سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 83209
سلامت نیوز : یک فوق‌ تخصص جراحی عروق از واریس به عنوان شایعترین بیماری عروقی یاد کرد و گفت: 20 درصد زنان و 10 درصد مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند که در صورت درمان نکردن در مراحل پیشرفته، خطر لخته‌ شدن و عوارض خطرناک ناشی از آن همچون آمبولی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر حسن راوری با بیان اینکه واریس بیماری است که گشاد و طویل شدن وریدها یا همان سیاهرگهای ناحیه پاها را به دنبال دارد، درباره افراد مستعد واریس گفت: در مرحله اول وجود سابقه واریس در پدر و مادر است. به این صورت که این بیماری جنبه ارثی دارد و اگر پدر و مادر مبتلا به واریس باشند، احتمال بروز واریس در فرزند 50 درصد بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: نقش عوامل ارثی در ابتلا به بیماری واریس اهمیت دارد و این افراد باید از زمان بلوغ و جوانی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

راوری درباره راهکارهای پیشگیری از بروز یا تشدید واریس، بر نقش هورمون‌ها در ایجاد این بیماری تأکید کرد و افزود: بارداری و مصرف قرص‌های استروژن و پروژسترون موجب بروز یا تشدید بیماری واریس می‌شود و از این رو به افرادی که سابقه واریس در خانواده دارند، توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تصریح کرد: افراد مبتلا به واریس باید توجه داشته باشند که مصرف قرصهای ضدبارداری، این بیماری را تشدید کرده و خطر لخته شدن خون را به همراه دارد.

وی، افزایش وزن و بی‌تحرکی را از دیگر عوامل ایجاد و تشدید کننده بیماری واریس برشمرد و اظهار کرد: افرادی که بصورت درازمدت حالت ایستاده ثابت و یا نشستن ثابت دارند، باید دقت کنند که اگر کارمند هستند هر نیم‌ساعت یکبار چند قدم راه بروند و از زیرپایی متحرک استفاده کنند.

راوری درباره علایم بیماری واریس نیز گفت: واریس در مراحل اولیه به صورت ظاهر نازیبا و به شکل رگ‌های قرمز و آبی در زیر پوست، ناحیه مچ پا، ساق و زانو تظاهر می‌یابد و بتدریج سیاهرگ‌های زیر پوست بزرگتر و طویل‌تر شده و ظاهر آن نیز بسیار ناخوشایند می‌شود.

به گفته این فوق‌ تخصص جراحی عروق، در این حالت، فرد به تدریج احساس سنگینی و درد مبهم در ناحیه عضلات ساق پا به دنبال ایستادن دارد که با بالا نگهداشتن پاها، این درد و سنگینی از بین می‌رود. اما در مراحل پیشرفته واریس، تورم ناحیه مچ پا بدنبال ایستادن و طولانی و تغییررنگ پوست ناحیه ساق پا بصورت لکه‌های قهوه‌ای و سیاه‌رنگ تظاهر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به عوارض واریس اشاره کرد و گفت: ایجاد زخمهای واریس، ایجاد لخته در خون و خطر آمبولی ریه که بسیار خطرناک و حتی کشنده است، از جمله عوارض این بیماری است.

وی با تاکید بر رعایت اصول پیشگیری از ابتلا به واریس، افزود: برای افرادی که سابقه واریس در خانواده دارند و در حال حاضر نیز در محیط کار مجبور به ایستادن و یا نشستن طولانی‌مدت هستند، بطور اکید توصیه می‌شود که اقدامات پیشگیرانه بصورت تحرک، راه رفتن‌های منظم حین کار، استفاده از جوراب نوع پیشگیرانه و استاندارد، خودداری از پوشیدن لباسهای تنگ در ناحیه کمر و ران ها، پرهیز از اضافه وزن، ورزشهای هوازی منظم و سبک و خودداری از ورزش‌های قدرتی را در برنامه خود قرار دهند.

راوری همچنین تصریح کرد: در مراحلی که واریس بروز یافته، درمان با توجه به شدت بیماری انواع مختلف دارد و بطورکلی استفاده از جوراب استاندارد با فشار و اندازه فرد، استفاده از لیزر پوستی، تزریق ماده داخل وریدهای واریس، استفاده از لیزرهای داخل عروقی و استفاده از جراحی باز و یا محدود در مراحل پیشرفته بیماری به تشخیص پزشک معالج انجام می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha