سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 82129

مساله نگران کننده در حوزه دارو، گزارش های برخی شهروندان درباره تغییر تاریخ مصرف داروهاست؛ به این معنی که برخی شرکت های پخش دارو تاریخ مصرف داروهایی را که زمان انقضای شان نزدیک است، تمدید می کنند.

داروهای فاسد، داروخانه ها را فتح کردند
سلامت نیوز : قرص های کپک زده و به هم چسبیده، کرم های آب انداخته و دو فاز شده، شربت های بی خاصیت و از همه بدتر کپسول هایی که به جای پودر دارو از کاکائو پر شده است... اینها مشاهدات شماری از شهروندان است از وضعیت دارو در کشور اما این بار، رئیس جدید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، بی کیفیتی برخی داروها را انکار نکرد بلکه حتی هشدار جدی داد که داروهایی نزدیک به پایان تاریخ انقضا، در بازار توزیع شده است و این ادعا را هم رد نکرد که برخی شرکت های داروسازی، تاریخ روی داروهای کهنه شده را تمدید کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو را خیلی از فعالان حوزه رسانه به صراحت لهجه اش می شناسند. او امروز یک بار دیگر روراستی اش را ثابت کرد و وقتی از وضعیت بازار دارو در کشور گزارش می داد، رازهای پشت پرده ای را آشکار کرد که شاید اگر مسئولی دیگر جای او بود ترجیح می داد رسانه ای شان نکند.

این مسئول در پاسخ به پرسشی درباره توزیع برخی داروهای تاریخ مصرف گذشته هشدار داد که گزارش هایی درباره وجود نمونه هایی از داروهای نزدیک به پایان تاریخ مصرف در بازار دارو دریافت کرده است و این وضعیت نشان می دهد که  برخی شرکت های سودجو از شرایط بحرانی کشور و دستپاچگی مسئولان وقت، سوء استفاده کرده اند و برای داروهایی که یک یا دو ماه از تاریخ انقضایشان مانده بوده، مجوز واردات گرفته اند و آنها را وارد کشور کرده اند در حالی که این داروها دیگر امکان فروش ندارد.

وی در گفتگویش با پایگاه اطلاع رسانی دولت تاکید کرد:سعی می کنیم به شرایطی نرسیم که مجبور شویم چشمان مان را بر روی چنین اشتباهاتی ببندیم.

به جای دارو کاکائو به مردم می دادند!

مساله نگران کننده دیگر در حوزه دارو، گزارش های برخی شهروندان درباره تغییر تاریخ مصرف داروهاست؛ به این معنی که برخی شرکت های پخش دارو تاریخ مصرف داروهایی را که زمان انقضای شان نزدیک است، تمدید می کنند.

 دیناروند در پاسخ به این پرسش که آیا چنین موضوعی حقیقت دارد یا نه ، گفت: ما اجازه نمی دهیم تاریخ مصرف هیچ داروی تاریخ گذشته ای اصلاح شود و شرکت های دارویی چنین حقی را ندارند اما این موضوع در مورد مواد اولیه دارویی که کیفیت شان ثابت می ماند، ممکن است درست باشد.

با این حال معنای گفته دیناروند این نیست که وجود چنین تخلفی را تکذیب کرده و بررسی های میدانی ما هم گویای آن است که هر دو اتفاق ناخوش، یعنی توزیع داروهای نزدیک به تاریخ انقضا و دستکاری تاریخ انقضای برخی داروهای کهنه درست است.

 علاوه بر آن، برخی داروهای پخش شده در بازار نیز تقلبی است مثل شماری از کپسول های فارماتن که نوعی مولتی ویتامین برای سالخوردگان است و اخیراً نوع تقلبی اش به بازار آمده است.

ویزیتور دارویی که مایل نیست نامش فاش شود در این باره می گوید « قیمت این دارو تا چند ماه پیش 50-60 هزار تومان بود اما حالا به مرز 180 هزار تومان رسیده است و به تازگی با شکایت برخی مردم متوجه شدیم در کپسول های نوع چینی آن، به جای پودر مولتی ویتامین، پودر کاکائو ریخته شده است!»  

رسول امامدوست هم داروخانه داریست که می گوید به تازگی کپسول های مولتی ویتامین سنتری را دیده که داخل شان کپک زده بوده و قرص های کوکیوتن مخصوص  قلب هم ، به یکدیگر چسبیده بوده که نشان دهنده فاسد شدن شان است.

این داروخانه دار احتمال می دهد که یا چنین  داروهایی در شرایط نامناسب نگهداری شده یا تاریخ انقضای شان دستکاری شده است.

احتکارها کار دست سودجویان داد

امامدوست امکان این را که دارویی برای مدتی طولانی در داروخانه یا شرکت دارویی احتکار شده باشد، رد نمی کند و می گوید: در گذشته به علت بی ثباتی بازار دارو و تعیین نشدن قیمت واقعی داروها برخی داروخانه ها و شرکت های دارویی متخلف داروها را احتکار کردند تا آنها را پس از افزایش قیمت بفروشند و امکان دارد شماری از این داروها در شرایط نامساعد فاسده شده باشد.

سیامک افاضلی که مدیر یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی در خاورمیانه است هم با تایید این مسأله، توضیح می دهد: از سال گذشته که شماری از داروها به شدت کمیاب شد برخی سودجویان احتکار دارو را آغاز کردند تا آن را پس از مدتی به قیمت چند برابر به مردم بفروشند و در سه ماه اول امسال، بی ثباتی قیمت دارو به اوج خود رسید و احتکارها بیشتر شد.

حالا اما مشکل نقدینگی در داروخانه ها و شرکت های دارویی باعث شده است، احتکار کننده ها، فروش داروهای کمیاب را آغاز کنند؛ داروهایی که آنقدر در داروخانه ها مانده زمان انقضای شان فرا رسیده یا به علت نگهداری در شرایط بد، بی خاصیت شده است.

سودجوها این سوی مرز، سودجوها آن سوی مرز

سودجوهایی که جان مردم برایشان بی ارزش است اما، فقط به احتکار کردن داروها برای پارو کردن پول از آشفته بازار دارو در کشور بسنده نکرده اند، آنها می دانند که همه داروی تولیدی شرکت های داروسازی بزرگ در دنیا فروش نمی رود و وقتی تاریخ انقضای داروهای فروش نرفته نزدیک می شود آنها به داروهای شان چوب حراج می زنند.

همین وقت است که به گفته افاضلی متقلب های داخلی از راه می رسند و داروهای کمیاب نزدیک به پایان تاریخ مصرف را با قیمت کم می خرند و آن را با قیمتی گزاف در داخل کشور می فروشند.

دلالی را متقلب های خارجی هم خوب یاد گرفته اند و حالا برخی کشورهای عربی که می دانند شرایط تحریم باعث شده است ایران در نقل و انتقال پول مشکل داشته باشد، به عنوان واسطه وارد معرکه شده اند و از ایران پول می گیرند و به نام خودشان از بازارهای جهانی دارو می خرند اما با آن که هزینه داروی تازه را از کشورمان می گیرند، داروهایی نزدیک به پایان تاریخ مصرف ارزان می خرند و آنها را به ایران تحویل می دهند.

افاضلی می گوید: ایران برای خرید دارو تحریم نیست و نباید سوء مدیریت ها را پشت پرده تحریم پنهان کرد. مشکل در نقل و انتقال پول هم با مدیریتی کارآمد قابل حل است اما وضعی که پیش آمده حاصل سوء مدیریت هاست، نه تحریم!

پای اداره مالیات هم گیر است؟

مساله دیگری که امکان فروش داروهای تاریخ مصرف گذشته را در برخی داروخانه های متخلف زیاد می کند، مشکلات مالیاتی است. رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران شرح می دهد که  در روال طبیعی، وقتی برخی داروها در داروخانه ها فروش نمی رود، داروخانه دارها از وزارت بهداشت و اداره مالیات می خواهند داروهای فروش نرفته را ثبت کنند تا در ازای این اقلام فروش نرفته، ازتخفیف مالیاتی برخوردار شوند اما هم اکنون این فرایند به درستی پیش نمی رود و به همین علت داروخانه دارها، داروهای تاریخ مصرف گذشته را بدون آنکه از تخفیف مالیاتی بهره مند شوند، امحاء می کنند.

مژدهی آذر اما نسبت به صنفی که در آن کار می کند تعصب دارد و نمی پذیرد که داروخانه دار یا داروسازی حاضر شود داروی تاریخ مصرف گذشته را برای متضرر نشدن ، به جای امحاء به مشتری بفروشد.

 او می گوید « اگر داروخانه ها می خواستند از چنین روش هایی استفاده کنند، در آستانه ورشکستگی قرار نمی گرفتند.» با این حال باید پذیرفت که در هر صنفی شاید متخلفانی وجود داشته باشند  و بنابر این بعید نیست یک سر رشته توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته به داروخانه هایی برسد که نمی خواهند داروهای قدیمی شان را امحاء کنند.  

در ماجرای ورود داروهای تاریخ مصرف گذشته و بی کیفیت به بازار ، تنها یک نکته مثبت وجود دارد و آن، هشدار صادقانه رئیس سازمان غذا و دارو در این باره است که باعث می شود  مردم در خرید داروها از داروخانه به تاریخ انقضای شان دقت کنند اما به هر حال اگر تاریخ انقضای داروها بوسیله شرکت های متخلف دستکاری شده باشد مردم آنقدر متخصص نیستند که بتوانند آن را تشخیص دهند و به همین علت، اطلاع رسانی در این حوزه کافی نیست و هر چه زودتر باید سازمان غذا و دارو نظارت جدی بر فعالیت شرکت های پخش دارو و داروخانه ها را آغاز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha