سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7736

جایزه نوبل پزشکی سال 2007 بطور مشترک به سه دانشمند از کشورهای ایتالیا، انگلیس و آمریکا به پاس تحقیقات گسترده ای که در خصوص سلولهای بنیادی انجام داده اند اعطا شد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازمهر، ماریو کاپکی از ایتالیا همراه با الیور اسمیتس از آمریکا و مارتین جی . ایوانس از انگلیس بطور مشترک برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2007 شدند.

تحقیقات این سه دانشمند در خصوص سلولهای بنیادی انجام شده است.

ماریو کاپکی در توسعه فناوری هدف یابی ژن در سلولهای بنیادی جنینی (ES cells) به شهرت رسیده است. این فناوری امروز توسط تمام محققان دنیا برای ایجاد موش های با جهش های ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت این فناوری در حدی است که محققان می توانند با استفاده از آن ژن مورد نظر خود را برای انجام یک عملکرد خاص تغییر دهند.

درحقیقت محققان می توانند به کمک این فناوری مواد DNA ژنوم موش را تغییر دهند و امکان ارزیابی جزئیات عملکرد هر ژن را در مدت توسعه جنینی و یا در مراحل بعدی فراهم کنند.

فناوری ES cells کاربردهای زیادی در پزشکی بالینی دارد. درحقیقت از طریق این فناوری می توان مدل بیماری ژنتیکی انسان را در موش های آزمایشگاهی ساخت و سپس به بررسی تکامل و پتانسیل های درمان آن پرداخت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha