سلامت نیوز : چشم‌ها جزء کوچک و مهمی از بدن هستند ولی نقش بزرگی در زندگی بازی می‌کنند. وقتی همه بخش‌های چشم را یک به یک نام می‌بریم به نظر عضو پیچیده‌ای می‌آید، اما مکانیسم اصلی بینایی نسبتا ساده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ اطفال در گروه سنی 4 تا 6 سال که یک دوره طلایی برای آنها است در دوره ریسک اختلالات بینایی بالاتری قرار دارند که باید معاینات حتما انجام شود زیرا در این سنین اگر اختلالات بینایی مثل تنبلی چشم، انحرافات چشمی و غیره کشف نشوند بیماری به سختی اصلاح می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر گفت‌وگویی را با آقای «دکتر محمدرضا زرّین » متخصص اپتومتری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران انجام دادیم که به شرح زیر است:

معاینات چشمی کودکان چگونه است و در چه زمانی تخصصی می‌شود؟

اطفال گروه خاصی هستند که معاینات چشمی و درمان‌های خاص و تخصصی دارند. در اطفال با مشکلات بینایی و چشمی بهتر است سالی دو بار معاینات چشمی را داشته باشند. در صورتی که مشکلات بینایی مثلا کاهش بینایی یک یا دو چشم، انحراف مخفی یا آشکار در یک یا دو چشم و کاهش پتانسیل‌های بینایی به دلایل مختلف بینایی در اطفال مشاهده کردیم باید با بررسی‌های تخصصی درمان اختصاصی را انتخاب و شروع کنیم.

تشخیص و درمان تنبلی چشم در کودکان چگونه است؟

یکی از مشکلات شایع در جمعیت اطفال تنبلی چشم به دلایل مختلف اپتیکی و پاتولوژیک است. در حال حاضر میزان شیوع تنبلی چشم در بین اطفال نسبت به دو دهه قبل بسیار کاهش پیدا کرده و یکی از عوامل اصلی کاهش شیوع تنبلی چشم اجرای طرح‌های غربالگری منطقه‌ای و کشوری است. در خصوص درمان تنبلی چشم در حال حاضر تکنیک‌های جدیدی طراحی شده ودر معاینات کلینیکی جایگزین تکنیک‌های قدیمی شده است. تنبلی چشم یک مکانیسم عصبی است که به دلایل مختلف اپتیکی و فیزیکی ایجاد می شود و متخصصین با تعیین عمق این اختلال نوع درمان و زمان درمان را انتخاب می‌کنند. تشخیص تنبلی چشم بسیار ساده و از طریق تعیین میزان بینایی و تعیین موقعیت انکساری چشم میسر می‌شود. در اطفال در مواردی منشا تنبلی چشم بیماری‌هایی مثل آب مروارید مادرزادی، کدورت قرنیه و غیره است که با درمان این بیماری‌ها درمان تنبلی چشم امکانپذیر می‌شود.

انحراف چشم کاذب در کودکان چیست؟

یکی از نگرانی‌های والدین کودکان زیر 4 سال انحراف چشم آشکار است. باید گفت، در بسیاری از موارد این انحراف‌های مشاهده‌شده کاذب بوده و نیاز به هیچگونه درمانی ندارد، همین‌طور انحرافات مخفی کودکان نیز درمان خاصی را نیاز ندارد و فقط انحرافاتی که به صورت آشکار و ثابت در اطفال مشاهده می‌شود ممکن است باعث کاهش بینایی کودکان شود. درمان انحراف چشم در بسیاری از موارد بدون جراحی بوده و در بعضی از موارد درمان فقط با جراحی امکان‌پذیر است و البته این تشخیص که درمان جراحی باشد یا نه فقط با معاینات دقیق بینایی توسط متخصص فراهم می‌شود. درمان‌های جراحی بدون هیچگونه عارضه و آسیب به بافت‌های چشمی بوده و در حال حاضر تکنیک‌های به روز علمی در مراکز علمی و دانشگاهی در این خصوص به کار گرفته می‌شود.

درمان‌های غیرجراحی به چه صورت انجام می‌شود؟

درمان‌های غیرجراحی با کمک ابزارهایی مثل عینک، پریزم، لنزهای تماسی و تمرینات چشمی انجام می‌شود. با اصلاح انحراف چشم، بینایی به حد مطلوب بازگشته و پتانسیل‌های بینایی در سطح خوبی قرار خواهند گرفت.

انحراف واقعی چشم در کودکان چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

انحراف چشم در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از عضلات خارج چشمی ضعف داشته باشد یا اینکه دچار فلجی شده باشد. فلجی عضلات می‌تواند به طور مادرزادی یا در اثر ضربات ( تروما ) یا بعضی بیماری‌های عمومی و چشمی ایجاد شود.

نکات ضروری در رعایت بهداشت بینایی کودکان کدامند؟

حفظ بهداشت و سلامتی چشم اطفال ضروری است و مهمترین نکته حفظ سلامت عمومی، محافظت چشم در مقابل عوامل مضر محیطی مثل اشعه‌های موجود در نور خورشید، تمیز کردن مرتب سطح چشم و لبه‌های پلک است. انتخاب عینک محافظ یا عینک آفتابی برای اطفال باید با رعایت کلیه استانداردهای علمی و تحت نظر متخصص اپتومتری باشد. باید این نکته را متذکر شد که چشم اطفال در مقابل اشعه‌های مضر محیطی بسیار آسیب‌‌پذیرتر از دیگر گروه‌های سنی است. انتخاب یک عدسی استاندارد و یک عینک آفتابی مناسب می‌تواند بهداشت بینایی اطفال را تضمین کند.

رعایت بهداشت بینایی در بزرگسالان چگونه است؟

حفظ بهداشت و سلامت بینایی بزرگسالان با توجه به اینکه این گروه نیازهای بینایی متفاوتی دارند می‌بایست تحت نظر متخصص و با انجام معاینات چشمی و بینایی کامل امکان‌پذیر شود. گروه‌های مسن نیازهای بینایی خاص دارند. با تجویز فیلترهای مخصوص و ایجاد شرایط محیطی مناسب می‌توان بینایی افراد بزرگسال را در حدی که به کیفیت زندگی آنها صدمه وارد نشود حفظ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha