دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
سلامت نیوز : طرح نمادین روز بدون طلاق امروز اجرایی می‌شود؛ روزی که در آن هیچ طلاقی ثبت نمی‌شود اما مشخص نیست هدف دست‌اندرکاران از اجرای چنین طرح بی فرجامی‌چیست. چراکه طلاق روز به روز افزایش می‌یابد و نامگذاری یک روز به عنوان روز بدون طلاق نمی‌تواند تاثیری در کاهش طلاق در جامعه داشته باشد. همانگونه که طرح‌هایی که برای توسعه ازدواج در جامعه مطرح شده طرحهایی نیست که چندان تاثیری در ترغیب جوانان به ازدواج داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ مهرداد بذرپاش رئیس وقت سازمان ملی جوانان در آستانه روز اول ذیحجه در سال 1389 پیشنهاد نامگذاری روز ملی ازدواج و روز بدون طلاق را مطرح کرده بود اما نامگذاری چنین روزی فایده ای نداشت بطوریکه بر اساس آخرین آمارهای رسمی‌اعلام شده، در هر ساعت 17 طلاق در کشورمان ثبت می‌شود. به نظر می‌رسد باید موضوع افزایش میزان طلاق و کاهش ازدواج را از طرق دیگری ریشه یابی کرد تا مسوولان به فکر رفع این مشکل باشند.

روز گذشته هم بخش اعظم نشست خبری معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان به طرح انتقادهای اصحاب رسانه درباره عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان گذشت؛ چرا که به زعم اغلب صاحبنظران، عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان بسیار کمرنگ بوده و بیشتر به حوزه ورزش می‌پردازند؛ کمااینکه انتقاداتی درباره عملکرد مازیار ناظمی‌سرپرست روابط عمومی‌وزارتخانه که یک چهره شناخته شده در حوزه ورزش است مطرح شد که چرا او نسبت به حوزه جوانان بی‌توجه است.

به هر حال روز گذشته، معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اعلام عناوین روزهای هفته ازدواج، گفت: طبق مصوبه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته 15 مهر ماه همزمان با روز ازدواج هیچ طلاقی ثبت نخواهد شد، البته همچون روال سال گذشته که در بسیاری از استانها روز ازدواج را روز بدون طلاق نامیده بودند و طلاقی را ثبت نکرده‌ بودند امسال نیز در روز ازدواج اجرایی خواهد شد.

سید باقر پیشنمازی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد، با اشاره به اهمیت ازدواج و خانواده، گفت: برای محقق شدن اهداف نظام اسلامی‌باید امور خانواده ساماندهی شود و ازدواج به عنوان آغاز تشکیل خانواده امری بسیار مهم است و نباید به آن نگاه سطحی داشت.

وی با بیان اینکه ازدواج مختص یک روز نیست، افزود: روز ازدواج به عنوان یک نماد نامگذاری شده است تا از افراد خیر، دستگاه‌های موثر و فعال در این حوزه تجلیل شود.

پیشنمازی با اشاره به برنامه‌های هفته ازدواج، افزود: در این هفته در تمام استان‌ها، کمیته‌های سامانه‌ ازدواج شروع به فعالیت کرده‌اند که این ستاد‌ها شامل هفت کارگروه مشاوره خانواده زیر نظر اداره بهزیستی استان، کارگروه خیرین ازدواج زیر نظر اداره اوقاف، کارگروه فرهنگی‌و‌پژوهشی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، کارگروه رسانه زیر نظر صداوسیمای استان، کارگروه تسهیلات ازدواج زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی بانک مرکزی استان و کارگروه تشویق کارکنان مجرد دستگاه‌ها به مسئولیت اداره آموزش‌و‌پرورش استان‌ها و نیز کارگروه راه‌اندازی دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه زیر نظر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به عناوین روزهای هفته ازدواج، اظهار کرد: عناوین روز ازدواج به تمامی‌استان‌ها ابلاغ شده است و روز دوشنبه (پانزدهم مهرماه) به نام روز «ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار» و روز سه‌شنبه (شانزدهم مهرماه) به نام روز «خیرین، خادمین و ازدواج آسان جوانان»، روز چهارشنبه (هفدهم مهرماه) «آموزش زوجین و تحکیم و تعالی خانواده»، روز پنجشنبه (هجدهم مهرماه) روز «ازدواج و سبک زندگی اسلامی‌و ایرانی»، روز جمعه (نوزدهم مهرماه) روز «مشاوره، بهداشت، خانواده و سلامت نسل»، شنبه (بیستم مهرماه) روز «ازدواج و فرزندان سالم» و روز یکشنبه (بیست و یکم مهرماه) روز «ازدواج و اقتصاد خانواده» نامگذاری شده است.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان افزود: از ستاد ائمه جمعه کشور نیز تقاضا شده تا در جمعه این هفته به سخنرانی در خصوص مسائل ازدواج بپردازند.

پیشنمازی با اشاره به برگزاری جشنواره و نمایشگاه پیوند آسمانی در سراسر کشور، افزود: شیوه‌نامه‌ای برای نمایشگاه پیوند آسمانی به استان‌ها ابلاغ شده که شامل محورهایی همچون اطلاع‌رسانی در مورد هفته ازدواج، معرفی نرم‌افزارهای مربوط به مسئله ازدواج، معرفی خدمات دولتی و غیردولتی در امر ازدواج و نیز تجلیل از خیرین حوزه ازدواج است.

وی با بیان اینکه امسال در تهران جشنواره «پیوند آسمانی» به شکل گسترده و ملی برگزار نخواهد شد، افزود: امسال جشنواره پیوند آسمانی در استان قم به شکل گسترده‌تر برگزار خواهد شد و در این مراسم از خیرین و فعالین حوزه ازدواج تجلیل به عمل خواهد آمد و مراجع تقلید نیز پیامی‌در خصوص هفته ازدواج صادر خواهند کرد.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به طرح آموزش‌های فرهنگی برای زوجین جوان در مساجد اشاره کرد و گفت: این طرح به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران سپرده شده که در دهه اول ذیحجه اجرایی خواهد شد و یک دوره آموزشی نیز برای همکارانمان در وزارت ورزش و جوانان تحت «رازهای موفقیت در زندگی مشترک» اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha