چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 84292

سلامت نیوز : هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد. وضعیتی که در آن جز بیماران قلبی و تنفسی، خانم‌های باردار، کودکان و سالمندان، دیگران هم باید فعالیت‌های سنگین خود را محدود کنند. این هشداری است که محیط زیست استان تهران به تهرانی‌ها، برای اولین روز ناسالم هوای تهران در پاییز سال جاری می‌دهد. روز ناسالمی که مشکلات مردم تهران در سال گذشته را یادآوری می‌کند. سالی پر از آلودگی و وارونگی هوا و روزهای ناسالم که مشکلات زیادی را برای ساکنان تهران به وجود آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ محمدهادی حیدرزاده، ‌مدیرکل محیط زیست تهران از تعطیلی ساعت‌های ورزش مدارس و نرمش‌های صبحگاهی که در پارک‌ها برگزار می‌شود، خبر داد: «طی نامه‌های جداگانه‌ای به آموزش و پرورش استان تهران، وزارت ورزش و شهرداری تهران خواسته‌ایم که زنگ ورزش مدارس به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و ورزش‌های صبحگاهی نیز به جهت حفظ سلامت شهروندان در پارک‌ها در روز چهارشنبه برگزار نشود». حیدرزاده همچنین به ایسنا می‌گوید ‌که فعالیت‌های آلاینده اطراف تهران نظیر کارگاه‌های تولید آسفالت و قیر به‌طور موقت تعطیل خواهد شد: «طی بخشنامه‌ای به ادارات محیط زیست شهرستان‌های شهریار، قدس و پاکدشت اعلام شد که از فعالیت واحدهای تولید آسفالت و معادن تا پایان روز چهارشنبه جلوگیری کنند». او همچنین از شهروندان تهرانی خواسته است که از تردد‌های غیرضروری و هرگونه فعالیتی که همراه با آلایندگی است، بپرهیزند. فعالیت‌هایی نظیر سوزاندن ضایعات، قیرکاری و تردد با وسایل نقلیه معیوب.

آلایندگی مربوط به ریزگردهاست

اولین روز آلوده تهران در پاییز سال جاری با رسیدن شاخص آلودگی به 170 رقم خورد. این شاخص در روز گذشته نسبت به دو روز قبل 70 واحد افزایش پیدا کرده بود و امروز هم در همین شاخص باقی مانده است. شاخصی که هوا را برای افراد عادی هم در وضعیت ناسالم نشان می‌دهد. آلایندگی امروز تهران مربوط به افزایش ذرات غبار در هوای تهران است. ریزگردهایی که حیدرزاده آن را دارای منشا محلی می‌داند اما یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به آرمان می‌گوید که منشا بخشی از آنها ریزگردهای غرب و جنوب غرب ایران است که به تهران رسیده‌اند. غلظت ذرات کوچک‌تر از 5/2 میکرون در هوا به PSI 120 و غلظت ذرات کوچک‌تر از 10 میکرون به PSI 140 رسیده است و این ذرات هستند که هوای تهران را به وضعیت ناسالم و به شاخص 170 رسانده‌اند. شاخصی که 30 واحد با وضعیت اضطرار فاصله دارد.

رشیدی: باید دعا کنیم امسال شرایط جوی مناسب باشد

«هیچ اقدامی نکرده‌ایم که امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم». این را یوسف رشیدی به آرمان می‌گوید. این جمله به این معناست که امسال هم مانند سال قبل باید منتظر وارونگی هوا و روزهای آلوده پیاپی برای تهران باشیم. روزهایی که از فرط آلودگی تعطیل اعلام می‌شوند. وارونگی هوا با گرم‌تر بودن لایه‌های بالایی جو نسبت به لایه‌های پایین رخ می‌دهد و با سردشدن هواٰ، احتمال وقوع وارونگی هم بیشتر می‌شود. بنابراین با رو به سردی رفتن هوا، امسال هم مانند سال گذشته باید منتظر وارونگی هوای تهران بود. پدیده‌ای که احتمالا مانند سال گذشته تا اسفندماه با تهران خواهد بود. رشیدی به آرمان می‌گوید: «تفاوتی بین امسال و سال گذشته وجود ندارد و هیچ‌کدام از عوامل موثر در آلودگی هوا تغییری نکرده‌اند. هیچ اقدام خاصی نکرده‌ایم که شرایط امسال بهتر از سال گذشته باشد. تنها عاملی که می‌تواند در داشتن تغییر نسبت به سال گذشته موثر باشد شرایط جوی است. باید امیدوار باشیم که شرایط جوی روی مهربان خود را به تهرانی‌ها نشان بدهد».

تهرانی‌ها باید دعا کنند که هوا در روزهای پاییزی و زمستانی پیش رو سرد نشود تا وارونگی هواهم نداشته باشند و روزهای پاک‌تری بگذرانند. بارندگی هم لزوما به معنای کم‌بودن آلودگی هوا نخواهد بود. رشیدی گفت: «موثر بودن بارندگی بستگی به آلاینده‌هایی خواهد داشت که در هوا وجود دارند. برخی آلاینده‌ها در آب حل می‌شوند و باران در کاهش آلودگی هوا موثر می‌شود. برخی دیگر از آلاینده‌ها اما قابلیت حلالیت در آب را ندارند. این باعث می‌شود که بارندگی تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته باشد. در کل بارش باران همراه با باد شدید در کم شدن آلودگی‌ هوای تهران می‌تواند موثر باشد». باریدن برف اما می‌تواند باعث بیشتر شدن روزهای همراه با وارونگی هوا شود. برف باعث بازتاب بیشتر نور خورشید و افزایش احتمال گرم شدن لایه‌های بالایی جو می‌شود. بنابراین احتمال بیشتری دارد که روزهای بعد از بارش برف با وارونگی هوا همراه باشند.

فقط 5 روز پاک طی 10 سال

طبق آمار اعلام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت در 10 سال گذشته در مهر‌ماه فقط 5 روز پاک داشته است. در فاصله بین سال‌های 82 تا 91 مهر‌ماه یکی از آلوده‌ترین ماه‌های سال بوده است. از 300 روز مهرماه طی 10 سال فقط 5 روز پاک بوده است. 186 روز سالم و 109 روز ناسالم هم در مهرماه وجود داشته است. افزایش حجم ترافیک از مهم‌ترین دلایل آلودگی‌های مهرماه است. امسال هم تهران در مهر‌ماه هوای پاک نداشته است و البته درحال گذراندن اولین روزهای ناسالم خود است. احتمالا تا امروز وضعیت هوای تهران بهتر خواهد شد اما با نزدیک شدن به روزهای سرد باید منتظر روزهای ناسالم دیگر بود. روزهایی که باز هم فعالیت‌های بدنی در تهران ممنوع و برخی فعالیت‌ها مختل شود.

4 میلیون خودروی فرسوده در تهران

ممکن است تصمیمات جدیدی برای تردد و ساعت‌های کاری در تهران گرفته شود. تصمیمات خاصی که اگر هوای تهران به مرز هشدار برسد عملی خواهند شد. هاشمی، استاندار تهران از تشکیل کارگروه آلودگی هوای تهران در صورت رسیدن شرایط هوا به وضعیت اضطرار خبر می‌دهد. هاشمی به ایسنا گفته است: «با توجه به اینکه احتمال افزایش آلودگی هوا وجود دارد دراین‌باره تصمیمات خاص اتخاذ خواهد شد. این تصمیمات براساس سیاست‌هایی که در گذشته اعمال می‌شده اتخاذ می‌شود چراکه موضوعی نیست را که هر لحظه بتوان درمورد آن تصمیم گرفت بلکه براساس تجربه‌ای که در گذشته صورت گرفته تصمیمات اعلام خواهد شد». استاندار تردد خودروهای فرسوده در تهران را از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران می داند. خودروهایی که هاشمی معتقد است باید هر چه سریع‌تر از رده خارج شوند: «تا زمانی که حاکمیت در رابطه با تعویض خودروهای فرسوده تصمیم نگیرد 5/3 تا 4میلیون خودروی فرسوده در تهران تردد خواهند کرد. تا زمانی که این خودروهای فرسوده از رده خارج نشوند مشکل همچنان به قوت خود باقی است». هاشمی همچنین پیشنهادی برای کاهش تردد در تهران دارد. بازگرداندن سرویس برای ادارات و شرکت‌هاٰ می‌تواند باعث شود که رفت‌و‌آمدها کمتر شود:‌ «به تمام ادارات تفویض اختیار شده و با توجه به اینکه دستگاه‌های دولتی دارای امکاناتی هستند می‌توانند براساس امکاناتی که دارند دراین‌باره تصمیم‌گیری کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha