شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 75398

دختران در صورتی كه آهن بدن تأمین نشود به سرعت در معرض خطر كم خونی فقر آهن قرار می گیرند .

توصیه پزشکان به دختران جوان
سلامت نیوز : مصرف آب لیمو و یا آب نارنج در سالاد شامل گوجه فرنگی ، فلفل سبز دلمه ای ، كلم ، گل كلم و سبزی خوردن همراه با غذا موجب می شود كه آهن غذا بیش تر جذب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ دختران و زنان به علت نیاز بیش تر به آهن ، در صورتی كه نیاز آن ها تأمین نشود به سرعت در معرض خطر كم خونی فقر آهن قرار می گیرند . برای پیش گیری از كم خونی فقر آهن ، دختران و زنان باید در برنامه ی غذایی روزانه از منابع غذایی آهن دار مثل گوشت قرمز ، مرغ یا ماهی ، حبوبات مثل عدس و لوبیا ، سبزی های سبز تیره مثل اسفناج و جعفری استفاده كنند.

و با مصرف ویتامین c كه به طور طبیعی در انواع سبزی های تازه و میوه ها وجود دارد جذب آهن موجود در منابع غذایی را افزایش دهند. بنابراین مصرف آب لیمو و یا آب نارنج در سالاد شامل گوجه فرنگی ، فلفل سبز دلمه ای ، كلم ، گل كلم و سبزی خوردن همراه با غذا موجب می شود كه آهن غذا بیش تر جذب شود ، خودداری از صرف چای بلافاصله پس از صرف غذا نیز موجب می شود.

آهن غذا بیش تر جذب شود زیرا ، چای می تواند از جذب آهن غذا جلوگیری كند و این عادت غلط غذایی یكی از دلایل بروز كم خونی فقر آهن در كشور ماست . خانم های باردار باید حتما از پایان ماه چهارم بارداری تا 3 ماه پس از زایمان روزانه یك عدد قرص فروسولفات فرو ( قرص آهن ) مصرف كنند تا از بروز كم خونی فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری شود . در این دوران به علت نیاز زیاد جنین به آهن ، مصرف مكمل آهن ضروری است .

برای پیش گیری از بروز كم خونی فقر آهن در كودكان زیر 2 سال كه بسیار مستعد ابتلا به كم خونی هستند نیز ، مادران عزیز باید از پایان ماه ششم كه غذای كمكی را شروع می كنند تا 24 ماهگی ، روزانه 15 قطره ی آهن به كودك خود بدهند .

برای پیش گیری از پوكی استخوان در دوران سالمندی ، دختران باید در دوران كودكی و نوجوانی كلسیم كافی دریافت كنند . با مصرف روزانه ی شیر و لبنیات ، كلسیم مورد نیاز بدن تأمین می شود . در دوران نوجوانی با مصرف یك لیوان شیر و یك لیوان ماست و 60ـ 45 گرم پنیر ( یك قوطی كبریت ) كلسیم بدن تأمین می شود .

در دوران بارداری و شیردهی ، به علت افزایش نیاز بدن به كلسیم ، باید روزانه به عنوان مثال ، 1 لیوان شیر ، 2 لیوان ماست و 60 ـ45 گرم پنیر مصرف شود . توجه به این نكته نیز حائز اهمیت است كه پیروی از رژیم های غذایی سخت برای لاغری در اغلب موارد ، منجر به كمبود دریافت كلسیم می شود و اگر كلسیم دریافتی روزانه كم باشد ممكن است سرعت تخریب استخوانی افزایش یابد .

برای پیش گیری از پوكی استخوان علاوه بر توجه به رژیم غذایی و مصرف شیر و لبنیات ، فعالیت های ورزشی نیز مهم است، پیاده روی روزانه حتی به میزان كم، سبب كاهش سرعت تخریب استخوان می شود. انجام فعالیت های ورزشی مثل پیاده روی تند و دوچرخه سواری نه تنها برای سلامت استخوان ها بلكه برای قلب و ماهیچه های نیز بسیار مفید ا ست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha