سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 82638

ملاک قانونی قیمت دارو فقط سایت‌های وزارت بهداشت، بیمه سلامت و تامین اجتماعی است که داروخانه براساس آن و فاکتورهای خرید و نه قیمت درج شده برروی آن عمل می‌کنند.

قیمت درج شده بر روی جعبه داروها واقعی نیست
سلامت نیوز : رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: ‌ مردم در مراجعه به داروخانه‌ها به قیمت مندرج بر روی جعبه دارو‌ها اکتفا نکنند زیرا آن قیمت واقعی نیست.

"جلیل سعیدلو" در گفتگو با ایلنا در مورد اقدام داروخانه‌ها مبنی بر اخذ هزینه‌ای بیشتر از قیمت درج شده بر روی جعبه دارو از مردم گفت: سیستم قیت گذاری بر روی جعبه‌های دارو در هیچ کجای دنیا اعمال نمی‌شود و هیچ داروی خارجی را پیدا نمی‌کنید که بر روی آن قیمتی زده شده باشد.

وی تصریح کرد: در زمانی یک میلیون پاکت یا جعبه دارو سفارش داده و چاپ می‌شود اما در حین اینکه این پاکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد قیمت دارو دوبار تغییر می‌کند اما چاپ جعبه‌‌ همان چاپ قدیم است.

تفاوت قیمت درج شده روی جعبه دارو با قیمت واقعی

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل تفاوت قیمت درج شده روی جعبه دارو با قیمت واقعی و مشکلات حاصل از آن در همه داروخانه‌ها وجود دارد، افزود: مشتری قیمت بر روی جعبه دارو را واقعی می‌داند درحالی که‌ اینطور نیست و وقتی که قیمت واقعی دارو به او گفته می‌شود دچار ابهام و سوء برداشت می‌شود که داروخانه با او گران حساب کرده است.

سعیدلو ادامه داد: درصورتی که این چنین نیست و اگر بخواهند می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت بهداشت قیمت تک تک دارو‌ها را به طور دقیق ببینند و یا اینکه از‌‌ همان داروخانه‌های اطراف قیمت این دارو را بپرسند البته اگر برایشان مقدور باشد.

ملاک قانونی قیمت دارو فقط سایت‌های وزارت بهداشت و بیمه

سعیدلو افزود: ملاک قانونی قیمت دارو فقط سایت‌های وزارت بهداشت و بیمه سلامت وتامین اجتماعی است که داروخانه براساس آن‌ها و فاکتورهای خرید عمل می‌کنند.

پیشنهاد انجمن داروسازان حذف قیمت ازجعبه دارو است

وی با اشاره به راه حل منطقی که انجمن داروسازان برای حل مشکل پیشنهاد داده است، افزود: براساس این پیشنهاد اجبار و الزام درج قیمت بر روی جعبه دارو تا زمانی که شرایط تورمی وجود داشته باشد برداشته شود و به مردم اطلاع رسانی شود که برای دانستن قیمت دارو به سایت وزارت بهداشت و بیمه‌ها مراجعه کنند.

مشاجره های لفظی بین داروخانه‌ها و مراجعه کنندگان

رئیس انجمن داروسازان تهران ادامه داد: درصورت اجرایی شدن این پیشنهاد این سوء تعبیر‌ها دیگرصورت نمی‌گیرد زیرا روزانه در هر داروخانه مشاجراتی لفظی بین داروخانه‌ها و مراجعه کنندگان پیش می‌آید و هرچه قدر هم توضیح داده می‌شود مردم قانع نمی‌شوند زیرا می‌گویند قیمت دارو بر روی جعبه آن چاپ شده است.

وی تصریح کرد: ‌ واقعیت قضیه این است که همکاران ما برای آن دارو فاکتور دارند و پیش از قیمت درج شده آن را خریداری کرده‌اند.

قیمت گذاری دارو صرفا در اختیار وزارت بهداشت نیست

سعیدلو با اشاره به اینکه پیشنهاد انجمن داروسازان به سازمان غذا و دارو داده شده است افزود: البته الزامی وجود دارد که باید بیرون از سازمان غذا و دارو تصمیم گیری شود اما حتی قیمت گذاری دارو صرفا در اختیار وزارت بهداشت نیست.

سعیدلو با تأکید براینکه داروخانه‌ها تنها جایی است که قیمت مصوب دارد، افزود: شما اگر به آذربایجان غربی، زاهدان، مشهدو... مراجعه کنید قیمت دارو را همه جا یکسان می‌بینید.

رئیس انجمن داروسازان تهران تاکیدکرد: اساسا داروخانه‌ها قادر به گران فروشی نیستند چرا که نظارت‌های شدیدی روی قیمت دارو اعمال می‌شود.

۱۵ درصد هم به عنوان حق فنی به قیمت دارو اضافه می‌شود

وی همچنین به اخذ تعرفه حق فنی از مشتری اشاره کرد و افزود: ‌ ۱۵ درصدی هم به عنوان حق فنی به قیمت دارو اضافه می‌شود حتی اگر قیمت دارو با قیمت درج شده بر روی جعبه آن یکی باشد اما اختلاف ۱۵ درصدی مربوط به تعرفه است.

سعیدلو افزود: این ۱۵ درصد تا سقف ۶۵۰ تومان به قیمت دارو اضافه می‌شود که این به قیمت دارو بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha