مبتلایان به وبا اغلب به‌طور قاچاق از كشورهای همسایه وارد ایران شده اند که بعد از مشاهده مواردی از بیماری وبا مراقبت‌های مرزی با همكاری نیروی انتظامی افزایش یافته است.

آغاز قرنطینه اتباع بیگانه مبتلا به وبا در مرزها
سلامت نیوز : «وبا» درحالی10 استان را در شرق و مركز كشور درگیر كرده و 168 نفر از هموطنانمان نیز با بیماری‌ای دست به گریبان شده‌اند كه سال‌هاست در كشورمان ریشه كن شده اما دوباره با كمی بی‌احتیاطی و البته اطلاع‌رسانی با تاخیر، این بیماری می‌تواند در كشور جولان دهد. به گفته علی‌اكبر سیاری، ‌معاون بهداشتی وزیر بهداشت «تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست و تا روز گذشته 4 نفر در تهران به این بیماری مبتلا شده اند»، اما نكته تاسف بار ماجرا آنجاست كه منابع از گسترش روزافزون این بیماری در كشور خبر می‌دهند و موارد ابتلا به این بیماری روزبه‌روز در كشور بیشتر می‌شود تا روز سه‌شنبه نیز 5 نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ بعد از اینكه انگشت اتهام مسئولان وزارت بهداشت درخصوص شیوع وبا از طریق مرزهای كشور رسانه‌ای شد،‌ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی كشور از آمادگی نیروی انتظامی برای ایجاد قرنطینه در مرزها و جابه‌جایی بیماران احتمالی خبر داد. احمدی‌مقدم معتقد است با توجه به افزایش تعداد مسافرت‌ها و عبور و مرور زائران از مرزها طبیعی است كه برخی امراض به كشور وارد شوند. اما نمایندگان مجلس معتقدند كنترل مرزها آنچنان دقیق نیست و شواهد نشان‌دهنده ورود غیرمجاز افراد به داخل كشور است.

مراد هاشم‌زهی در این باره گفته است: برخی از مهاجران افغانی و پاكستانی كه ناقل ویروس وبا بوده‌اند به سربیشه و نهبندان در خراسان جنوبی آمده‌اند. من موافق نیستم كه ورود و خروج دقیقی صورت می‌گیرد چرا كه مواردی كه وجود دارد نشان می‌دهد این نظارت‌ها دقیق نیست. مواردی را داریم كه دیده شده ماشین‌هایی به علت داشتن تعداد زیادی مهاجر غیرقانونی در شهر توقیف شده‌اند، پس اگر نظارت كافی وجود دارد آنها چطور به ایران وارد شده‌اند؟ اینها نشان می‌دهد كنترل دقیقی نیست كه می‌تواند مشكلات زیادی را به همراه بیاورد كه ورود بیماری‌های گوناگون تنها یكی از این عواقب ورود غیرمجاز افراد است.

اتباع قاچاقی؛ علت اصلی شیوع وبا

دكتر ایرج خسرونیا رئیس انجمن پزشكان متخصص داخلی نیز با اشاره به این نكته كه مبتلایان به وبا اغلب به‌طور قاچاق از كشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند،به تهران امروز می‌گوید: این بیماری در فصل پاییز و همراه با رطوبت و از طریق مصرف سیفی‌جات منتقل می‌شود و علت اصلی مبتلا شدن به آن نیز عدم رعایت اصول بهداشت اولیه است.وی با اشاره به این نكته كه وبا هر سال در همین فصل در كشور 100 تا 200 نفر را مبتلا می‌كند، می‌گوید:‌ قریب به نیم قرن است كه این وضعیت در كشورمان ادامه دارد اما نكته‌ای كه باید به آن دقت شود این است كه این بیماری امسال زودتر از سال‌های قبل در كشور شناسایی شده است چرا كه تعدادی از اتباع افغانی و پاكستانی كه به این بیماری مبتلا بوده‌اند،‌ وارد كشور شده‌اند. وی می‌گوید:‌ وبا می‌تواند بدون هیچ نشانه‌ای باشد كه در این صورت فرد نه اسهال دارد و نه استفراغ و تنها حامل میكروب است كه به آن وبای خشك می‌گویند. این افراد ازطریق رعایت نكردن بهداشت هنگام اجابت مزاج می‌توانند باعث انتشار بیماری شوند و این نوع وبا خطرناك‌تر از سایر انواع وبا به حساب می‌آید.

به گفته رئیس هیات‌مدیره جامعه پزشكان داخلی ایران، چنانچه افراد مبتلا به وبا دست‌شان را به دستگیره‌های اتوبوس یا دستگیره‌های درها به‌ویژه درهای توالت بزنند، باعث انتقال این بیماری می‌شوند. همچنین با مصرف غذای آلوده یا آب آلوده به‌ویژه در مناطقی كه دسترسی به آب بهداشتی وجود ندارد، امكان ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. توصیه پیشگیرانه به مردم رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها بعد از رسیدن به منزل و هنگام صرف غذا از نكات مهمی‌ است كه خسرونیا رعایت آن را به مردم توصیه می‌كند و می‌افزاید: همچنین از مصرف آب‌های آلوده به‌ویژه آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها كه منشا آنها معلوم نیست، باید به‌طور جدی خودداری شود و نیز از مصرف غذاهای مشكوك و سبزی‌ها در برخی رستوران‌ها كه كمتر نكات بهداشتی را رعایت می‌كنند، خودداری كرده و از مصرف سبزی‌هایی هم كه با كودهای انسانی پرورش داده می‌شود، پرهیز كرد.

اما با وجود هشدارهای دیر هنگامی كه وزارت بهداشت درخصوص شیوع بیماری وبا به شهروندان داده، متاسفانه تعداد مبتلایان به وبا روزبه‌روز بیشتر می‌شود و انگشت‌های اتهام همچنان به سوی اتباع بیگانه است. گفته می‌شود وزارت بهداشت دو نوع اقدام را برای كنترل این بیماری انجام داده نخستین اقدام كنترل دقیق‌تر مناطق مرزی برای جلوگیری از بیمارانی است كه گفته می‌شود از كشورهای شرقی وارد كشورمان شده‌اند و دومین اقدام دقت و نظارت بیشتر بر كلرینه كردن آب آشامیدنی در سراسر شهر است. آموزش همگانی به مردم از دیگر اقداماتی است كه وزارت بهداشت برای كنترل این بیماری آغاز كرده است. اگر چه گفته می‌شود وجود آب آلوده یكی از عوامل ابتلا به وباست اما معاون وزیر بهداشت می‌گوید: آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد صددرصد مردم شهرها و 98 درصد مردم روستاها به آب آشامیدنی بهداشتی، سالم و ضد عفونی شده دسترسی دارند و در اغلب روستاهایی كه آب لوله‌كشی ندارند، آب سالم با تانكر برای آنها ارسال شده است.

گفته می‌شود شیوع وبا تنها مورد از بیماری‌های وارداتی به كشور نیست، هر چند سال یك‌بار بیماری‌هایی مثل سل، ایدز، هپاتیت و... به نوعی وارد كشور می‌شوند و بعد كه تب انتقادها و هشدارها فروكش كرد هیچ‌كس پاسخگوی چگونگی ورود این بیماری‌ها به كشورمان نیست. حمیدرضا عزیزی فارسانی،‌عضو كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به گسترش وبا در كشور،‌ می‌گوید مسائلی مانند افزایش نظارت و كنترل ورود افراد به كشور و همراه داشتن كارت سلامت برای اتباع خارجی باید به دقت كنترل شود تا هر چند یك بار شاهد ورود بیماری‌هایی مثل هپاتیت، ایدز، وبا و سل به كشورمان نباشیم.

نداشتن ارتباط شهروندان ساكن در شهرهای مرزی با اتباع مهاجر و رعایت بهداشت فردی از مواردی است كه عزیزی به آن تاكید كرده و می‌گوید: به علت واگیردار بودن این بیماری شیوع آن خطرات جدی برای جامعه به همراه می‌آورد. كنترل كیفیت آب نیز از موضوعاتی است كه كارشناسان مختلف به آن اشاره كرده و به آن تاكید دارند، عزیزی‌فارسانی در این باره می‌گوید: مهم‌ترین مسئله در مورد بیماری وبا كنترل كیفیت آب در كل مناطق كشور است، آب باید از لحاظ وجود میكروب مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد آلودگی آن نباشیم بخصوص در جایی‌كه لوله‌كشی فاضلاب‌شان فرسوده هستند ممكن است شاهد نشت فاضلاب به آب آشامیدنی باشیم كه این موضوع خطراتی را به‌دنبال دارد.

محمدحسین قربانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس نیز معتقد است: علت شیوع این بیماری اپیدمی آن در افغانستان و پاكستان و همچنین ورود روزانه پنج هزار نفر كارگر افغانی به كشور است كه به دلیل عدم رعایت بهداشت عامل اصلی شیوع وبا در كشور بودند. به گفته نماینده مردم آستانه اشرفیه در خانه ملت، هنوز گزارش دقیقی از این ماجرا به مجلس ارائه نشده اما ضرورت دارد مسئولان بهداشت استان‌ها درخصوص این بیماری و شیوع آن به مجلس گزارش دهند.

راهی برای در امان ماندن از وبا

علی‌اكبر سیاری،‌معاون بهداشتی وزارت بهداشت با توجه به شیوع وبا در كشور از مردم می‌خواهد تا با رعایت اصول بهداشتی از همه‌گیر شدن این بیماری عفونی جلوگیری كنند. سیاری می‌گوید:‌ از مردم سراسر كشور می‌خواهیم مراقبت‌های بهداشتی را برای كنترل و پیشگیری از بروز این بیماری بیش از پیش جدی بگیرند و هر نوع اسهال آبكی از این پس مشكوك به وباست مگر اینكه خلاف آن اثبات شود.

وی با توصیه به شهروندان برای مطمئن شدن از سالم بودن آب آشامیدنی می‌گوید:‌ در جاهایی كه شهروندان آب سالم مطمئن در اختیار ندارند، حتما یا از آب‌های بطری شده استاندارد یا آب‌های جوشیده استفاده كنند، همچنین در جاهایی كه غذای مصرفی آنها مطمئن نیست، غذای گرم را به غذای سرد ترجیح دهند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت می‌گوید: همانطور كه قبلا نیز وزارت بهداشت اعلام كرده، توصیه اكید ما به مردم در سراسر كشور این است هنگام مصرف سبزی و سالاد حتما مراحل چهارگانه شست‌وشو، گندزدایی و آبكشی سبزی‌ها را رعایت كنند، در دستورالعمل اعلام شده به رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نیز این موضوع تاكید شده است اما هنوز دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت عرضه سبزی و سالاد در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها صادر نشده است.

سیاری ادامه می‌دهد:‌ بر اساس استانداردهای بین‌المللی اگر تعداد موارد فوتی ناشی از بیماری وبا از یك درصد مبتلایان بیشتر شود علامت خطر جدی است اما به مردم توصیه می‌كنیم به محض برخورد با موارد اسهال آبكی از محصول ORS كه در همه داروخانه‌ها موجود و در دسترس مردم است، استفاده كنند تا از دست دادن بیش از حد آب بدن موجب مرگ و میر آنها نشود، زیرا بیماری وبا به علت از دادن آب بدن، مرگ آ‌ور می‌شود و بعد از آن در اولین فرصت ممكن به مراكز بهداشتی و درمانی مراجعه كنند.

معاون وزیر بهداشت تاكید می‌كند: بعد از مشاهده مواردی از بیماری وبا مراقبت‌های مرزی با همكاری نیروی انتظامی افزایش یافته است. در تمام گلوگاه‌های مرزی در شرق كشور واحدهای بهداشتی مستقر شده، به صورت شبانه‌روزی ورودی‌ها را كنترل می‌كنند و به مسافران ورودی به كشور آموزش‌های لازم را ارائه می‌كنند و با توجه به اینكه بسیاری از افراد مبتلا به وبا به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند، با همكاری نیروی انتظامی كار شناسایی و بررسی مهاجران قاچاق نیز در تمام شهرهای مناطق شرقی كشور با جدیت در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha