چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 82259
سلامت نیوز : دبیر بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: استفاده از پلاتین دست دوم در عمل‌های جراحی ارتوپدی صحت ندارد؛ همچنین امکان استفاده از وسایل و تجهیزات دست دوم پزشکی در بیمارستان‌ها در حد صفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این روزها شنیده می‌شود در بازار تجهیزات پزشکی، فروش وسائل دست دوم از جمله پلاتین که از بدن بیماران دیگر خارج می‌شود داغ است؛ چیزی که انجمن ارتوپدی آن را رد‌ می‌کند.

حمیدرضا اصلانی، دبیر بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، ضمن رد این موضوع، اظهار داشت: همه وسایل و پروتزهایی که در عمل‌‌های جراحی ارتوپدی استفاده می‌شود، دارای کد 16 رقمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که ثبت شده است.

دبیر بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: در عمل‌های جراحی از پکیچ‌های استریل استفاده می‌شود حتی پلاک‌ها نیز در پکیچ‌های استریل هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد:‌ پلاک‌هایی که مصرف ژنرال دارند و هم در ساق، بازو و ... کاربرد دارند و مختص محل خاصی نیستند در سلفون در بسته وارد اتاق عمل می‌شوند و در آنجا باز شده و استریل می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دبیر بیست و یکمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: احتمال استفاده از وسایل دست دوم در بیمارستان در حد صفر است چرا که یک پزشک آبروی صنفی خود را سر این مسئله حراج نمی‌‌کند.

اصلانی افزود: ست‌های استریل سر عمل جراحی باز شده و تعدادی از آنها که مورد نیاز نیستند دست نخورده باقی می‌مانند و بعد از عمل شسته و وارد اتوکلاو می‌شود و دوباره استریل شده و برای عمل بعدی استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: این وسایل که در سر عمل جراحی کاربرد نداشته‌اند، وسایل دست دوم نیستند، بلکه وسایلی هستند که اصلاً استفاده نشده‌اند و در حد نو و آکبند هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha