سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پرستاری از راه اندازی آموزشکده مهارت‌های فنی و تخصصی پرستاری به منظور ساماندهی خدمات تخصصی مراقبتی و پرستاری در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد میرزابیگی با اشاره به اختیارات محول شده به سازمان نظام پرستاری بر اساس مصوبه اخیر دولت مبنی بر ارایه آموزش های تخصصی به پرستاران گفت: سازمان نظام پرستاری در نظر دارد تا با هم اندیشی و تدبیر اعضای شورای عالی، آموزشکده‌ای برای این منظور با رویکرد خدمت رسانی به مردم و ساماندهی برخی خدمات مراقبتی و پرستاری در کشور راه اندازی کند.

وی افزود: آموزشکده مهارت‌های فنی و تخصصی پرستاری، مدرک دانشگاهی نمی دهد بلکه یکسری گواهینامه‌های مهارتی و رفتاری صادر می‌کند.

رییس کل سازمان نظام پرستاری با تأکید بر لزوم تربیت پرستاران متخصص همگام با انواع تخصص‌های پزشکی در کشور گفت: قطعاً اینکه بخواهیم به سرعت برای تمام تخصص‌های پزشکی موجود، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری تعریف کنیم امری نامعقول و انتظاری بیهوده است، زیرا چنین اتفاقی نه عملی است و نه مقرون به صرفه، ضمن اینکه در برخی رشته ها نیازی به تربیت نیرو در حد یک دانشکده نیست.

وی اضافه کرد: وجود دوره های آموزشی، تخصصی و کوتاه مدت در کنار تحصیلات دانشگاهی در بسیاری از کشورهای دنیا برای پرستاران مرسوم است و امری بدیع و نامتعارف نیست، به عنوان مثال در برخی کشورها در دانشکده‌های پرستاری، ارایه مدرک فارغ التحصیلی در سطوح مختلف از جمله دکترای پرستاری منوط به گذراندن دوره‌های تخصصی کوتاه مدت در رشته‌های خاص و ارایه گواهینامه مربوطه به دانشکده است.

میرزابیگی، تخصص‌هایی نظیر پرستاری چشم، آی سی یو، ان آی سی یو، پرستاری دیالیز، سی سی یو، آنژیوگرافی، سوختگی و ... را از جمله تخصص‌های مورد نیاز در سیستم بهداشت و درمان کشور بیان کرد و گفت: سازمان نظام پرستاری با لحاظ تقاضا و نیاز مراکز درمانی در سراسر کشور به این تخصص‌های پرستاری، در نظر دارد دوره‌های تخصصی کوتاه مدتی را به ترتیب اولویت پیش‌بینی، تدوین و در آموزشکده مهارت‌های فنی و تخصصی پرستاری راه اندازی کند.

وی افزود: برای این منظور علاوه بر دانشکده‌های پرستاری از سایر دانشکده‌های هم عرض در سایر رشته‌ها و از متخصصان مختلف کمک می‌گیریم و از قابلیت‌ها و توانایی‌های پرستاران و مدیران پرستاری که تجربه سال‌ها خدمت رسانی در بخش‌های بالینی را دارند نیز بهره‌مند می‌شویم.

رییس کل سازمان نظام پرستاری اظهار امیدواری کرد که با تأسیس این آموزشکده و ارایه دوره‌های تخصصی کوتاه مدت به پرستاران علاوه بر برآورده کردن نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعم از خصوصی و دولتی، این اقدام نقشی کاربردی، کارآمد و تأثیرگذار در نظام سلامت کشور داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha