یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 81110
سلامت نیوز : کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه تبریز موفق شد مکمل خوراکی گیاهی برای درمان بیماری ام اس تولید کند. این مکمل خوراکی از روغن گیاهان خاصی تهیه شده است که باید همراه با تغدیه مناسب و داروهای تجویز شده از سوی پزشک استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ سهیلا رضاپور فیروزی با بیان مطلب فوق، افزود: این مکمل خوراکی برای بیماران ام اس عوارض به همراه ندارد و در مدت کمتر از یک سال با مصرف روزانه سه قاشق غذاخوری ازاین مکمل و به کار بردن رژیم غذایی توصیه شده می توان بیماری ام اس را در مراحل ابتدایی و یا حتی پیشرفته درمان کرد .

به گفته وی، این مکمل خوراکی گیاهی با شماره اختراع «۷۶۷۴۵» به ثبت رسیده است و به زودی با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای تولید انبوه آن اقدام می شود.

رضاپور فیروزی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال فراهم آوردن امکان تولید و اخذ پروانه های بهداشتی این مکمل غذایی در یکی از کارخانه های استان آذربایجان شرقی هستیم.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه تبریز اظهار کرد: درابتدای طرح تحقیقاتی این مکمل را بر روی استادم که خود از بیماری ام اس پیشرفته رنج می برد آزمایش کردم که نتیجه آن رضایت بخش بوده و بهبودی نسبی در وی مشاهده شده است.همچنین این مکمل خوراکی بر روی ۱۰۰ نفر از بیماران ام. اسی آزمایش شده است و ۶۵ نفر از این بیماران که در مراحل بیماری از ابتدا تا پیشرفته قرار داشته، تقریبا بهبودی نسبی پیدا کرده اند.

مجری این طرح افزود: هزینه این طرح بالغ بر۴۵۰ میلیون ریال بود که ۱۳۰ میلیون ریال این هزینه از سوی دانشگاه تبریز تامین شده است.

وی اظهار کرد: اساس این روش درمانی بر پایه تغذیه استوار است. بسیاری از بیماری های سیستم عصبی به دلیل سوتغذیه در فرد بروز می کند. به عنوان مثال «آنسفالوپاتی ورنیکه - کورساکوف» یا «نوریت اعصاب محیطی» به دلیل کمبود «ویتامین B۱» در سیستم عصبی بروز می کند.کمبود این ویتامین می تواند روند «میلینیزاسیون» اعصاب را در مرحله جنینی با اشکال مواجه کند.

رضاپور فیروزی خاطرنشان کرد: بحث تغذیه در بیماران ام. اس کمی پیچیده ترومتفاوت تر است. در بدن ما دو نوع سیستم ایمنی به نام های سیستم ایمنی سلولار وهمولار فعال است که بر اساس شواهد علمی دربرخی افراد سیستم ایمنی سلولار فعالتر از سیستم ایمنی همولار است. در این افراد استعداد ابتلا به انواع بیماری های «اتو ایمیون» مثل بیماری های ام اس و دیابت بیشتراست.

مجری این طرح تحقیقاتی افزود: بر اساس طب های سنتی چینی و ایرانی در زنان سیستم ایمنی سلولار فعال تر از مردان و کودکان است از این رو ابتلا به بیماری ام اس در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه تبریز یادآور شد: مصرف غذاهایی که سیستم ایمنی سلولار را تقویت کند برای این بیماران بسیار مضر است، پس بر این اساس باید رژیمی غذایی طراحی شود که با کاهش عوامل پیش التهابی در رژیم بیمار، فعالیت سیستم ایمنی سلولار را محدود و سیستم ایمنی همولار را در بدن بیمار تقویت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha