چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 81735
سلامت نیوز : معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افراد دیابتی و کسانی بیماری قلبی و عروقی دارند برای مصرف سایر دارو‌ها و جلوگیری از تداخلات دارویی باید با پزشک و یا داروساز مشورت داشته باشند.

پیام خزائلی امروز در گفت‌وگو با فارس ؛ اظهار داشت: غذا می‌تواند بر اثر‌بخشی و یا تغییر عوارض جانبی دارو بر بیمار تاثیرگذار باشد‌، مصرف شیر و لبنیات‌ با بعضی از آنتی بیوتیک‌های مصرفی مانند تتراسیکلین‌ها‌ احتمال ایجاد تداخل دارد.

وی ابراز داشت: بسیاری از داروها برای اینکه به سلامت از محیط اسیدی معده عبور کنند و به روده برای جذب برسند، روکش روده‌ای دارند و اگر این داروها همراه با شیر و یا ترکیبات آنتی اسید مصرف شوند، اثر‌بخشی آنها از بین می‌رود و ممکن است عوارض جانبی آن نیز بیشتر شود که البته با انجام توصیه‌های لازم می‌توان این موارد را کنترل کرد.

خزائلی افزود: مصرف آب گریپ فروت نیز بر اثر‌بخشی بعضی از داروها تاثیر دارد به گونه‌ای که این نوشیدنی می‌تواند عمل سوخت و ساز بعضی از داروها را در بدن مهار کند.

وی تصریح کرد: بیماران برای چگونگی مصرف داروها به توصیه‌های پزشک و یا داروساز باید توجه داشته باشند، زیرا افزایش اطلاعات در مورد مصرف داروها در اثر‌بخشی دارو بر روند بهبود بیماری و یا کاهش تداخلات دارویی تاثیرگذار است.

خزائلی خاطرنشان کرد: قبل از مصرف دارو باید تداخل داروی مورد نظر را با مواد غذایی و یا سایر داروها از پزشک و یا داروساز سئوال کرد.

‌وی با بیان اینکه بسیاری از داروها و مواد غذایی حرکات دستگاه گوارشی را کم و یا زیاد می‌کند، ابراز داشت: بسیاری از غذاهایی که نقش ملین ‌دارند، موجب می‌شوند که مدت ماندگاری دارو در دستگاه گوارش کم و اثر‌بخشی آن نیز کاهش یابد.

خزائلی عنوان کرد: در عمده موارد، آب بهترین آشامیدنی برای استفاده داروهای خوراکی است.  

‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تداخلات دارو با دارو را جدی عنوان کرد و گفت: افراد دیابتی و یا کسانی که بیماری قلبی و عروقی دارند و داروی خاصی را مصرف می‌کنند، برای مصرف سایر دارو‌ها برای بیماری‌های دیگر و جلوگیری از تداخلات دارویی باید با پزشک و یا داروساز مشورت داشته باشند.

‌خزائلی اذعان داشت: بسیاری از داروها به رطوبت و نور حساس هستند، بنابراین قبل از مصرف نباید آنها را از بسته‌بندی خارج کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha