یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 81115

افزایش تعداد دفعات دریافت غذا با حجم کم باعث می‌شود تا افراد کمتر با مشکل رفلاکس معده مواجه شوند.

راه‌ حل بهبود رفلاکس معده چیست؟
سلامت نیوز : دکتر فرید نوبخت با تاکید بر اینکه نمی‌توان ماده و یا غذایی را به منظور بهبود مشکلات ناشی از بیماری به افراد توصیه کرد گفت: «افزایش تعداد دفعات دریافت غذا با حجم کم باعث می‌شود تا افراد کمتر با مشکل رفلاکس معده مواجه شوند.»

دکتر فرید نوبخت، کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سینانیوز با اشاره به مشکل رفلاکس معده در برخی افراد گفت: «به منظور بهبود و رفع این مشکل راه‌کارهای طبیعی و داروئی وجود دارد. از جمله راه‌کارهای طبیعی که به افراد توصیه می‌شود این است که حجم غذای خود را کاهش و تعداد وعده‌ها را افزایش دهند. این موضوع برای تمامی افراد حتی کسانی که با مشکل معده نیز مواجه نیستند توصیه می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد دفعات دریافت غذا با حجم کم باعث می‌شود تا فشار باعث برگشت غذا به مری نشود، افزود: «پرخوری و فشار داخل حفره شکمی یکی از دلایل بروز رفلاکس معده است به خصوص اینکه در مورد دوم (فشار داخل حفره شکمی) خانم‌های باردار بیشتر با مشکل مواجه می‌شوند.»

کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه غذاهای محرک شامل غذاهای سرخ شده و بسیار تند برای این بیماران توصیه نمی‌شود گفت: «مصرف نعناع و عصاره آن که در داروهایی مثل دایمیتیکون به کار می‌رود برای رفع نفخ معده بسیار موثر است. معمولاً زمانی که مشکل نفخ برای افراد به وجود می‌آید نعناع باعث می‌شود تا گازهایی که در ناحیه مری و معده وجود دارند به آرامی تخلیه شوند و مشکلاتی را که می‌تواند باعث رفلاکس شود نیز برطرف کند. در کل دارو‌ها و موادی که باعث رفع نفخ می‌شود می‌تواند در بهبود مشکلات معده موثر باشد.»

دکتر نوبخت با تاکید بر اینکه نمی‌توان ماده غذایی خاصی را به افراد به منظور رفع بیماری توصیه کرد ادامه داد: «معمولا اطرافیان بر پایه تجربیات خود مواد غذایی را به منظور تقویت و رفع مشکلات معده پیشنهاد می‌کنند که پایه علمی ندارد. در کل نمی‌توان ماده و یا غذایی را به منظور بهبود مشکلات ناشی از بیماری به افراد توصیه کرد. در واقع باید گفت؛ مجموعه غذاهایی که مصرف می‌کنیم باعث می‌شود که سیستم بدن دچار تغییرات اعم از بروز بیماری و یا بهبود آن شود.»

کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد که به صورت متناسب و متعادل تمام گروههای غذایی را مصرف کنند و به غذاهای سالم و طبیعی توجه داشته باشند گفت: «عدم مصرف غذاهای فراوری شده‌ای که عمدتا حاوی قند، نمک، روغن، مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند باعث می‌شود تا از بروز بیماری در امان باشیم و هر چه غذاهای سالم و طبیعی از جمله میوه، سبزی و گوشت کم چرب مصرف شود مسلما بیماری‌ها نیز از انسان دور می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha