یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 81117
سلامت نیوز : مدیر گروه تغذیه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشكی گفت: زنان باردار تا ۵۰ درصد كمبود آهن و از میان دختران ۱۴ تا زنان ۴۹ ساله ۵۰ درصد سوء تغذیه فقر آهن دارند كه یك سوم آنها از كم خونی رنج می برند.

دكتر «سیدعلی كشاورز روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: فقط ۲۰ درصد مردم كشور تغذیه مناسبی دارند و بیشترین كمبود ویتامین ها در بدن مردم شامل ویتامین آهن است.

وی اظهار داشت: ایران در حال تغییر الگوی زندگی و تغذیه است و در همین راستا كیفیت غذاهانیز هر روز كاهش یافته و با وجود سیری شكمی، سیری سلولی در افراد حاصل نمی شود، بنابراین نیاز به مصرف مكمل های غذایی احساس می شود.

كشاورز درباره رژیم غذایی مردم ایران گفت: در بررسی كه درسال ۷۴ در هفت استان شامل تهران انجام شد، ۵۰ درصد از مردم كمبود ریزمغذی ها را نداشتند اما این تعادل به قیمت دریافت مازاد انرژی بود، ۴۰ درصد از افراد كمبود ریزمغذی داشتند و تنها ۹.۹ درصد در این استان ها رژیم غذایی متعادل داشتند.

وی افزود: براساس این آمار در سراسر كشور برآورد می شود۲۰ تا ۲۵ درصد افراد رژیم غذایی متعادل شامل دریافت كامل ریزمغذی ها و انرژی دریافتی است و ۴۵ تا ۵۰ درصد سیری سلولی به قیمت مازاد انرژی دارند و ۳۰ درصد افراد انواع كمبودهای انرژی و پروتئین در كنار كمبود ریزمغذی ها و تنها ۲۰ درصد در سطح ملی تغذیه مناسبی دارند.
دبیر علمی اولین همایش مكمل های رژیمی، دارویی و غذایی گفت: بعد از كمبود آهن در بین مردم بیشترین كمبود شامل ید می شود كه با توجه به برنامه های وزارت بهداشت برای یددار كردن نمك مصرفی خانواده ها برطرف شده است.

كشاورز درباره كمبود ویتامین B۲ موجود در لبنیات اظهار داشت: كمبود این ویتامین با توجه به كاهش مصرف خانواده ها بیشتر می شود، میانگین مصرف از ۸۰ تا ۸۵ لیتر سرانه اكنون به ۶۰ لیتر كاهش یافته كه در آینده مشكلات استخوانی را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha