پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 82333
سلامت نیوز : مهدی شادنوش چهارشنبه بعدازظهر در نشست خبری بازگشایی مدارس که در وزارت بهداشت برگزار شد، خاطرنشان کرد: سلامت جزء محوری‌ترین فعالیت‌های بشری در دنیای امروز محسوب می‌شود و زمانی بیماری‌های واگیردار می‌توانست معضلات زیادی را برای جامعه ایجاد کند ولی در دنیای توسعه یافته امروز بیماری‌های پیچیده و غیر واگیر معضل کشورها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی دیابت، فشار خون و آلزایمر را از نمونه‌های بیماری‌های غیرواقعی امروزی برشمرد و گفت: این بیماری‌ها هم خود فرد و خانواده‌ای را برای مدت طولانی درگیر می‌کند و هزینه زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند که پیشگیری در سنین نوجوانی و جوانی می‌تواند از ایجاد این معضلات جلوگیری می‌کند.

شادنوش ترویج مدارس مروج سلامت را از نمونه‌های این امر دانست و گفت: از سال 1389 با حدود 700 مدرسه مروج سلامت کار را آغاز کردیم که این رقم اکنون به 20 هزار مدرسه رسیده و تا پایان برنامه پنجم توسعه تمامی مدارس باید مروج سلامت شوند.

به گفته قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در صورتی که مدارس مروج سلامت تمامی آیتم‌های لازم را رعایت کنند با ارزیابی کمیته‌های مشخص شده هر دو سال یکبار نشان طلایی دریافت می‌کنند.

وی در مورد آیتم‌های 8 گانه مدارس مروج سلامت گفت:‌ ارائه خدمات بالینی، بهبود تغذیه، پایش تحرک فیزیکی و بدنی دانش‌آموزان، بهداشت محیط، ارتقای سلامت کارکنان و ارایه خدمات سلامت روان و مشاوره از جمله بایدهای اینگونه مدارس است.

شادنوش پایش سلامت دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه را از دیگر کارهای وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت:‌در بدو ورود به مقطع ابتدایی، متوسطه جدید و متوسطه دوم ارزیابی‌های مقدماتی و معاینات پزشکی عمومی روی دانش‌آموزان انجام می‌شود که سنجش اختلالات بینایی، شنوایی، توجه به وضعیت پوست و مو، قد و وزن، نمایه توده بدنی و مسائل رفتاریبررسی و ضبط می‌شود تا در جهت‌گیری‌های سلامت مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول در زارت بهداشت، بیماری‌های تیروئیدی، آنمنی و گال مورد توجه برای بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت نسبت قد به سن یا نمایه توده بدنی در مقطع ورود به دبستان نسبت به مقاطع دیگر مناسب‌تر است که باید در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

شادنوش اذعان داشت: فقط 42 درصد دانش‌آموزان در 6 روز هفته که به مدرسه می‌روند صبحانه می‌روند که باید فرهنگ استفاده از صبحانه را در خانواده‌‌ها ترویج دهیم، همچنین 42.5 درصد دانش‌آموزان از نان‌های سبوس‌دار استفاده می‌کنند و 22.7 خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که نمک اضافی بر سر سفره مصرف نمی‌کنند.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که متاسفانه مصرف انواع شیرینی‌جات و میان وعده‌های چرب و شور در بین سنین مدرسه بالاست که باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: اختلالات بینایی در پایه‌های اول راهنمایی و اول دبیرستان شیوع بالایی دارد اما اختلال شنوایی در جمعیت اول ابتدایی بیشتر است که ضرورت مراقبت و پیگیری را دو چندان می‌کند.

شادنوش اظهار داشت: طبق بررسی‌های وزارت بهداشت پوسیدگی دندان، دندان متورم و دندان کشیده در پایه اول و پایه راهنمایی بیشتر از مقاطع تحصیلی گزارش شده و بیماری‌های آسم و صرع در پسران بیشتر از دختران گزارش شده اما دیابت، هموفیلی و تالاسمی در دختران دانش‌آموز بیشتر از پسران دیده می‌شود.

این مسئول در وزارت بهداشت استفاده پیش از حد از تلویزیون و رایانه را یکی دیگر از مشکلات قشر دانش‌آموزی عنوان کرد و گفت: 25.5 درصد دانش‌آموزان 4 ساعت یا بیشتر در روز از برنامه‌های تلویزیون استفاده میکنند که این رقم در مدارس شهری و دختران بالاتر است. در عین حال 45 درصد دانش‌آموزان ساعاتی از روز خود را به کار با رایانه اختصاص می‌دهند.

وی عدم تحرک در ورزش نکردن را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: 42 درصد مدارس ما ساعت‌های ورزش را جدی نمی‌گیرند که این رقم در مدارس روستایی و پسرانه بیشتر دیده می‌شود و تنها 12 درصد دانش‌آموزان به طور منظم 3 ساعت در هفته به صورت جدی در کلاس‌های ورزشی حضور می‌یابند.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پایان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 3.5 درصد نوآموزانی که وارد مقطع ابتدایی می‌شوند دچار اختلالات رفتاری هستند که منشاء اصلی آنها اضطراب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha