سلامت نیوز : رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر ساله از اواخر فرودین و با شروع فصل گرما، مرکز بهداشت استان، خود را جهت مقابله با بیماری‌های اسهالی و در صدر آنها بیماری وبا (التور) آماده می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیدمحمد علوی در خصوص آمادگی مرکز بهداشت استان برای مقابله با این بیماری، اظهار کرد: تیم‌های کنترل و مراقبت متشکل از کارشناسان بهداشت محیط، کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها و آموزش بهداشت، اقدامات متعددی را در زمینه پیشگیری از بیماری‌های اسهالی انجام می‌دهند.

وی با بیان این که آموزش بهداشت تمام افراد جامعه یکی از اقدامات کارشناسان است، افزود: در این زمینه تمام افراد جامعه و همچنین کسانی که در جامعه تاثیرگذار هستند مانند آموزگاران، ائمه جمعه و مسئولان اداره‌ها در جهت شناخت بیماری‌های اسهالی اطلاعات لازم را کسب می‌کنند. از سوی دیگر امر کنترل و نظارت بر اموری مانند آب و غذای سالم، اماکنی که محل تهیه و توزیع مواد غذایی هستند و همچنین مراکزی مانند رستوران‌ها که محل مصرف مواد غذایی هستند، تشدید شده و آموزش‌های لازم به این افراد داده می‌شود تا شرایط بهداشتی رعایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: کنترل آب آشامیدنی و نمونه‌گیری‌های متعدد از نظر وجود عوامل میکروبی از دیگر کارهایی است که توسط کارشناسان این مرکز انجام می‌شود و در جاهایی که مورد یا موارد مشکوک و مبهمی وجود داشته باشد به سازمان آب و فاضلاب اطلاع داده می‌شود.

علوی افزود: نظارت بر کارخانه‌های یخ‌سازی از لحاظ آب مورد استفاده و شرایط تهیه قالب‌های یخ نیز توسط کارشناسان مرکز بهداشت انجام می‌شود تا قالب‌های یخ در شرایط بهداشتی و در پوشش‌هایی عرضه شوند که امکان آلودگی آنها وجود نداشته باشد، در عین حال مراکزی که در آنها انواع نوشیدنی‌ها و بستنی‌ها تولید و عرضه می‌شوند به دلیل امکان وجود آلودگی تحت نظارت مستمر قرار دارند و در صورت وجود مواردی که تخلف محسوب شوند، به طور حتم برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: کارشناسان مرکز بهداشت استان با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی از افرادی که به عنوان بیمار مراجعه کرده و یا به این بیماری مشکوک هستند نمونه‌گیری می‌کنند و ضمن شناسایی این افراد مورد درمان مناسب و استاندارد قرار خواهند گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیماری وبا یک نوع بیماری اسهالی است که شروع آن ناگهانی و با علایمی مانند اسهال آبکی می‌باشد و برخلاف سایر بیماری‌های اسهالی این بیماران تب وشکم درد ندارند و اسهال آنها خونی نیست.

علوی با اشاره به این که ویژگی بارز این بیماری، دفع مقادیر زیاد آب از طریق مدفوع است، افزود: افراد مبتلای به این بیماری ممکن است در طول روز چندین لیتر مایعات از دست دهند و بنابراین دچار کاهش فشار خون و شوک می‌شوند و در اثر کم شدن حجم خون ممکن است به اندام‌های حیاتی مانند کلیه و مغز آسیب وارد شود که به همین دلیل این بیماری با میزان بالایی از مرگ و میر همراه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر آسان بودن درمان این بیماری، گفت: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شده و بیمار به مراکز درمانی مراجعه کند با دادن مایعات و مصرف پودر"او آر اس"سلامتی خود را به دست خواهد آورد، بنابراین در برخورد با این بیماری، مهمترین کار، شناسایی به موقع و درمان است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که این استان از قدیم منطقه بومی این بیماری بوده است، خاطرنشان کرد: این امر به خاطر شوری آب استان است و در عین حال میکروب این بیماری هم شوردوست است. با وجود استعداد منطقه و استان برای پذیرش این بیماری خوشبختانه در سال‌های اخیر با تلاش‌ها و همکاری‌های ارگان‌های مختلف از جمله مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و سازمان آب و فاضلاب بیماری وبا کنترل شده است و هیچ‌گونه علایم و گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در استان خوزستان مشاهده نشده است.

علوی با اشاره به مشاهده بیماری وبا در برخی استان‌های کشور مانند کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، گفت: منشاء این بیماری افاغنه‌ای هستند که عموما به صورت غیرقانونی به ایران تردد داشته و بیشتر در مشاغل کارگری فعالیت دارند، در برخی از مناطق ذکر شده چند نفر از هموطنان نیز به این بیماری مبتلا شده‌ا‌ند.

وی افزود: با توجه به این اتفاقات، به محض شنیدن خبر وجود این بیماری در افاغنه، فعالیت تیم‌های مراقبت و کنترل بهداشت در استان تشدید شد و این تیم‌ها ماموریت پیدا کردند علاوه بر اقدامات قبلی، با هماهنگی با سازمان‌های مربوطه در تمام شهرستان‌ها به سراغ این افراد رفته و ضمن نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌های لازم، در صورت وجود بیماری سریعا تحت درمان قرار بگیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: خوشبختانه با کلیه اقدامات انجام شده در سطح استان خوزستان تا این لحظه حتی یک مورد بیماری وبا، گزارش و یا مشاهده نشده است و حتی یک مورد هم از نمونه ترشحی روده بیماران جدا نشده است.

علوی گفت: در فصل گرما، در دو نوبت آمادگی خود را برای برخورد احتمالی با این بیماری بالا می‌بریم، فاز اول از اواخر فروردین تا خرداد و مجددا از نیمه دوم شهریور تا اواخر آبان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که اگر راه‌های انتقال این بیماری را بدانیم، می‌توانیم جلوی آن را هم بگیریم، ادامه داد: مهمترین راه انتقال این بیماری از طریق مصرف آب و غذای آلوده است، بنابراین اگر بتوانیم نظارت بر آب آشامیدنی را تشدید کرده و کلیه هموطنان فقط از آب و غذای سالم و مورد اطمینان استفاده کنند و از سوی دیگر با رعایت بهداشت فردی یعنی شستن دست‌ها قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج و کوتاه کردن ناخن‌ها، هرگز دچار این بیماری نخواهیم شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ضروری است که همگان به علایم این بیماری به خصوص در کودکان دقت کرده و در صورت وجود این علایم در هر شخصی سریع به مراکز درمانی مراجعه کرده تا ضمن انجام آزمایش‌های ضروری تحت درمان قرار بگیرند، اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود حجم مایعات از دست رفته بدن به گونه‌ای خواهد بود که جان بیمار به خطر خواهد افتاد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان به کارفرمایانی که از نیروی کار کارگران افغانی استفاده می‌کنند توصیه کرد که به محض مشاهده چنین علایمی در این افراد آنها را به مراکز درمانی جهت نمونه‌گیری هدایت کنند و در صورت مقاومت از سوی آنها مراجع انتظامی را اطلاع دهند زیرا درمان این افراد پیشگیری از انتقال بیماری وبا به سایر نقاط و هموطنان خواهد بود و بدین وسیله سایر افراد جامعه ایمن خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha