراد حداقل مدتی علائم آن را تجربه کرده‌اند؛ چرا؟ گرچه ریفلاکس به دلایل زیادی ایجاد می‌شود و نمی‌توان تنها یک دلیل برایش برشمرد، اما به نظر می‌رسد عادت‌های نادرست غذایی و تغییر بیشتر سبک زندگی در دهه اخیر یکی از عوامل مهم ایجاد این بیماری است. وقتی عادت داریم غذاهایی چرب و آماده بخوریم یا پس از خوردن غذا بلافاصله یک لیوان(!) چای داغ می‌نوشیم، دراز می‌کشیم و... ناخواسته خود را در معرض بیماری‌های گوارشی، بخصوص ریفلاکس قرار می‌دهیم. با این حساب، چه به این بیماری مبتلا هستید و چه خود را سالم می‌پندارید، اما ناخوسته در معرض ابتلا به آن قرار دارید، توضیح‌های دکتر بیژن شهبازخانی و دکتر علی عبدالهی که‌ فوق‌تخصص گوارش هستند، بخوانید تا بیشتر با بیماری ریفلاکس معده، دلایل ایجاد و روش درمان و پیشگیری از آن آشنا شوید.



سوزش سر دل یا ترش‌کردن غذا


احساس سوزش در قسمت تحتانی قفسه‌سینه همراه با ترش‌کردن و احساس تلخی در دهان و گلو را در اصطلاح عامیانه «سوزش سر دل» می‌گویند. البته به این بیماری، «بازگشت اسید معده به مری» نیز گفته می‌شود. سوزش سر دل می‌تواند پس از خوردن یک غذای سنگین یا هنگام خواب برای مدت چند دقیقه یا چند ساعت احساس شود. دلیل این بیماری بسته‌نشدن دریچه بین مری و معده است؛ در نتیجه اسید معده به سمت مری برمی‌گردد که همان «ترش کردن غذا» است. این اسید مری را تحریک می‌کند و سبب درد و سوزش سر دل می‌شود.

در محل ورود و خروج معده، ماهیچه‌های حلقوی وجود دارند که به آنها اصطلاحا «اسفنکتر» گفته می‌شود و به عنوان یک دریچه عمل می‌کنند. وقتی غذا از راه مری به معده می‌رسد، دریچه یا اسفنکتر بالایی معده باز شده و اجازه می‌دهد غذا وارد معده شود. سپس این دریچه بسته می‌شود تا غذا و شیره گوارشی در معده باقی بمانند. اگر این اسفنکتر دچار مشکل شود، شیره گوارشی که حاوی اسید معده است، به سمت بالا رفته و وارد مری می‌شود؛ البته برگشت اسید معده به مری ممکن است به دلیل افزایش خود اسید معده نیز باشد. اگر سوزش سر دل زیادتر از حد معمول طول بکشد ممکن است باعث التهاب مخاط مری شود و در صورت پیشرفت این التهاب، مری تنگ‌شده و امکان دارد دچار خونریزی شده و سرانجام عمل بلع غذا نیز با مشکل مواجه ‌شود.

تاثیر ریفلاکس روی بیماری های دیگر

بر اساس پژوهش‌های انجام شده حدود یک پنجم افرادی که به بیماری ریفلاکس مبتلا هستند، همزمان زخم معده یا بیماری اثنی‌عشر نیز دارند. همچنین حدود نیمی از آنها نیز مبتلا به «سندرم روده تحریک‌پذیر» هستند. تشخیص و درمان بیماری‌های همزمان تاثیر زیادی در درمان بیماری ریفلاکس دارد.

چرا ریفلاکس می‌گیریم؟


گرچه دلایل ایجاد ریفلاکس معده هنوز به طور کامل مشخص نشده‌ است، اما بخوبی می‌دانیم که بعضی از عوامل و عادت‌های نادرست ناشی از سبک زندگی امروزی می‌توانند باعث بروز و تشدید این بیماری شوند. متخصصان گوارش معتقدند مهم‌ترین دلیل ریفلاکس معده این است که اگر فردی در مصرف غذاهای اسیدی زیاده‌روی کند، بیشتر هم به سوزش‌های داخل شکم دچار می‌شود،

بخصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن بخوابد یا شیء سنگینی را بلند کند. همچنین عواملی مانند خوردن غذاهای چرب، اضافه وزن و یبوست باعث افزایش اسید معده و سرانجام بیماری ریفلاکس می‌شود. با این حال، به طور کلی مهم‌ترین عوامل ایجاد ریفلاکس معده عبارتند از:

ـ پرخوری

ـ سریع غذا خوردن

ـ نجویدن کامل غذا

ـ خوردن غذا با استرس و اضطراب زیاد

ـ خوردن غذاهای تند، چرب و شور

ـ مصرف ادویه زیاد و سیب‌زمینی سرخ‌کرده

ـ مصرف انواع سس‌های چرب و پرنمک بخصوص سس‌های قرمز

ـ مصرف نان‌هایی که خمیر آن بخوبی نمی‌پزد مانند نان باگت

ـ پوشیدن لباس‌های تنگ

ـ مصرف سیگار و الکل

ـ این بیماری می‌تواند به دلیل بیماری‌های ارثی، ژنتیکی یا محیطی نیز رخ دهد، براساس آمار 30 تا 40 درصد این بیماری مربوط به عوامل مادرزادی است و 60 تا70 درصد آن مربوط به عوامل محیطی مانند چاقی یا پرخوری

ـ مصرف غذاهای سنگین، زیرا باعث وارد آمدن فشار مضاعف به اسفنکتر تحتانی مری می‌شود.

ـ دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا

ـ بلندکردن اجسام سنگین یا خم‌شدن زیاد، زیرا به اسفنکتر فشار وارد می‌کند.

ـ حاملگی به علت فشار رحم به معده می‌تواند باعث ریفلاکس یا تشدید آن شود.

ـ چاقی بیش از حد

ـ یبوست به دلیل افزایش فشار درون روده و معده

ـ سفت بستن کمربند

ریفلاکس کودکان


دلیل اصلی ریفلاکس در نوزادان، سیستم گوارش نارس و نابالغ آنهاست. معمولا تشخیص ریفلاکس در کودکان دشوارتر است؛ زیرا هم ممکن است علائمی شبیه علائم بزرگسالان در آنها بروز کند یا با علائم دیگری ظاهر شود. به طور کلی علائمی مانند استفراغ‌های مکرر، سرفه، مشکلات تنفسی، گریه‌های پشت‌سرهم، کاهش وزن، کاهش اشتها و تنفس بدبو از علائم ریفلاکس در کودکان و نوزادان است. خوشبختانه بیماری ریفلاکس در بیشتر نوزادان پس از یک سالگی برطرف می‌شود و نیاز به درمان‌های طولانی‌مدت نیست.

سن ریفلاکس

این بیماری در تمام سنین مشاهده می‌شود؛ ولی با بالا رفتن سن، علائم این بیماری نیز بیشتر می‌شود. از جمله مواردی که در سال‌های اخیر متخصصان گوارش با آن مواجه بوده‌اند، مراجعه زیاد جوانان به بیمارستان‌ها برای درمان این بیماری بوده است. علت بیماری ریفلاکس در بیشتر آنها، این است که نسل جدید از مواد غذایی و آداب غذایی که سال‌ها در ایران رواج داشته، پیروی نمی‌کنند و به دلایلی مانند گرفتاری‌های روزمره و... بیشتر به مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده گرایش دارند؛ در نتیجه این بیماری در آنها بیشتر ایجاد می‌شود.

ریفلاکس چه عوارضی دارد؟

ـ مهم‌ترین عوارض ریفلاکس این است که می‌تواند موجب تنگی مری شود. بیشتر افراد فکر می‌کنند سوزشی که در ناحیه سردل احساس می‌کنند مربوط به بیماری قلبی است و این می‌تواند نگرانی آنها را افزایش دهد.

ـ از عوارض دیگر این بیماری جذب نشدن مواد غذایی مفید است که در بسیاری از بیماران شایع و متداول است.

ـ زخم مری نیز از عوارض دیگر این بیماری است که به علت عبورنکردن غذا و مایعات ایجاد می‌شود.

ـ بیماری‌های گوارشی مانند ریفلاکس می‌تواند سبب تنگی‌نفس و سرفه خشک ‌شود؛ زیرا عوارض ریفلاکس به ریه نیز آسیب می‌زند؛ بنابراین با تشخیص زودهنگام ریفلاکس و درمان آن باید جلوی این آسیب را گرفت، زیرا سرانجام به تنگی‌نفس منجر می‌شود.

روش‌های تشخیص ریفلاکس


بهترین راه تشخیص ریفلاکس معده، علائم بالینی این بیماری است. با مشاهده علائم هشداردهنده و آزاردهنده‌ آن، پزشک متخصص براحتی می‌تواند متوجه وجود این بیماری شود. این بیماری در بعضی از افراد موجب کاهش شدید وزن و نبود تمایل به غذا خوردن می‌شود؛ ولی اگر این بیماری علائم بالینی نداشته باشد می‌توان با آندوسکوپی آن را تشخیص داد.

نمونه‌برداری نیز می‌تواند از بافت مری برداشته شود و از نظر التهاب، سرطان و دیگر مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.


ریفلاکس معده با مرگ سلولی نیز همراه است. سلول‌های مرده معده پس از چند ساعت جایگزین می‌شوند، اما درباره مری این جایگزینی به چند هفته زمان نیاز دارد، به همین دلیل اگر ریفلاکس به موقع درمان نشود به مری بیشتر از معده آسیب می‌رساند.

در ایران نیز شمار مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است و این بیماری بر فعالیت‌های روزانه بسیاری از افراد بخصوص جوانان مانند خوابیدن، غذا خوردن و حتی ورزش‌کردن تاثیری منفی گذاشته است. توصیه می‌شود افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، هر سه سال و افراد مبتلا به ریفلاکس معده هر شش ماه یک بار آزمایش‌هایی برای اطمینان از سلامت معده و مری انجام دهند.

سیگار نکش، ریفلاکس نگیر


از مواردی که باید این بیماران به آن توجه داشته باشند، مصرف سیگار است؛ زیرا سیگار کشیدن به دلیل شل‌کردن و تضعیف ماهیچه‌های مری و افزایش اسید معده می‌تواند ریفلاکس را تشدید کند.

خواب و ریفلاکس


حدود سه تا چهار ساعت پس از غذا خوردن بیدار بمانید و نباید بلافاصله پس از خوردن غذا بخوابید. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند هنگام خواب سر را 30 درجه بالا ببرید تا اسید به معده برنگردد یا دردی را هنگام خواب برای بیماران ایجاد نکند. برای این کار می‌توانید سر تختخواب خود را 15 تا 25 سانتی‌متر بالاتر بیاورید. همچنین راه‌حل ساده‌تر این است که می‌توانید زیر سر و شانه چند تا بالشت بگذارید. به‌طور کلی زاویه سر و بالش را طوری تنظیم کنید که بیشترین احساس راحتی را داشته باشید.

تاثیر ریفلاکس بر سرطان مری

در گذشته این باور وجود داشت که ریفلاکس می‌تواند حتما موجب سرطان مری شود؛ ولی اکنون شیوع سرطان مری در میان این بیماران بسیار کاهش پیدا کرده است؛ البته زمانی که بیماری بیش از سه تا پنج سال ادامه داشته باشد و بیماران برای درمان آن هیچ اقدامی نکنند، ریفلاکس می‌تواند موجب سرطان مری شود؛ البته کمتر از نیمی از بیماران به این مرز خطر می‌رسند و بیشتر بیماران با درمان به موقع و استفاده از داروهای مناسب درمان می‌شوند و این بیماری چندان جای نگرانی ندارد.

پژوهش‌های جدید ثابت کرده است که از هر صد هزار نفری که به ریفلاکس معده مبتلا هستند، تنها دو نفر ممکن است به سرطان دچار شوند و آن هم در صورتی که بیمار سال‌های سال به این مشکل دچار بوده و به پزشک مراجعه نکرده باشد. همچنین این بیماری هیچ اثری در طول عمر افراد نداشته و به هیچ عنوان تبدیل به بیماری دیگری نمی‌شود. این باور قدیمی نیز که ریفلاکس با سرطان روده بزرگ ارتباط دارد، نادرست است.

برای بهبودی رفلاکس چه کارهای نباید انجام دهیم؟


ـ افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس نباید تخم‌مرغ، غذای‌های چرب و سرخ‌کرده، پیتزا و غذاهای آماده، چای، قهوه، مرکبات، ادویه‌ها، غذاهای سنگین و حجیم، نوشابه، گوجه‌فرنگی یا آب گوجه‌فرنگی مصرف کنند.

ـ قهوه می‌تواند موجب سست‌شدن مری و برگشت اسید معده شود. از سویی دیگر، ممکن است کافئین، مخاط ریه را تحریک کند و در بین کسانی که مبتلا به ریفلاکس معده هستند، باعث التهاب ریه شود.

ـ افراد مبتلا باید از تمام نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنند؛ زیرا این نوشیدنی‌ها احتمال نفخ را افزایش می‌دهد و نفخ نیز روی اسفنکتر مری تأثیری منفی دارد.

ـ بعضی از بیماران نیز به مصرف شیر حساسیت نشان می‌دهند؛ زیرا شیر حاوی چربی، پروتئین و کلسیم است؛ سه عنصری که باعث تحریک و تولید اسید معده می‌شود.

ـ بعضی از پزشکان براین اعتقادند که مصرف ادویه‌ها و گیاهان معطر توانایی تحریک بیشتر مخاط مری را دارند و احساس سوزش معده را تشدید می‌کنند.

چگونه درمان شوم؟

اولین درمان پیشنهادی برای ریفلاکس تغییر سبک زندگی است. نوع غذاها، زمان غذا خوردن، زمان خواب، نحوه خوابیدن، مقدار غذا خوردن و بقیه عادات مرتبط با غذا خوردن باید تغییر کنند. غذاهای محرک را خود بیمار به مرور زمان می‌تواند در رژیم غذایی‌اش مشخص کند، اما مواد حاوی کافئین، غذاهای پرچرب و... در فهرست همه بیماران مشترکند. بهتر است بین زمان غذا خوردن و خواب فاصله بیشتری گذاشته شود تا معده فرصت خالی‌شدن پیدا کند، اما تنها تغییر سبک زندگی برای درمان این بیماری موثر نیست. درمان‌های دارویی ساده و موثری هستند که باید از آنها هم در کنار تغییر رژیم غذایی استفاده کرد. درمان این بیماری بیشتر از طریق داروی آمپرازول و خانواده دارویی آن صورت می‌گیرد و حدود 50 درصد بیماران نیاز به درمان طولانی‌مدت دارند و در 50 درصد موارد پس از قطع دارو، بیماری دوباره عود می‌کند و شدت می‌گیرد.

داروی آمپرازول حدود 90 درصد بیماران را درمان می‌کند و نیازی به درمان غیردارویی یا جراحی وجود ندارد؛ البته باید در کنار درمان دارویی، افراد کاهش وزن نیز داشته باشند و حجم مواد غذایی خود را کم کنند و سه تا چهار ساعت قبل از خواب غذای سنگینی نخورند. این داروها عوارض کمی دارند و اگر تا 15 سال هم مصرف شوند آسیبی به فرد نمی‌زنند.

درمان جراحی‌: تنها زمانی که درمان دارویی موثر واقع نشود، جراحی توصیه می‌شود؛ البته 30 تا50 درصد جوانان مایل به جراحی‌کردن هستند و راه‌های درمان دارویی را بی‌فایده می‌دانند؛ اما باید به این بیماران یادآوری شود که حتی پس از عمل جراحی نیز باید داروی آمپرازول را همچنان مصرف کنند.

معمولا بیشتر پزشکانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، جراحی را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا احتمال ایجاد عارضه پس از آن زیاد است.

البته تنها حدود50 درصد عمل‌های جراحی موفق هستند و می‌توانند بیماری را کنترل یا از بین ببرند؛ ولی باید توجه داشت که عمل جراحی کیفیت زندگی را بسیار کاهش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رزا ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    86 12
    واقعا ممنون از توضیحاتتون.من الان نزدیک 6 ماه این بیماری رو دارم و به علت این که استرس این رو دارم که 100% آخر این مریضی سرطان خوب که نمیشم بلکه بدترم میشم.واقعا انرژی گرفتم
  • salati ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    67 9
    خیلی سپاسگزارم از اطلاعات خوبتون فقط اگه چه چیزهایی هم بخورن خوبه البته اگه داروی گیاهی هست معرفی کنین ممنون میشم
  • علی ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    57 8
    همه گفتن این غذا ها را نخورید، اما در باره غذا های که، به این وضعیت کمک میکند هیچ کسی چیزی ننوشته.
    • زینب ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      0 0
      من خودم یه مبتلا هستم. عسل خیلی خوبه. صبح ها آب گرم رو با عسل مخلوط کنید بخورید.
  • بیوتی ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    22 8
    باسلام وخسته نباشی من سرصبح تاقببل صبحانه خوردن حالت ترش کردن خیلی کم دارم اما صبحا وقتی میخوام مسواک بزنم تا مسواک و وارد دهنم میکنم حالت تهوع میگیرم استفراغ نمیکنم اما اذیت میش آیا اینم از ریفلاکس معدس؟؟؟
  • مینا ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    73 23
    با سلام.... مدت دو هفتس که سرفه میکنم و احساس خلط تو گلوم دارم مخصوصا قبل خواب که یه هفتس نتونستم بخوابم یه هفتس دکتر رفتم و مرتب چرک خشک کن مصرف میکنم ولی تأثیری نداشته وقتی میخوام خلطمو خالی کنم اصلا غلیظ نیس برگشت اسید معده هم چند بار داشتم امکان داره عبائم رفلاکس باشه؟
  • samenta ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    27 9
    خیلی بیماری وحشتناکی
  • Hossein ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    65 11
    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم ریفلاکس معده تا چه مدت ادامه داره لطفا جواب بدین ممنون
  • حسین ربیعی ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    باسلام من حدودا 15 سال میشه که این بیماری رو دارم و کلیه ازمایشات آندوسکوپی رو انجام دادم ولی هیچ دکتری نتونست منو درمان کنه،رفلکس من با همه فرق داره،وقتی عود میکنه یکی دوشب قبلش گلو درد شدید میگیرم و بعد بمدت 12 ساعت به طور خیلی شدید استفراق میکنم خیلی پرهیز میکنم ولی بازم فایده نداشته.اگه کسی واقعا دکتری رو سراغ داره ک میتونه به بهبود من کمک کنه ممنون میشه راهنماییم کنه
  • سهند ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
    0 0
    با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون بنده قبلا ناراحتی معده از جمله زخم عثنی عشر داشتم الان چندسالی هست که دچار سوزش گلو خلط گلو احساس گیر کردن چیزی در گلو دارم و حتی نمیتوانم آب دهانم را به راحتی قورت بدم این باعث شده به گردنم هم فشار زیادی وارد بشه به چندتا دکتر مراجعه کردم یکی از دکترها گفته مشکل رفلکس معده هست یکی دیگه میگه احتمالا لوزه سوم دارید حالا من در این دوراهی گیر کردم یا به متخصص معده مراجعه کنم یا لوزه ام رو عمل کنم از شما خواهشمندم مرا راهنمایی کنید با تشکر
  • لويمي ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
    0 0
    با سلام شب ميگو،سالاد فصل ،دوغ،برنج محلي ،كمي لازانيا مصرف كردم و و پس از ٢ساعت قهوه مصرف و بعد از ٥ساعت خوابيدم صبح حوالي ساعت ١١ با درد سيننه شديد بيدارم شدم سينه ام سوزش شديدي داشت چشم هام سرخ شده بود مايل بودم استفراغ كنم اما نمي تونم خلاصه پس از خوردن اب و سرفه و تنفس عميق بهتر شدم .البته مدتيه سينه ام درد دارد لطفا راهنمايي بفرماييد چه كار كنم خوب شوم؟با تشكر فراوان
  • qazal ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام. حدودا دوساله ک این بیماری و دارم یک سال پیش شدید شد..و واقعا خسته کنندس..الان خداروشکر بهترم.ولی باید رژیم غذاییمو رعایت کنم وگرن حالم بد میشه.استرسم از خودتون دور کنید کمک میکنه ب روند درمان
  • نیما کبیری ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    0 0
    با تشکر از مطالب خوبتون من برای سوزش معده ام از قرص اولتاپ استفاده کردم و هیج گونه عوارضی برای من نداشت و خیلی راضی هستم
  • سعید نعمتی ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    28 5
    با عرض سلام خسته نباشید تشکر میکنم به خاطر مقاله بسیار پر بار شما . اون چه که مشخص است من به دلیل اینکه دندون های خودم رو از دست دادم با اینکه خیلی هم جوآن هستم . و به علت خوردن غذا های پر چرب و خوردن چای زیاد در طول چند سال گذشته و به ویژه بعد از خوردن شام و خوابیدن به یکباره اسید معده من وارد حلق و بینی من شد و دو بار نزدیک بود که از شدت سرفه کردن بیش از حد تقریبا بی هوش شوم الان به صورت خود سرانه دارم قرص پنتاپرونول رو میخوریم میخواستم نظر کارشناسی شده شما رو بدونم . در ضمن زندگی من پر از استرس است و من شب روز با استرس زندگی میکنم .که بخش اعظمی از آن را همسر من به من انتقال میدهد .لطفا به من کمک کنید
    • حمید ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
      16 3
      سلام فقط چند تا نکته ۳ یا ۴ ساعت قبل خواب شام بخور چای قهوه نخور آب . دوغ و نوشابه نخور گوجه و تخم مرغ و پیاز وسس سالاد ادویه نخور میوه نخور البته در طول روز من اکثر اینا رو میخورم ولی از عصر به بعد نه استرس اونقدر تاثیر نداره
  • ندا ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام من حدود 11روزه که به طور وحشتناکی دوچار ترش کردن شدید شدم دکتر رفتم و الان 7 روزه دارو مصرف میکنم فقط اماپرازول روزی 2 تا و واقعا نگرانم چون هیچی نمیتونم بخورم خیلی میترسم همش غدا تو گلومه فقطم سوپ رقیق میخورم و کمپوت اناناس و آلوئورا ولی انگار نه انگار و گلو درد شدید و سرفه های خیلی شدید دارم اب دهنمم قورت میدم گلوم میسوزه تروخدا یه راهنملیی کنید منو جیکار کنم خوب شم نگران مری امم
  • سارا ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    26 2
    من مدت ۱ ساله که رفلاکس دارم .. انواع دارو های کاهنده اسید رو هم مصرف کردم ولی اصلا درمان نمیشم .. مرتبا هم دارو خوردم .. دکترا بهم گفتن به خاطر استرسه ولی من هیچ استرسی رو خودم احساس نمیکنم .. دائما احساس مزه و بوی بد در دهانم دارم .. چه کار کنم ؟؟؟؟ واقعا کلافه شدم
  • حمید ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام از ترکیب سرکه سیب طبیعی و عسل قبل از غذا به صورت محلول در اب استفاده کنید موثر است
  • آرش سعادت ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    0 0
    ممنون خسته نباشید
  • شهروز ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    0 0
    خیلی عالی بود مطلبتون ممنونم.