نمایندگان مجلس دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزییات آن، پذیرش دانشجویان پزشکی در دوره‌های تخصصی در مناطق محروم حداقل سه برابر می‌شود.

موافقت مجلس با دو فوریت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در مناطق محروم

سلامت نیوز : نمایندگان مجلس دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزییات آن، پذیرش دانشجویان پزشکی در دوره‌های تخصصی در مناطق محروم حداقل سه برابر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) دو فوریت طرح اصلاح بند 3 ماده واحده قانون براقراری عدالت آموزشی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با 182 رای موافق، 16 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 230 رای به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح حداقل 30 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت در رشته‌های دستیاری پزشکی (رشته‌های مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به مناطق محروم به داوطلبان بومی اختصاص می‌یابد و پذیرفته شدگان مکلفند به مدت سه برابر طول مدت تحصیل را صرفا در مناطق محروم خدمت کنند و افرادی که سابقه خدمت در این مناطق را دارند حداکثر تا پنج سال از تعهد خدمتشان کسر می‌شود.

جواد هروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: با توجه به قرار گرفتن در روزهای آغازین سال تحصیلی و برگزاری آزمون دوره‌های دستیاری پزشکی در چند ماه آینده به نظر می‌رسد که این طرح باید هرچه سریعتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا دانشجویان تکلیف خود را بدانند.

وی با بیان اینکه محور و کانون این طرح توجه به مناطق محروم است، گفت: یکی از مشکلات اساسی در کشور ما آن است که با وجود مراکز بیمارستانی و درمانی در مناطق محروم پزشک متخصص وجود ندارد. این در حالی است که خیل عظیم از پزشکان متخصص در کشور بیکارند.

نماینده مردم قائنات ادامه داد: بسیاری از پزشکان متخصص حاضر به کار در مناطق محروم نیستند به همین دلیل باید به دنبال تبیین قانونی باشیم که این معضل را حل کند. موضوعی که در کمیسیون آموزش مطرح شد و همچنین وزیر بهداشت در جریان قرار گرفت و با آن موافقت کرد.

هروی با بیان اینکه از حدود 150 هزار پزشک متخصص و فار‌غ‌التحصیل 25 درصد آنها به دلیل اشباع پزشکان متخصص در شهرهای بزرگ وارد کارهای کاذب و فرعی شده‌اند، افزود: این پزشکان در کارهایی همچون بنگاه مسکن ورود پیدا کرده‌اند. این در حالی است که ما پزشک متخصص و کافی در مناطق محروم نداریم.

وی گفت که در بسیاری از مناطق محروم و روستاها مشکلاتی برای مردم به دلیل نبود پزشک متخصص ایجاد شده است که موضوع فقدان پزشکان متخصص در این مناطق ما را وادار به ارائه طرحی برای اصلاح قانون کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha