سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 82175
سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان، با تاکید بر اینکه زنان شاغل بیشتر در معرض زایمان های زود رس قرار دارند تصریح کرد: در واقع خانم های شاغلی که در معرض خستگی های مفرط و کار زیاد یعنی کار بیش از 6 ساعت در روز یا بیشتر از 42 ساعت در هفته قرار بگیرند، بطوریکه زمان استراحت شان کوتاه، استرس بالا و ورزش کمتری داشته باشند بیشتر در معرض زایمان های زود رس قرار دارند.

دکتر الهه رجایی در گفت و گو با "شفقنا "، ضمن تعریفی از زایمان زودرس افزود: زایمان های زود رس به زایمان هایی گفته می شود که نوزاد  زیر 37 هفته بارداری مادر به دنیا آمده باشند که 80 درصد آن خود به خود اتفاق می افتد و 20 درصد آن نیز علت پاتروژنتیک و مسائلی که احتمال زایمان زود رس را افزایش می دهد، وجود دارد.

روند زایمان  های زود رس در کشور در حال افزایش است

وی در ادامه  با تاکید بر اینکه روند زایمان  های زود رس در کشور در حال افزایش است به مهم ترین عوامل دخیل در این نوع زایمان ها اشاره کرد و گفت: کم بودن فاصله باروری ها، بیماریهای دهان و دندان، خستگی ها مفرط، کار زیاد، تغذیه نامناسب، عفونت های دستگاه تناسلی و وراثت از جمله عوامل دخیل در زایمان های زود رس در زنان است.

دکتر رجایی یادآور شد: هر نوع بیماری التهابی بخصوص بیماریهای دهان و دندان با آزاد کردن نوعی ریزفاکتور های خونی می تواند احتمال زایمان زود رس را افزایش دهد.

زنان شاغل بیشتر در معرض زایمان های زود رس قرار دارند

این متخصص زنان و زایمان همچنین با تاکید بر اینکه زنان شاغل بیشتر در معرض زایمان های زود رس قرار دارند، تصریح کرد: در واقع خانم های شاغلی که در معرض خستگی های مفرط و کار زیاد یعنی کار بیش از 6 ساعت در روز یا بیشتر از 42 ساعت در هفته قرار بگیرند، بطوریکه زمان استراحت شان کوتاه، استرس بالا و ورزش کمتری داشته باشند بیشتر در معرض زایمان های زود رس قرار دارند.

آلودگی هوا یکی از عوامل تاثیرگذار در روند افزایشی زایمان های زود رس

دکتر رجایی به نقش آلودگی هوا در بروز زایمان های زود رس در کشور اشاره کرد و افزود: اگر چه بطور علمی تاثیر آلودگی هوا در زایمان زود رس هنوز مشخص نشده است اما با توجه به اینکه آلودگی هوا به عنوان یک فاکتور اصلی بر تمامی بیماری ها تاثیرگذار بوده و کیفیت زندگی را تحت شعاع خود قرار داده است بنابراین می توان گفت آلودگی هوا نیز  یکی از عوامل تاثیرگذار در روند افزایشی زایمان های زود رس در کشور است.

افزایش نیم درصدی زایمان های زود رس

این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: اگر چه هنوز آماری رسمی در مورد زایمان های زود رس در کشور در دسترس نداریم اما بر اساس تحقیقیات بدست آمده در سال های بین 1981 تا 1991 که در خارج صورت گرفت  این نوع زایمان ها در تمام دنیا حدود 3 دهم درصد افزایش یافته است بر این اساس می توان گفت که در کشور ما نیز این نوع زایمان حدود یک افزایش نیم درصدی داشته است.

وی همچنین به مهم ترین عوارض زایمان زود رس در نوزاد اشاره کرد و گفت: هرنوع عارضه دوران نوزادان اعم از مشکلات تنفسی، انواع عفونت ها، تشنج، ضعف خای جسمانی، ذهنی و غیره در نوزارانی با زایمان زودرس بیشتر از سایر نوزادان است یعنی نوزادانی که زیر 32 هفته متولد می شوند بیشتر در معرض بیماری های این دوران قرار می گیرند و باید در مراکز درمانی خاص با خدمات ویژه در طولانی مدت نگهداری شوند. و البته قابل یاد آوری است کیفیت زندگی این نوع نوزادان نارس در بزرگسالی پایین تر از نوزادان معمولی است.

نقش مراقبت های دوران بارداری در نوع زایمان

دکتر رجایی در پایان نقش مراقبت های دوران بارداری در نوع زایمان را موثر توصیف کرد و خاطر نشان کرد: اگر چه نمی توان گفت که زنانی که مراقبت های دوران بارداری خوبی را انجام می دهند زایمان زود رس انجام نمی دهند اما حداقل این افراد بیشتر از دیگران در زایمان های خود خروجی بهتری را دارند و اگر نوزادان نارس هم بدنیا بیاورند آینده و کیفیت زندگی آنها بهتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha