سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق زنان درحالی که افزایش مرخصی زایمان را حق زنان می‌داند اما همین حق را به نفع زنان نمی‌داند و معتقد است چنین قوانینی در آینده منجر به کمرنگ شدن حضور زنان در جامعه و اجتماع کاری خواهد شد. او به زنان توصیه می‌کند که به این مسکن‌ها دل خوش نکنند که این مسکن‌های مقطعی در دراز مدت موجب کاهش اشتغال زنان و کاهش درآمد آنان خواهد شد.

"اشرف گرامی زادگان" در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره افزایش مدت مرخصی زایمان می‌گوید که نقش مادری جایگاه ویژه‌ای در اذهان زنان دارد و آنان با عشق به فرزند همه دارایی‌های مادی و معنوی خود را در اختیار فرزند می‌گذارند. رشد و پرورش کودک و مراقبت‌های دوران کودکی برای هر مادری ارزش است. در اینجا زنان هستند که به جهت نقش مادری سرمایه گذاری می‌کنند نه پدران تا اینجا حق افزایش مدت زمان مرخصی زایمان باید برای حمایت از زنان وجود داشته باشد.

او با این توضیحات تغییر دوران مرخصی زایمان از ۳ ماه به ۶ ماه را برای زنان مفید می‌داند ولی در عین حال این سئوالات را مطرح می‌کند که آیا افزایش این دوران به ۹ ماه بازهم برای زنان مفید است؟ آیا افزایش ۶ ماه مرخصی زایمان به ۹ ماه زیانی به این مادران از نظر شغلی وارد می‌کند یا خیر؟ آیا کارفرما و یا رئیس مربوطه باز هم زنان را به کار می‌گیرند؟ آیا ایجاد اشتغال برای زنان در کشور توسعه می‌یابد یا اینکه کار فرمایان و مدیران دیگر حاضر نخواهند بود زنانی که حامله هستند و یا می‌خواهند باردار شوند، استخدام کنند؟ او بر این اعتقاد است که این سوال‌ها پاسخ ریشه‌ای دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق زنان با بیان اینکه کمتر کارفرما یا رئیسی را می‌توان یافت که هرچند سال یک بار بخواهد ۹ ماه به زنی مرخصی بدهد، می‌گوید: «با قانون جدید تنظیم خانواده، تعداد فرزندان قرار است از دو فرزند در عمل به ۴ فرزند و یا بیشترافزایش داده شود و این به معنای ان است که در طول ۳۰ سال سنوات کاری زن نه تنها ۴ مورد زایمان ۹ ماهه باید برای او در نظر گرفته شود بلکه مرخصی‌هایی هم برای بیماری فرزند و یا گرفتاری‌های دیگر به آن اضافه می‌شود.»

به گفته گرامی زادگان این نوع اقدامات و مصوبات خدمت به جامعه زنان نیست بلکه ایجاد موانعی است که در آینده منجر به کمرنگ شدن حضور زنان در جامعه و در اجتماع کاری خواهد شد: «ممکن است امروز زنان گمان کنند که مصوبه افزایش مدت زمان  مرخصی زایمان به نفع آنان است ولی اگر کمی بایندیشند و به آینده خود و خانواده‌شان فکر کنند، درک می‌کنند که این مسکن‌های مقطعی در دراز مدت موجب کاهش اشتغال زنان و کاهش درامد آنان خواهد شد.»

او می‌گوید: «انتظار است این مصوبات با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلات فراوان برای اشتغال زنان و حضور اجتماعی آنان ایجاد نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha