شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 82439
سلامت نیوز : رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید: وضعیت سوء تغذیه کودکان ایرانی ۵۰ درصد بهبود یافته اما در مناطق محروم همچنان مشکل امنیت غذایی و سوء‌تغذیه وجود دارد.

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: امروزه اکثر بیماری‌ها، با تغذیه غیر اصولی به‌وجود می‌آیند. در صورتی که با تغذیه صحیح 30 درصد سرطان‌ها و 50 درصد بیماری‌های قلبی عروقی قابل پیشگیری است.

وی مصرف نمک زیاد،‌ چربی‌ها و قندها را از دلایل اصلی بروز دیابت و بیماری‌های قلبی برشمرد و گفت: از لحاظ اضافه وزن و چاقی در کشور وضعیت چندان مناسبی نداریم، ولی وضعیت تغذیه کودکان بهبود یافته است و با کاهش 50 درصدی سوء تغذیه در یک دوره 12 ساله مواجه شده‌ایم که می‌توان گفت در بین کشورهای جهان، رتبه دوم یا سوم را داریم.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه وضعیت امنیت غذایی نیز در کشور بهبود یافته، افزود: هزینه‌ای که خانوارها برای خوراک اختصاص می‌دهند، کاهش یافته چرا که اگر درآمد نامناسب باشد درصد هزینه خوراک بالا می‌رود. اما در مناطق محروم مشکل سوءتغذیه و ناامنی غذایی همچنان وجود دارد.

عبداللهی در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت برای آموزش همگانی چه کارهایی را انجام داده، گفت: هر سال به مدت یک هفته برنامه‌هایی برای آموزش همگانی به کمک صدا و سیما انجام می‌شود و هدف ما اصلاح الگوی مصرف غذا، شناساندن گروه‌های غذایی به مردم و جایگزینی‌های آنها است.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت‌ ادامه داد: اما قطعاً آموزش به یک هفته ختم نمی‌شود و باید مستمر باشد.

به گفته این مسئول در وزارت بهداشت کتابی تحت عنوان «اصول صحیح تغذیه» در سن بلوغ چاپ شده که در مدارس توزیع خواهد شد تا هم مربیان بهداشتی و هم دانش‌آموزان با اصول تغذیه صحیح آشنا شوند.

عبداللهی با بیان اینکه پخش برنامه‌های آموزشی از صدا و سیما می‌تواند بسیار کمک کند، گفت: ما تیزرهای آموزشی درست می‌کنیم که از صدا و سیما پخش شود ولی پولی برای پخش آن نداریم. امیدواریم روزی بتوانیم این تیزرهای آماده را برای مردم به صورت رایگان در صدا و سیما پخش کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha