سلامت نیوز : وزارت تعاون و رفاه‌و تامــین ‌اجـــتماعی نگذاشته بود كه دستور؛ تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی را صادر كرد وپای نمایندگان را به این سازمان بزرگ باز كرد.هرچند كلید خوردن پروژه تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی مربوط به مجلس هشتم می‌شود و مجلسیان پیشتر، این تحقیق را در برنامه‌های خود داشتند.این در حالی است كه، روز گذشته سیدسعید زمانیان عضو هیات رئیسه كمیته تحقیق وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی،اقدام به ارائه گزارشی از روند كار این هیات كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ وی با تاكید بر استمرار جلسات هیات رئیسه كمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی گفت: به‌طور قطع با قول مساعد وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و سرپرست سازمان تامین‌اجتماعی، این كمیته كار خود را تا رسیدن به نتیجه نهایی با جدیت پیگیری خواهد كرد. حال آنكه در راستای تلاش‌های مجلس و همكاری دولت یازدهم، روز شنبه پروسه تفحص از این سازمان با حضور قاضی‌پور یكی از اعضا این هیات آغاز به كار كرده است.در این تفحص مسائل زیادی مورد بررسی قرار خواهند گرفت از استخدام‌ها و اعطا وام‌های بی‌قاعده تا مفاسد مالی...

استمرار جلسات كمیته تحقیق وتفحص

سیدسعید زمانیان در مورد روند برگزاری جلسات هیات رئیسه كمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: «مقدمات كار تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی آغاز و تاكنون مكاتباتی نیز با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی انجام شده اما به دلیل تغییر مدیریتی پاسخ مكاتبات ارسال نشده است.»

آنگونه كه از شواهد پیداست، سعید مرتضوی رئیس پیشین سازمان تامین‌اجتماعی هیچ‌گونه پاسخی را به نامه‌های مجلس نداده است. زمانیان تاكید می‌كند در این پرونده كارشناسان متبحری حضور دارند و ازآنها راهنمایی‌هایی گرفته می‌شود. وی با بیان اینكه امیدواریم كار تحقیق وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی به نتیجه مطلوبی برسد، یادآور شد: «در دوره‌های گذشته كار تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی انجام شده بود اما به دلایل نامعلوم هیچ نتیجه‌ای را در برنداشت بنابراین امیدواریم با اطلاعات دوره گذشته و اطلاعاتی كه از این تحقیق و تفحص جدید به دست ما می‌رسد بتوانیم گزارش كاملی را از وضعیت تامین‌اجتماعی ارائه دهیم.»

نماینده مجلس نهم، با مثبت ارزیابی كردن همراهی سرپرست جدید سازمان تامین‌اجتماعی، افزود: «وی شخصا با این كار همراه است زیرا تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی نیاز به شفافیت دارد و همراهی سرپرست جدید تامین‌اجتماعی می‌تواند كارها را جلو ببرد.تاكنون جلسات این كمیته 3 الی 4 بار برگزار شده و به‌طور حتم در هفته جاری بار دیگر تشكیل جلسه خواهد داد اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.»

تفحص كلید خورد

تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی در حالی شنبه كلید خورد كه اولین تخلفات این سازمان در زمان تصدی مرتضوی مشخص شده است.بر این اساس نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی از صبح شنبه در محل سازمان تامین‌اجتماعی مستقر شده و تحقیق و تفحص از این سازمان را آغاز كرد.وی ضمن دیدار با سرپرست سازمان تامین‌اجتماعی، عمده فعالیت خود را بر «شستا»متمركز كرده به‌طوری كه عدم رعایت اصول قانون برنامه پنجم توسعه درخصوص سازمان تامین‌اجتماعی از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.در این تحقیق و تفحص چند سوال مطرح و پیگیری آن در دستور كار قرار گرفته است، از جمله:1 - علت واگذاری املاك و مستغلات سازمان تامین اجتماعی بدون مجوز چیست؟ 2 -علت پرداخت وام‌های غیرمتعارف به دوستان و آشنایان چیست؟ و...

همچنین هیات تحقیق و تفحص از سازمان اجتماعی از كسانی كه با افعال غیرقانونی سازمان تامین‌اجتماعی در ارتباط بوده‌اند، خواسته‌اند گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی ـ كمیسیون اجتماعی ـ هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی ارسال كنند.اضافه می‌شود، طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 92 به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

داستان چه بود

تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی و شركت زیر مجموعه‌اش شستا،در نیمه فعالیت مجلس هشتم در كمیسیون اجتماعی مجلس آغاز و كمیته‌ای نیز تشكیل شد و قرار بود براساس قانون ظرف 6 ماه عملیات تحقیق از این سازمان به اتمام برسد اما اینگونه نشد و بیش از یك‌سال این موضوع به طول انجامید.اعضای تیم تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی در همان زمان از جمع‌آوری مداركی برای اثبات تخلفات این سازمان خبر داد و گزارش اولیه‌ای درباره آن ارائه كردند و در نهایت قرار شد گزارش پایانی و جمع‌بندی اقدامات انجام شده در ماه‌های پایانی مجلس هشتم ارائه شود كه به دلیل برخی مخالفت‌ها امكان آن فراهم نشد و گزارش نهایی نیز هیچ وقت ارائه نشد.

اما این اواخر بود كه سلیمان جعفرزاده رئیس قبلی كمیسیون اجتماعی مجلس خبر اختلاس یك‌هزار‌میلیاردتومانی را از ۱۵۰شركت زیرمجموعه شستا اعلام كرد و با اشاره به تهدید‌هایی كه در راه این تحقیق و تفحص پیش آمده بود، گفت: «از روز اولی كه طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی آغاز شد، بلافاصله با فشارهایی مواجه شدیم زیرا نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص سراغ شركت‌هایی رفتند كه چندین دهه هیچگونه نظارتی بر عملكرد آنها نبوده است. همین شركت‌ها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد كردند ولی ما به دور از تمام این حاشیه‌ها به كارمان ادامه دادیم.

در حالی كه داشتیم به سرنخ‌های بیشتری در پرونده بزرگ اختلاس دست می‌یافتیم، هیات‌رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری كرد. حتی زمانی‌ كه از یك شركت خواستیم تا اسناد بلاتكلیفی ۷۰میلیارد تومان از سرمایه خود را ارائه كند هیات‌رئیسه مجلس دستور داد تا كار همانجا متوقف شده و دیگر ادامه ندهیم.» پس از پایان این ماجرا در مجلس گذشته، در اوایل سال 92 كمیسیون اجتماعی از ارائه طرحی مبنی بر تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی خبر داد و اعلام كرد كه این بار در موردنحوه پاداش‌هایی كه در شركت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به تامین‌اجتماعی «شستا» هزینه شده، خرید مواد بیمارستانی با ارز دولتی و فروش آن با نرخ آزاد و انتصابات غیرقانونی تحقیق خواهد شد.

دردسرهای مرتضوی

سعید مرتضوی كه در ابتدای وزارت ربیعی بركنار شد در صورت اثبات فسادهایی كه در سازمان تامین‌اجتماعی رخ داده است،و نمایندگان به‌دنبال اثبات آن هستند،با شرایط سختی روبه رو خواهد شد.

مهم‌ترین محور این طرح، تحقیق و تفحص از شركت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، از زیر مجموعه‌های گروه «شستا» عنوان شده است كه بیشتر محورهای تحقیق و تفحص مربوط به دوره ریاست مرتضوی است. اما نادر قاضی‌پور پیش از این گفته بود «بالاتر از این طرح، طرح تحقیق و تفحص از صنایع فولاد است كه آن را آماده كرده‌ایم و به زودی ارائه می‌شود. تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی هم فقط مربوط به دوره سعید مرتضوی نیست و شامل همه این چند سال می‌شود.»

اما افشاگری كه طی چند روز گذشته توسط رحمت‌الله حافظی مدیرعامل اسبق سازمان تامین‌اجتماعی درباره فساد در زیرمجموعه‌های این سازمان گفت نیز قابل‌‌توجه است.

وی گفته بود: «در حال حاضر سه جانبه‌گرایی به صورت ظاهری در تامین‌اجتماعی وجود دارد و همانطور كه اشاره شد در هیات امنا نمایندگانی از طرف كارگران و كارفرمایان محسوب نمی‌شوند ولی به غیر از چند نفر از این افراد كه در هیات امنا استقلال رای دارند تصمیم‌گیری‌های اصلی توسط نمایندگان دولت انجام می‌شود. بنده چندین بار در هیات امنا حضور داشته‌ام و شاهد بودم كه نظر وزیر در این هیات امنا صاحب و اثرگذارتر از نظرات دیگر است.»او افزوده است: «زمانی كه در سال 84 دولت نهم شكل گرفت بر اساس گزارش مراجع رسمی دولت به تامین‌اجتماعی 15 هزار میلیارد تومان بدهی داشت كه این مبلغ در پایان سال 90 به 36 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در پایان سال 91 بر اساس برآوردهای صورت گرفته این بدهی به 47 هزار میلیارد تومان و در شش‌ماهه سال 92 به 53 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.اینكه سازمان تامین‌اجتماعی مدعی است كه در دولت دهم 35 هزارمیلیارد تومان از بدهی دولت پرداخت شده است كذب محض است.» این افشاگری از پشت پرده سازمان تامین‌اجتماعی در زمان ریاست سعید مرتضوی، از آن درد سرهایی است كه شاید منتظر مرتضوی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha