سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش ۶ ـ ۵ برابری قیمت برخی تجهیزات پزشکی طی یکسال گذشته به هیچ وجه قابل قبول نیست. در قیمت‌گذاری برخی داروها و لوازم پزشکی نیز اشتباهاتی صورت گرفته که قطعاً اصلاح می‌شود.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس، افزود:‌ در مورد تجهیزات پزشکی به شکلی که در مورد دارو قیمت گذاری در وزارت بهداشت انجام می‌شود، قیمت گذاری وجود ندارد و قیمت‌گذاری این کالاها بیشتر از طریق سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده صورت می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با این حال تلاش وزارت بهداشت این است که قیمت این کالاها به نحوی نباشد که به مردم فشار وارد شود. باید به سمت کاهش هزینه‌های مردم حرکت کنیم به عنوان نمونه اقداماتی انجام شده که قیمت برخی ملزومات درمان بیماریهای قلبی از جمله استنت ها ارزان شود، البته هنوز مردم این ارزان شدن را در بازار لمس نمی کنند اما به زودی این اتفاق می‌افتد.

دیناروند گفت: برنامه وزارت بهداشت افزایش نظارت برای کنترل قیمتها و به خصوص جلوگیری از افت کیفیت این اقلام است و مطمئناً به مردم اجحاف نخواهد شد.

وی ادامه داد: نقاط ضعفی در گذشته بوده که حتماً جبران می‌شود. در مورد تجهیزات پزشکی گر چه وزارت بهداشت قیمت گذاری نمی‌کند اما با توجه افزایش دوبرابری نرخ ارز مرجع از 1226تومان یا 1150 تومان اوایل پارسال به حدود 2470 تومان فعلی افزایش قیمت 100درصدی اقلامی که با ارز مرجع وارد می‌شود، قابل قبول است.

دیناروند افزود: ‌البته بسیاری از کالاهای پزشکی اکنون با ارز آزاد وارد می‌شوند و در مورد اینها افزایش 200 درصدی یا 3 برابری قیمت نیز قابل قبول است اما بلبشویی که اکنون در بازار می‌بینیم افزایش 5 تا 6 برابری قیمت برخی تجهیزات پزشکی طی یکسال گذشته است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ این مسئله در مورد برخی اقلام تولید داخل بیشتر بحث برانگیز است چون سهم افزایش نرخ ارز بری قیمت تمام شده این کالاها قطعاً، کمتر از این میزان است و درصدی از افزایش قیمت برای این کالاها قابل قبول است.

وی اضافه کرد: در مورد برخی داروها هم متأسفانه شاهد قیمت گذاری اشتباه در گذشته هستیم به طوری که قیمت برخی از این اقلام 150 درصد اضافه شده در حالی که حتی افزایش دوبرابری قیمت آنها نیز توجیه ندارد،‌بنابراین هر جایی که اشتباه صورت گرفته باشد چه در مورد دارو و چه تجهیزات پزشکی قطعاً اصلاح می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha