سلامت نیوز : رییس اداره سلامت کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سلامت کودکان بر لزوم توجه بیش از پیش به مباحث کودکان زیر 8 سال تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیدحامد برکاتی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی کودک در مرکز طبی کودکان برگزار شد، با تاکید بر لزوم توجه به مباحث حوزه کودکان زیر 8 سال، گفت: متاسفانه حوزه کودکان زیر 8 سال در تمام موارد مورد غفلت قرار گرفته است. تکامل کودکان تا 8 سال بحثی بین بخشی است. هرچند سرمایه‌گذاری بیش از پیش برای گروه‌های سنی بعدی صورت گرفته اما کودکان زیر 8 سال و بویژه زیر 6 سال عموما در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

غفلت از مباحث کودکان زیر 8 سال و لزوم رایگان شدن مهدکودک‌ها برای دهک‌های خاص جامعه

وی در این باره افزود: به عنوان نمونه می‌توان به کودکان پیش دبستانی اشاره کرد، پیش دبستانی برای کودکان رایگان نیست و به جز مناطق محروم، مردم باید بابت آن پول بپردازند. توجه به بحث مهدکودک‌ها هم بسیار حیاتی است. در سند ملی مربوطه این امر را در نظر داشته‌ایم تا سیاستی اتخاذ شود که مهدکودک‌ها برای دهک‌های خاصی از جامعه رایگان باشد. چنین مباحثی نیاز خانواده‌هاست که البته می‌تواند به عنوان اسباب و لوازم فرزندآوری نیز تلقی شود.

لایحه ترویج تغذیه با شیر مادر همچنان در انتظار تصمیم مسوولان

برکاتی در ادامه به لایحه ترویج تغذیه با شیر مادر و بررسی آن در کمیسیون‌های مربوطه دولت دهم اشاره کرد و گفت: در این لایحه 9 ماه مرخصی زایمان برای مادران و 2 هفته برای پدران و همچنین مباحث جامعی درباره مادران دوقلو و چندقلوزا، فرزندخواندگی، رحم جایگزین و اجاره‌ای، ترویج تغذیه با شیر مادر، سیاستگذاری برای واردات شیر مصنوعی، مشخص شدن تکلیف بخش خصوصی و ... به صورت کامل آورده شده است. اما متاسفانه این لایحه از بهمن ماه سال گذشته همچنان معطل مانده است.

سال 93 تمام بیمارستان‌های کشور ملزم به اجرای شیردهی مادر در ساعت اول تولد می‌شوند

وی در ادامه به ماده 4 آیین نامه بیمارستان‌های دوستدار کودک، اشاره کرد و گفت: در این ماده شیردهی مادر از ساعت اول تولد در نظر گرفته شده است. این امر در 4 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اجرای آزمایشی گذاشته شد و اشکالات آن مشخص شد. از آبان ماه امسال نیز در 10 بیمارستان و از سال 92 در یک بیمارستان از هر دانشگاه و نهایتا در سال 93 در تمام بیمارستان‌های کشور اجرایی می‌شود. اکنون 68 درصد کودکان کشور در ساعت اول تولد از شیر مادر تغذیه می‌کنند که در تلاشیم این آمار را به 90 درصد برسانیم.

بسته مراقبت از کودک در سوانح و حوادث تدوین شد

سوانح و حوادث؛ شایع‌ترین علت مرگ قابل پیشگیری در کودکان

برکاتی همچنین از تدوین بسته مراقبت از کودکان در سوانح و حوادث خبر داد و گفت: این بسته مطالب آموزشی برای خانواده‌ها و همچنین مربیان کودکان را شامل می‌شود. کتابچه‌های متعددی هم برای پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان نوشته شده است؛ چرا که شایع‌ترین علت مرگ قابل پیشگیری در کودکان به سوانح و حوادث مربوط می‌شود که از آمار حدود 20 درصدی برخوردار است که البته حدود 45 درصد آن به حوادث ترافیکی و مابقی به سوختگی، غرق شدگی، افتادن، گیر کردن اجسام سخت در راه هوایی و ... مربوط می‌شود.

دستور وزارت بهداشت برای جمع‌آوری مستندات مربوط به مرگ چند کودک به دلیل خوردن مایعات شوینده

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مرگ چند تن از کودکان به دلیل خوردن مایعات شوینده و لوله بازکن، گفت: به دستور معاونت بهداشت وزارتخانه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواسته شده که مستندات مربوط به این امر را جمع‌آوری کند.

برکاتی در این باره افزود: از طرف دیگر بر اساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت مکلف است کالاهای آسیب رسان سلامت را احصا کند. در این راستا در 23 شهریور ماه طی مکاتبه‌ای از سوی معاونت بهداشتی وزارتخانه از دانشگاه‌ها خواسته شد که طی پنج سال گذشته هر ماده‌ای که منجر به آسیب به کودکان شده اعم از خوراکی، اسباب بازی و ... را به ما اعلام کنند. تا بر اساس قانون تصمیم‌گیری‌های مربوطه صورت گیرد. دانشگاه‌ها تا انتهای آبان ماه فرصت دارند که این موارد را به وزارت بهداشت معرفی کنند.

وی افزود: البته در این باره مادران کشور نیز باید بیش از گذشته توانمند شوند. بسته آموزشی مربوط به این موضوع تهیه شده که از نیمه دوم امسال در دست اجرا قرار می‌گیرد.

25 درصد کودکان کشور از لحاظ تکلمی، حرکتی و تکامل روانی اجتماعی کامل نیستند

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با استناد به بررسی‌های صورت گرفته در سال 89 گفت: حدود 25 درصد کودکان کشور به لحاظ تکلمی، حرکتی و تکامل روانی اجتماعی کامل نیستند. به این منظور برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. در این راستا برنامه جامع مداخلات تکاملی کودکان و همچنین "تست مراحل و سنین" در نظر گرفته شده است که "تست مراحل و سنین" از 4 ماهگی تا 59 ماهگی تهیه شده است. به جهت محدودیت منابع فعلا برای کودکان 12 ماهه که برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، غربالگری تکامل هم انجام می‌شود.

وی افزود: در کنار این موضوع مراکز جامع تکاملی هم در حدود 8 دانشگاه علوم پزشکی کشور راه‌اندازی شده است. در نظر داریم با انجام این اقدامات آمار 25 درصدی اختلالات تکاملی کودکان را به زیر 10 درصد و کمتر از آن برسانیم.

بسته سلامت کودکان از آبان ماه اجرایی می‌شود

برکاتی همچنین به تدوین بسته سلامت کودکان اشاره کرد و گفت: این بسته برای اجرا آبان ماه و آذر ماه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

وی همچنین از تصویب اولیه سند ملی رشد و تکامل همه جانبه کودکان در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد و گفت: این مهم نیز پس از آن که ممهور به مهر دولت شد برای اجرا به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

"بازی" شغل کودک است؛ مسوولان توجه کنند

برکاتی مجددا بر لزوم توجه به مباحث کودکان زیر 8 سال تاکید کرد و گفت: "بازی" شغل کودک است اما این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است. اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد منجر به سوانح و حوادث می‌شوند البته برای این موضوع هم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی در عین حال کاهش مرگ کودکان زیر 5 و یک سال را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق آخرین آمارها (انتهای سال 91 و ابتدای سال 92) مرگ کودکان زیر پنج سال به 18 در هزار تولد زنده و مرگ کودکان زیر یک سال به 16 در هزار تولد زنده کاهش یافته است و سازمان بهداشت جهانی نیز این امر را پذیرفته است.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در پایان مشکلات ناشی از تک فرزندی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بحث تکامل کودکان بر این باوریم که خانواده‌های تک فرزندی معضلی هم برای خانواده و هم برای کودک محسوب می‌شوند؛ چرا که کودک باید در محیط اجتماعی رشد کند. امروزه خانواده‌ها کوچک شده‌اند و تعامل اجتماعی کم شده است. به شدت توصیه می‌کنیم که خانواده‌ها از تک فرزندی پرهیز کنند البته فاصله 3 تا 5 سال را باید برای فرزندآوری در نظر داشته باشند تا کودکان‌شان با یکدیگر رفیق باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha