سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه کاهش عرضه وسایل پیشگیری از بارداری موجب افزایش شمار سقط جنین غیرقانونی می‌شود، افزود: متاسفانه مادر به علت عدم تمایل به داشتن فرزند یا به سمت سقط مراجعه می‌کند و یا در صورت ادامه بارداری، دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

دکتر فتانه زنوزی در گفت وگو با ایسنا ، بارداری ناخواسته را یکی از سخت‌ترین تجربیات زنان عنوان و اظهار داشت: حاملگی ناخواسته باعث افسردگی و پرخاشگری در بین زوجین می‌شود و اثرات مخربی روی زندگی مشترک می‌گذارد.

وی با بیان اینکه حاملگی ناخواسته استرس و فشارهای روانی عدیده‌ای برای زنان به همراه دارد، گفت: جنین داخل شکم مادر تحت تاثیر این فشارهای روحی و روانی قرار می گیرد و مادرانی که حاملگی پراسترس دارند نوزادان زودرس، تحریک پذیر، عصبانی، بی‌قرار و ناآرام، با اختلات خواب و تغذیه به دنیا می آورند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه کاهش عرضه وسایل پیشگیری از بارداری موجب افزایش شمار سقط جنین غیرقانونی می‌شود، افزود: متاسفانه مادر به علت نخواستن فرزند یا به سمت سقط مراجعه می‌کند که عوارض زیادی را به دنبال دارد و حتی گاهی منجر به مرگ یا موارد دیگری از جمله پارگی رحم، انواع جراحی های غیر ضروری می‌شود و یا از طرف دیگر این مادران به علت ناخواسته بودن بارداری تحت مراقبت‌های جدی دوران بارداری قرار نمی‌گیرند و همین موضوع می‌تواند عوارض جدی را برای مادر و نوزاد بدنبال داشته باشد.

دکتر زنوزی به مسئولان امر پیشنهاد کرد که در این باره سیاست‌های تشویقی برای بارداری در نظر گرفته و به علل اصلی تمایل خانواده‌ها به فرزند کم توجه شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: افراد یک جامعه باید قادر باشند درباره زمان بارداری تصمیم گرفته و به روشهای پیشگیری از بارداری ایمن و موثر دسترسی داشته باشند و از خدمات بهداشتی مناسب برای پیشگیری از بارداری برخوردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha