یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 82519
سلامت نیوز : هر بار پک زدن قلیان معادل 3 تا 20 برابر هر پک سیگار مواد سمی وارد ریه می کند، حالا تصور کنید دوستانی کنار هم نشسته و به خیال اوقاتی خوش، یک ساعت مواد سمی را وارد ریه خود می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ هر سیگار حدود 50 سی سی دود را وارد ریه می کند بنابراین با توجه به تعداد پک هایی که به سیگار زده می شود، حجمی حدود 500 تا 700 سی سی دود وارد ریه هر فرد سیگاری می شود.

اما هر فردی که روزی یک تا دو وعده قلیان می کشد با هر دم خود 150 تا 1000 سی سی دود وارد ریه هایش می کند و هر بار حدود 15 تا 90 دقیقه مصرف آن طول می کشد.

در مقایسه با سیگار، دود هر وعده استعمال قلیان معادل حدود 100 تا 200 نخ سیگار است. ضمن اینکه ذغالی هم که روی قلیان وجود دارد، گاز مونوکسید کربن تولید می کند و باعث می شود، گلبولهای قرمز نتوانند، اکسیژن هوا را دریافت کنند.

تحقیقات متعددی نشان داده است که سیگار حاوی 4 هزار نوع سم و ماده شیمیایی خطرناک است. تنباکوهای قلیان نیز این همین میزان سموم را دارند و به علت مصرف بیشتر در هر وعده اثرات مخرب بسیار بیشتری دارند.

مسئله بسیار مهم دیگر کاهش سن مصرف سیگار و قلیان در جامعه و به خصوص رشد افسارگسیخته مصرف این مواد مضر در بین زنان است که آینده نگران کننده ای را برای جامعه ما به تصویر می کشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha