سلامت نیوز : رئیس بخش قلب مرکز قلب تهران گفت: برای ترمیم دریچه میترال بیماران خاص به جای آنکه قفسه سینه باز شود فقط از طریق سیاهرگ ران و با استفاده از تجهیزات خاص می‌توان دریچه را با کمترین عوارض تعویض کرد.

مجتبی سالاری‌فر در گفت‌وگو با فارس، در مورد این روش جدید اظهار داشت: در این روش برای درمان نارسایی دریچه میترال از طریق پوست و سیاهرگ ران وارد رگ شده و از دیواره دو دهلیز عبور می‌کنیم تا به دریچه میترال برسیم.

وی افزود: این روش از سال 2003 در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و در ایران نیز از سال گذشته در مرکز قلب تهران روی 5 بیمار انجام شده است.

به گفته این متخصص قلب و عروق اگر چه این روش کم تهاجمی بوده و بیمار پس از مدت کوتاهی از بستر بیماری بلند شده و می‌تواند به کارهای روزانه خود برسد اما بسیار پرهزینه است.

سالاری‌فر گفت: این روش برای بیماران خاص و پرخطر که بیهوشی‌های طولانی مدت و خونریزی برای آنها بسیار خطرناک است قابل استفاده است اما برای بیماران کم خطر تعویض دریچه میترال به روش معمول توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران جایگاه ایران در درمان بیماران به ویژه حوزه قلب را در دنیا بسیار مطلوب دانست و افزود: نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور برای درمان نیست ولی هزینه این نوع جراحی با توجه به وضعیت ارزی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز بسیار بالاست تا حدی که 35 هزار دلار برای آن پیش‌بینی می‌شود.

این متخصص قلب و عروق افزایش فشار خون، کلسترول، دیابت و شیوع مصرف سیگار در جامعه را از دلایل پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در کشور عنوان کرد و افزود: در عین حال برنامه‌ای برای آموزش و پیشگیری از بیماری‌های قلبی در جامعه نداریم. البته می‌دانیم که با بالا رفتن میانگین سن جمعیت در سالهای آینده این معضل گریبان افراد زیادی را خواهد گرفت.

وی تدوین برنامه‌ای ملی برای آموزش و کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی را ضروری دانست و تصریح کرد: مصرف نمک و مواد قندی در جامعه ما بالاتر از استاندارد جهانی است. باید رژیم غذایی مناسبی را به جامعه ارائه کنیم در عین حال کم تحرکی و آلودگی هوا در کلانشهرها نیز در بروز بیماریهای قلبی بی‌تأثیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha