سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: مشکلاتی که برای اصلاح قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج در هفته گذشته بود کاملاً بر طرف شد، ۱۳۶قلم دارو به قیمت پاسال برگشت و در مورد بقیه داروها نیز بیمه‌ها تمام قیمت گذاریهای جدید را پذیرفتند و سطح پوشش را بالا بردند.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس درباره مشکلات و شکایات بیماران صعب العلاج مبنی بر اصلاح نشدن قیمت برخی از داروهای آنها توضیح داد:‌ الان دیگر تمام این مشکلات با هماهنگی بیمه‌ها بر طرف شده است و از امروزه همه بیماران خاص و صعب العلاج می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌هایی که داروهای آنها را توزیع می‌کنند، ببینند که قیمت این داروها به قیمت سال گذشته برگشته است.

وی ادامه داد: اصلاح قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج بعد از تفاهم وزارت بهداشت و بیمه‌ها از اول مهر عملاً اجرایی شد اما در مورد برخی اقلام مشکلاتی وجود داشت و وارد سامانه بیمه‌ها نشده بود که طی روزهای گذشته این مشکل هم حل شد و از امروز همه داروهای اصلی مورد نیاز این بیماران به قیمت سال قبل توزیع می شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: فهرست داروهای حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج اکنون مورد تأیید همه بیمه‌های پایه کشور قرار گرفته است و در سامانه بیمه‌ها اعمال شده است. این داروها البته فقط در داروخانه‌های اصلی و منتخب این بیماران توزیع می‌شود. در داروخانه‌های معمولی توزیع نمی‌شود و همه این مراکز مشغول توزیع این داروها با قیمت پارسال هستند.

وی گفت: تا پایان هفته گذشته همه مشکلات توزیع این داروها حل شد و روال عادی پیدا کرد و هر گونه خللی همه اگر از این به بعد باشد با هماهنگی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت و بیمه ها حل می‌شود.

دیناروند ادامه داد: به طور کلی برای حل مشکلات دارویی مردم، 2 کار اساسی با همکاری بیمه‌ها انجام دادیم، اول اینکه همه داروهای موجود در کشور که صدها قلم می‌شود و اردیبهشت امسال با توجه به تغییر نرخ ارز مشمول افزایش قیمت شدند، قیمت همگی آنها البته با تأخیر در بیمه‌ها پذیرفته شد. بیمه تأمین اجتماعی فهرست خود را شهریور به روز کرد و بیمه خدمات درمانی نیز از تیر امسال قیمتهای جدید را پذیرفت.

وی گفت: بنابراین اکنون همه بیمه‌های اصلی کشور قیمت گذاری جدید داروها را پذیرفته‌اند و میزان پوشش خود را بر اساس قیمت جدید به روز کرده‌اند بنابراین فرانشیز پرداختی مردم بر اساس قیمت جدید خواهد بود و سهم کمتری را نسبت به چند ماه گذشته می‌پردازندو بیمه ها کل سهمشان را بر مبنای قیمت جدید می پردازند.

دیناروند افزود: اما برای بیماران خاص و صعب العلاج حمایت وزارت بهداشت و بیمه‌ها از این فراتر است و با استفاده از اعتبار حمایتی وزارت بهداشت قیمت این داروها به قیمت سال قبل برگشت. به طوری که اگر مثلاً قیمت یک دارو پارسال با پوشش 70 درصدی بیمه 10 هزار تومان بود امسال بیمه‌ها پوشش خود را از قیمت این دارو به 85 تا 90 درصد افزایش دادند تا قیمت آن دارو برای بیمار خاص و صعب العلاج همان 10 هزار تومان پارسال ثابت بماند.

وی گفت: حدود 136 قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج از جمله داروهای گران قیمت بیماران مبتلا به سرطان، ام اس و داروهای اصلی بیماران خاص شامل هموفیلی ها،‌تالاسمی‌ها و کلیوی‌ها مشمول این حمایت شده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: حدود همین تعداد دارو و شیرخشک نیز مشمول یارانه دارویی کشور هستند که با افزایش 2 برابری یارانه دارو، اجازه ندادیم قیمت این اقلام برای بیماران و نیازمندان آنها افزایش یابد.

وی گفت: علاوه بر این اقدامات بیمه‌ها نیز ورود 20 قلم داروی دیگر را به فهرست پوشش بیمه‌ای پذیرفتند،‌ البته به روز کردن فهرست داروهای تحت پوشش بیمه از اختیارات این سازمانهاست اما وزارت بهداشت در به روزرسانی این فهرستها در بیمه‌ها مشارکت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha