سلامت نیوز : یک کارشناس بیمه و سلامت با بیان اینکه بیمه‌های مکمل دو هزار میلیارد تومان از پول درمان را می‌بلعند، گفت: این رقم دقیقا شبیه عددی است که در بیمه‌های پایه کسر بودجه داریم، درحالی که بیش از 70 درصد از منابع این بیمه‌های مکمل از بودجه عمومی دولت آمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس، عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس و صفی خانی، کارشناس سلامت « کارآمدی بیمه‌های درمانی » را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

صفی خانی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه‌ای با وجود ضرر صدردصدی در بیمه مکمل درمان، از آن به عنوان ویترین فروش سایر بیمه‌نامه‌های خود استفاده می‌کنند،‌ گفت: شرکت‌های بیمه‌ای برای بیمه‌های درمانی خود در سه سال گذشته به ترتیب 120 درصد، 124 درصد و 120 درصد خسارت داشته‌اند، یعنی صددرصد خسارت را پذیرفته‌اند و ضریب خسارت سایر بیمه‌ها را بالا بردند و عملا بیمه درمان آنها به ویترین فروش سایر رشته‌های بیمه‌ای شده است و چون نوآوری در بیمه مکمل نداریم دائما این کار تکرار شده و به روزمرگی افتاده‌اند.

وی با بیان اینکه بیمه اجتماعی برای اجرایی شدن عدالت است تا پول را در زمان سلامت افراد جذب و در زمان بیمار شدن آنها مصرف کند، گفت: بیمه‌ تکمیلی درمان منابع را متفرق کرده و ‌اجازه داده تا تعرفه‌ها چندگانه شوند و صورت حساب چندگانه در بیمارستانها به وجود آمده است به گونه‌ای که در حال حاضر بیمه پایه، ‌بیمه مکمل و انواع خاص بیمه‌های مکمل را داریم که درحقیقت بازار را به هم ریخته است اما بیمه‌های اجتماعی می‌آیند تا بازار را تنظیم کنند.

صفی خانی افزود: بیمه ریسک بین مردم سالم و بیمار را توزیع می‌کند، ‌بنابراین هر چقدر صندوق پوشش دهنده ریسک بزرگتر باشد امکان توزیع ریسک و ارائه خدمات بیمه‌ای بهتر می‌شود اما ما صندوق‌های بیمه‌ای مان را متفرق کردیم و این صندوق‌ها امکان پرداختن به قانون اعداد بزرگ را از بین برده‌اند و پذیرش ریسک‌های بزرگ را کم کرده‌اند. ما حتی در بیمه‌های مکمل اجازه دادیم منابع عمومی ما که باید صرف پوشش بیمه‌های همگانی شوند، در بیمه مکمل صرف شدند که این خلاف صریح قانون ساختار، هم قانون برنامه و بودجه آن است.

به گزارش ایسنا،‌ امیدوار رضایی که سالها تجربه حضور در مجلس را داشت و عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی اذعان داشتند که قوانین بیمه در کشور مشکلی ندارد اما سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط آن را به خوبی اجرایی نمی‌کنند و همین امر منجر به آن شده که یک سازمان و صندوق واحد برای بیمه درمان نباشد و از همین رو پراکندگی در خدمات و قیمت‌های پرداخت حق بیمه و در کنار آن بیمه‌های تکمیلی شکل بگیرد و در نهایت رضایت مردم جلب نشود.

رضایی با بیان اینکه قوانین دولت را مکلف کرده که همه مردم را تحت پوشش بیمه درمان و خدمات بیمه‌ای قرار دهد و دفترچه بیمه یکسان و از یک کانال در اختیار مردم قرار گیرد،‌گفت: در سال 81 قانون دولت را مکلف کرد تا همه مردم دفترچه های یکسان داشته باشند و این دفترچه‌ها از یک کانال انتشار یابند به این معنا که مرکزیت صدور دفترچه واحد شود حتی کسی که توانایی مالی ندارد بتواند دفترچه داشته باشد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به اینکه نظام سلامت باید رقابتی شود، اظهارکرد: بیمه تامین اجتماعی تصور می‌کند اگر زیر نظر سازمان دیگری قرارگیرد به ضررش خواهد بود، درحالی که برای پوشش بیمه درمانی پنج درصد حق بیمه پرداخت می‌شود اما برای بیمه تامین اجتماعی 9 درصد حق بیمه دریافت می‌شود که اگر تمام بیمه‌ها پنج درصد حق بیمه به طور یکسان دریافت کنند هیچ مشکل و ضرری پیش نخواهد آمد و همه یکپارچه خواهند شد.

عزیزی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی هر دو زیر نظر وزارت کار،‌ رفاه و تعاون هستند، گفت: بدون تامین اعتبارات بار مالی 2 هزار میلیارد به سازمان‌های بیمه گر وارد شده است یعنی ما در اجرای قانون بدون کار کارشناسی عمل کرده‌ایم.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مشکل اینجاست که ما قانون و نظارت داریم اما قانونی نداریم که اگر کسی قوانین را اجرایی نکرد بلافاصله یقه‌اش را بگیرند و خط قرمزی در این مورد نباشد و برخورد انجام شود، درواقع ما در مجلس بارها سوال و تذکر داده‌ایم و پس از آنکه به نتیجه نرسیدیم به قوه قضاییه شکایت برده‌آیم اما قوه قضاییه آن را اجرایی نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha