سلامت نیوز:‌ رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمرگفت: با تصمیم گیری و روش جدید سازمان حج و زیارت امسال كاهش 30 درصدی پزشك را شاهد هستیم و دیگر برای هر كاروان یك پزشك نداریم و تمامی پزشكان در مطب به صورت گردشی كار می كنند.

سید علی ریاض در گفتگو با مهر با بیان اینکه نخستین گروه درمانی و پزشکی حج تمتع امسال در قالب تیم 22 نفره وارد مکه شدند گفت: معمولا تیمهای پیش پرواز وظیفه مرتب کردن اوضاع و احوال کلینیک ها، مراکز درمانی و چیدمات تجهیزات پزشکی برای آغاز فعالیت تیم های درمانی حج را برعهده دارند. ما مثل هر سال 510 کادر درمانی را در کار تعریف کرده ایم که از این تعداد 210 نفر پزشکان داوطلب هستند که این افراد امسال در مجموعه هتل ها مطلب دایر کرده و گردشی 24 ساعته خدمت می کنند.

ارسال 120 تن دارو و پزشکان متخصص به عربستان


وی افزود: الباقی پزشکان کادر درمانی دو بیمارستان مکه و مدینه را تشکیل می دهند و این همکاری درمانی میان دو کشور ایران و عربستان است. پزشک متخصص زنان، عفونی، داخلی، نورولوژی، روانپزشکی، داندانپزشکی، طب اور‍ژانس و چشم (40 نفر) و 50 پرستار، 10 مترجم عربی و انگلیسی، 20 امدادگر، 10 نفر آزمایشگاه، 8 کارشناس بهداشت، 10 نفر واحد سلامت کاروان و 11 نفر تغذیه و 32 نیروی خدماتی تیم پزشکی حج را تشکیل می دهند.

ریاض اظهار داشت: حدود 120 تن دارو قبل از ماه مبارک رمضان به عربستان ارسال شده است که در انبارهای بزرگ و مخصوصی نگهداری شده كه خرید و نگهداری این داروها بر اساس پروتکل تعریف شده انجام می شود. همچنین ایجاد دو درمانگاه تخصصی اورژانسی در منا و عرفات مهمترین اقدامات هر ساله مرکز پزشکی حج هلال احمر ایران است. در کنار این اقدامات در مسجد شجره هم یک پایگاه درمانی ایجاد می كنیم و در طول مناسك حج هم کارشناسان بهداشتی وظیفه بازرسی از آب، کاروانها و غذا را برعهده دارند.

حذف 10 نفر از زائران از لیست حج تمتع سال 92


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مورد نحوه معاینه زائران ایرانی قبل از اعزام به حج در ایران گفت: بر اساس سنوات گذشته تمامی زائران قبل از اعزام معاینه شده و زائرانی كه مستطیع نیستند و توان جسمی لازم را ندارند از لیست زائران حذف می شوند كه تاكنون 61 هزار و 488 نفر توسط پزشكان معاینه شده و 10 نفر از لیست زائران به دلیل مشكلات جسمی حذف شدند.

11 هزار حاجی امسال فشارخون دارند


ریاض اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در بانك اطلاعات زائران امسال 11 هزار حاجی امسال مبتلا به فشار خون و 21 هزار نفر هم مشكلات دیابتی دارند كه البته وضع آنها وخیم نیست. در این میان آموزشهای ویژه ای برای زائران دیده شده است كه شامل آموزشهای بصری و مجازی و ارائه دفترچه های آموزشی اعم از راهنمای سلامت، بروشو گرمازدگی، بروشور ویروس كرونا، مجله سلامت كه پشت صندلی پرواز هواپیما همراه با یك كارت سلامت قرار می گیرد. همچنین پوسترها و بنرهای هشدار دهنده سلامت در مكه و مدینه برای زائران نصب می شود و در طول سفر هم در هواپیما سی دی آموزشی نمایش داده شده و به تمامی زائران پیامكهای سلامت ارسال می شود.

تلفن گویا و نرم افزار موبایل ویژه آموزش سلامت به حجاج


رئیس مركز پزشكی حج هلال احمر گفت: 86744444 تلفن گویای 24 ساعته آموزشی زائران حج است كه در هر زمان از شبانه روز كه با این شماره تماس گرفته شود زائران می توانند آموزش های ویژه سلامت در حج را گوش دهند. در كنار این برنامه نرم افزاری موبایل هم دیده شده است كه روی تلفن همراه زائران نصب می شود. در كنار این برنامه های آموزشی یك برنامه تحقیقاتی و پژو هشی هم تعریف كرده ایم كه بر اساس آن بیماریهای حجاج در حج مورد بحث و بررسی و تحقیقات قرار می گیرد.

كاهش 50 درصدی پزشكان حج/ طرح آزمایشی سازمان حج باید ارزیابی شود


ریاض در پاسخ به اینكه در سالهای گذشته قرار بود اطلاعات حجاج بیمار در بانك اطلاعاتی ثبت می شد و تمامی پزشكان می توانستند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند گفت: امسال مجموعه پزشكی ما روش را تغییر داده است. قبلا پزشك در كاروان بود و پزشك از ایران تا آخرین روز حج در عربستان همراه با بیمار و زائر در كاروان حضور داشت ولی امسال پزشك در مطب شده است. یعنی اینكه پزشكان به صورت گردشی در مطب قرار گرفته و بیماران تمام كاروان ها را باید معاینه كنند.

وی در پاسخ به اینكه با تعاریف انجام شده انگار پزشكان حج امسال كاهش یافته است گفت: بله این درست است. البته این طرح را سازمان حج و زیارت به عنوان تجربه از ما خواسته است و امیدواریم موفق شود. ریاض در پاسخ به اینكه كاهش پزشكان حج و خروج پزشكان از كاروانها یك نقطه ضعف محسوب می شود گفت: من این تصمیم را نگرفتم و این طرح سازمان حج و زیارت است. قطعا هر طرحی كلی زوایا دارد و این یك پژوهش و كارشناسی بیشتری شود. سازمان حج آمد این طرح را در 16 هتل آزمایشی برگزار كرد و گفت مزایایی دارد و قرار شد بعد از حج طی سمیناری این موضوع مورد ارزیابی قرار بگیرد. ولی با این طرح تعداد پزشكان كاهش حدود 30درصدی داشته است.

ورود حجاج معتاد در مناسك حج ممنوع


رئیس مركز پزشكی حج و زیارت در پاسخ به اینكه موضوع حجاج معتاد همیشه دغدغه نیروی انتظامی و فرودگاه و سازمان حج بوده و آیا شما در این مورد اقدامات جدیدی انجام داده اید گفت: معتاد ممنوع الورود به حج است. ما به تمام زائرانی كه مشكوك به اعتیاد هستند حتما آزمایش می گیریم. عربستان در موضوع مواد مخدر و داروهای خواب آور بسیار سخت گیر است و زائران نباید داروها را رها كنند. البته گاهی مواقع نیروی انتظامی اعلام می كند همه داروها را قبل از پرواز دور بریزید در حالی كه تنها داروهای آرام بخش و خواب آورها را نیاورند چون خودمان آنجا دارو داریم.

هرگونه اطلاع رسانی و موارد مربوط به مرگ حجاج با سازمان حج است


ریاض در پاسخ به این نكته كه همیشه حجاجی كه در عربستان فوت می كنند موضوع داغ رسانه شده و خانواده این حجاج خبرهای ضد و نقیضی دریافت می كنند گفت: هماهنگی امر فوتی ها در حج با سازمان حج است. صدور گواهی فوت در بیمارستان با پزشك بوده و بعد از آن تمامی حمل و نقل و اقدامات قانونی آن با سازمان حج است.

پزشكان داوطلبی كه در كربلا خدمت كرده اند در لیست حج قرار می گیرند


رئیس مركز پزشكی حج و زیارت در پاسخ به اینكه همیشه انتخاب پزشكان برای حضور در حج مورد بحث و مناقشه بوده و آیا این انتخابات شفافیت لازم را دارد گفت: 3 سال است كه بر اساس طرح جدید انجام می شود. البته اول باید بگویم كه متقاضی پزشك برای حضور در حج بسیار زیاد است. ولی ما یك قانونی گذاشتیم و آن این است كه پزشكانی می توانند به حج عمره و بعد حج تمتع بروند كه ابتدا خدمات پزشكی در عتبات عالیات و كربلا ارائه كرده باشند و بعد داخل لیست انتظار می شوند. به نوعی راه كعبه ازكربلا می گذرد. این را هم باید اضافه كرد كه همه پزشكان هم در این لیست قرار نمی گیرند چرا كه باید پزشك نمره قبولی داشته و خدمات خوبی را ارائه كرده باشد و در گزینش و امتیاز بندی هم داریا رتبه باشد.

نقش مركز پزشكی حج هلال احمر در وقوع حملات تروریستی


ریاض در مورد انفجارها و كشته و زخمی شدن زائران ایرانی در عتبات عالیات به خصوص كربلا و نحوه عملكرد مركز پزشكی حج هلال احمر گفت: در وقوع این حوادث مركز پزشكی در صحنه حاضر شده و به سرعت اقدامات امدادی و حمل مصدومان و شهدا را انجام می دهد. البته اعلام رسمی حوادث با سازمان حج است و ما تنها اقدامات پزشكی را انجام می دهیم. كار اینقدر دقیق است كه حتی از زخمی شدن انگشت هم نمی گذریم و حتی كروكی و نقشه كار را ارسال می كنیم زیرا بحث موضوع شهادت و جانبازی در میان است. یعنی اینكه به نوعی نقش كامل پزشكی قانونی را ایفا می كنیم. نكته قابل تامل این است كه تمامی بررسیها و تصمیم گیری ها بر اساس گزارش پزشك مركز پزشكی حج انجام می شود.

ایجاد درمانگاه و مركز پزشكی حج در كربلای معلی


رئیس مركز پزشكی حج هلال احمر در مورد آخرین وضعیت ساخت بیمارستان و مركز پزشكی در كربلا گفت: یك ساختمانی 10 طبقه با همكاری هلال احمر عراق در منطقه شارع العباس كربلای معلی در حال ساخت است كه این ساختمان 300 متری برای مركز پزشكی حج و زیارت ایجاد شده و وظیفه درمان زائران و اسكان پزشكان انجام می شود. بیمارستان دیگر به متراژ 4 هزار متر بوده كه آن هم در حال ساخت است.

برای مركز پزشكی هلال احمر زحمت كشیدم


ریاض در پاسخ به اینكه اگر دكتر ریاض را مجموعه جدید هلال احمر نخواهد به كجا می رود گفت: چرا نخواهد مگر بد كار كردیم و زحمت نكشیده ایم. من كارمند نظام هستم و هركجا باشم با جان و دل كار می كنم. برای زحمت هایم شاهد دارم و شاهد من آقا امام حسین(ع) است.

رئیس مركز پزشكی حج و زیارت در مورد انتخاب اعضای شورای عالی هلال احمر گفت: بسیار عالی بود و رئیس جمهور قطعات را خوب دیده است. به عنوان نمونه وزیر امور خارجه به عنوان دیپلماسی پزشكی و خدمات پزشكی وارد شورای عالی شده است. وزیر كشور هم به دلیل مدیریت بحران وارد شورا شده كه در كنار وزیر بهداشت بسیار تیم خوبی را تشكیل می دهند.

پارچه كعبه بهترین هدیه در سجاده ام هست / یك حاجی را غسل و كفن كردم


ریاض در مورد یادگاری ها و هدایای خوبی كه در طول كارش گرفته است گفت: بهترین هدیه من برای سال 1370 است. آن زمان كارمند ساده بودم و یادم هست آن روزها 63 روز در حج آن سال كه 150 هزار حاجی داشتیم دویدم. حتی یادم هست حاجی بیمار روی پشتم انداختم و تا چادر امداد بردم و حاجی فوت شده جا مانده را خودم غسل و كفن كردم. وقتی برگشتم در فرودگاه خواب بودم كه بیدارم كردند. وقتی بیدارم كردند یكی از مدیران برایم پرده كعبه هدیه داد و این بهترین هدیه بوده است. البته انگشتر سنگ مزار امام حسین(ع) و تربت خاص ایشان هم همیشه همراهم هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha