كارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی یزد، شایع‌ترین راه ابتلا به بیماری تب مالت در كشور را ‌مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه به ویژه شیرآلوده و پنیرهای بی‌نمك، اعلام كرد.

دكتر پورمازار در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با بیان این كه در سال گذشته، تعداد 205 مورد بیماری تب مالت در استان گزارش شده است، یادآور شد: بیماری تب مالت به عنوان یك بیماری مشترك بین انسان و دام، توسط عامل باكتریائی با نام "بروسلا" كه در حیواناتی مثل گوسفند، گاو، بز، سگ و خوك دیده می‌شود، ایجاد می‌شود.

وی علائم بالینی دام مبتلا به بیماری تب مالت را نامشخص عنوان كرد و افزود: این بیماری در بعضی موارد به صورت تب خفیف، ‌تورم سینه و سقط‌های مكرر دیده می‌شود، در حالی كه در انسان دارای علائم شدیدتری بوده و توان كاری فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

كارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر استان تصریح كرد‌: بیماری تب مالت در تمام كشورهای دنیا شیوع دارد، به طوری كه در كشورهای پیشرفته معمولاً در گروه‌های خاصی همچون دامپزشكان، ‌دامداران و افرادی كه به نحوی با حیوان سرو كار دارند، دیده می‌شود، ولی در كشورهای جهان سوم علاوه بر گروه‌های فوق، در بین مردم عادی نیز شایع است.

وی خاطرنشان كرد: این بیماری بیشتر در فصول بهار و تابستان كه زاد و ولد دام بیشتر است، شایع می‌باشد.

دكتر پورمازار در ادامه تماس با خون و ترشحات حیوان مبتلا به تب مالت و ‌مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی آلوده از جمله پنیر بی‌نمك، خامه،‌ كره، سرشیر و بستنی تهیه شده از حیوانات آلوده را از راه‌های انتقال بیماری عنوان كرد و افزود: استنشاق ذرات آلوده به میكروب و وارد شدن میكروب به ریه و همچنین آلوده شدن سر سرنگ با دست افرادی كه در زمینه واكسیناسیون دام‌های آلوده فعالیت دارند، از دیگر راه‌های انتقال این بیماری است.

وی مصرف لبنیات غیر پاستوریزه بخصوص شیرآلوده و پنیرهای بی‌نمك را از شایع‌ترین راه انتقال بیماری تب مالت در كشور عنوان و توصیه كرد: ‌به منظور جلوگیری از این بیماری، توصیه می‌شود از مصرف مواد غیر پاستوریزه اجتناب شود و در مواردی كه مواد پاستوریزه در اختیار افراد قرار ندارد، حتماً ‌شیر را قبل از مصرف به مدت 10 دقیقه جوشانده و پنیرهای‌ بی‌نمك را به قطعات كوچك تقسیم و به مدت 40 روز در آب نمك غلیظ قرار داده و سپس مصرف كنند.

وی با تاكید بر رعایت احتیاط  توسط  افرادی كه با دام سر و كار دارند، افزود: برای جلوگیری از پاشیده شدن خون دام به چشم، استفاده از دستكش و عینك محافظ از نكات ضروری است.

دكتر پورمازار در پایان خاطرنشان كرد: افراد مبتلا به بیماری تب مالت به دوره درمان طولانی مدت نیاز دارند تا به بهبودی كامل برسند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha