خروج خودروهای فرسوده از شبكه‌های ارتباطی پایتخت یكی از كلید‌های اصلی برای رهایی تهرانی‌ها ازمرگ‌هایی است كه هر سال نصیب 5 هزار نفر از پایتخت‌‌نشینان می‌شود.

خودروهای فرسوده، متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت
سلامت نیوز : خروج خودروهای فرسوده از شبكه‌های ارتباطی پایتخت یكی از كلید‌های اصلی برای رهایی تهرانی‌ها ازمرگ‌هایی است كه هر سال نصیب 5 هزار نفر از پایتخت‌‌نشینان می‌شود. «معصومه ابتكار» رئیس سازمان حفاظـت از محیط‌زیست كشور می‌گوید كه برخی از دارندگان وسایل نقیله فرسوده حاضر به مشاركت در طرح‌های اقساطی نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ «وحید نوروزی» كارشناس ارشد محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» اعتقاد دارد داشتن خودروهای فرسوده به نفع مالكان است وهمین مسئله باعث می‌شود تا كمتر علاقه‌ای برای شركت درطرح تعویض خودروهای خود داشته باشند. نوروزی می‌گوید دولت جدید با توجه به اراده‌ای كه برای حل معضل‌های محیط‌زیست به‌وجود آمده می‌تواند با درنظر گرفتن تشویق‌هایی در طول یك تا دوسال صاحبان خودرو را وارد بحث تعویض خودروهای فرسوده كرد.

خودروهای فرسوده هرچه سریع‌تر از رده خارج شود

سیدحسین هاشمی درباره پدیده آلودگی هوای شهر تهران در فصل پاییز و راهكارهای كاهش می‌گوید: در موضوع آلودگی هوا و خروج خودروهای فرسوده بحث‌های زیادی شده است و باید جهت كاهش آلودگی هوا خودروهای فرسوده هرچه سریع‌تر از رده خارج شود.

استاندار تهران با اشاره به اینكه در راستای كاهش آلودگی هوا و خروج خودروهای فرسوده باید حاكمیتی تصمیم‌گیری و عمل شود، می‌گوید: یك دستگاه به تنهایی نمی‌تواند از پس آلودگی هوای شهر تهران برآید و باید تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط با تعامل نسبت به كاهش این مشكل اقدام كنند.

به گفته او معضل خودروهای فرسوده تهران جدی است و باید سریع‌تر حل شود. براساس آمارهای حسین هاشمی حدود 33 درصد از واحدهای صنعتی كشور در استان تهران دایر است كه طبیعتا باید در این واحدهای صنعتی بازنگری صورت گیرد و واحدهایی كه از نظر زیست‌محیطی مشكل دارند با تدبیر و هماهنگی مشكلات آنها حل شود.

به گفته او بررسی سوخت منازل و خودروها نیز از موضوعاتی است كه باید كارشناسی شود.

هاشمی همچنین می‌گوید: «مطمئنا تجربه‌ای كه در مجلس داشته‌ام را به كار می‌گیرم و با تعامل شهرداری تهران، وزارت كشور و دستگاه‌های ذی‌ربط برای كاهش معضل آلودگی هوا اقدام می‌كنیم.»

استاندار تهران درباره تشكیل كمیته ویژه كاهش آلودگی هوا می‌گوید: «علاوه بر كار گروه كاهش آلودگی هوای شهر تهران كمیته‌ ویژه‌ای متشكل از كارشناسان، متخصصین و استادان دانشگاه برای كاهش آلودگی هوا تشكیل می‌شود و برای برون رفت از این معضل تصمیم‌گیری می‌كنیم.»

او درباره دیگر اولویت استانداری تهران اظهار داشت: اولویت نخست بنده ساماندهی واحدهای صنعتی است چرا كه 33 درصد از این واحدها در استان تهران فعالیت می‌كنند.

خروج خودروهای فرسوده

«معصومه ابتكار» همچون نوروزی اعتقاد دارد كه برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل ونقل كشور باید از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی استفاده شود. همین نگاه آنطور كه او می‌گوید باعث شده تا در دولت مصوباتی اجرایی و ضوابط مربوط به خودروهای فرسوده به روز شود. او با بیان اینكه تسهیلات خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل كشور ادامه دارد می‌گوید: «امیدوار هستیم كه بحث خودروهای فرسوده را با یك زمان‌بندی و همچنین با تسهیلات و مقررات جدی دنبال كنیم.» در نهایت ابتكار تاكید می‌كند كه لازم است كه خودروهای فرسوده به دلیل مسائل ایمنی و زیست‌محیطی از رده خارج شوند.

ابتكار در پاسخ به واكنش به عدم تمایل برخی از دارندگان خودروهای فرسوده برای مشاركت در طرح‌های اسقاطی، می‌گوید: «برخی از دارندگان وسایل نقلیه فرسوده در طرح‌های اسقاط مشاركتی ندارند؛ به منظور پیشبرد این مهم در صدد هستیم از روش‌ها و سیاست‌های مختلف تشویقی و تنبیهی استفاده كنیم.»

تشویق‌هایی كه هست

نوروزی هزینه پایین استفاده از خودروهای فرسوده برای مالكان آن را یكی از دلایل عدم علاقه مالكان این خودروها به تعویض آن می‌‌داند ومی‌گوید: «الان بنزین سهمیه‌ای به ماشین 2013 نمی‌رسد اما یك پیكان مدل 48 هرماه بنزین سهمیه خودش را دریافت می‌كند. بیمه ماشین مدل پایین كمتر از ماشین‌های مدل بالاست. عوارضی ماشین‌های مدل پایین كمتر از مدل بالاست.» به اعتقاد او از هر طرف كه به ماجرا نگاه شود، شرایطی برای صاحبان این خودروها وجود دارد كه باعث می‌شود تا آنها به راحتی ازكنار نقص خودروها و آلودگی‌های كشنده خود بگذرند. او حتی اعتقاد دارد معاینه فنی را هم با خط كشی ساده برای آنها راحت كرده‌اند تا همین ماشین‌های دودزا به‌راحتی پاس شوند و دوباره دود‌های كشنده را به ریه‌های شهر بفرستند. ماشین‌هایی كه به‌گفته نوروزی درصد تصادفات شهری را بالاتر برده‌اند.

به اعتقاد او خراب شدن مدام این ماشین‌ها در معابر شهری به یكباره به ترافیكی تبدیل خواهد شد كه هزینه‌های زمانی زیادی را برای شهروندان به‌وجود می‌آورد. اما هیچ‌كس به این مسئله فكر نمی‌كند كه شهروندان چقدر به خاطر حضور این ماشین‌ها علاوه بر هزینه جانی باید هزینه مالی و زمانی هم بدهند. به گفته او بیشتر مسئله اخلاقی دیده می‌شود و بسیاری بر این مسئله تاكید می‌كنند كه صاحبان این خودروها شرایط مالی واقتصادی خوبی ندارند.

تسهیلات تشویقی

نوروزی راهكاری هم برای حل این معضل دارد. به اعتقاد او دولت باید در یك اقدام ضربتی امتیازاتی از محل هدفمندی یارانه‌ها و از صندوق ذخیره ارزی برای صاحبان این خودروها در نظر بگیرد و در یك دوره یك‌ساله و دوساله آنها را تشویق به تعویض خودرو خود كند. نوروزی پیكان انتقاد را به سمت خودروسازان می‌كشاند ومی گوید: «در همه كشورها خودروسازان امتیاز‌های خوبی برای تعویض خودرو به مشتریان خود دارند.» به گفته او آنها همواره یك بسته پیشنهادی برای مشتری خود دارند كه او را تشویق می‌كند تا خودرو نو بخرد. اما در ایران مسئله به شكل دیگری است.

نوروزی خودروسازی در ایران را انحصاری و مافیایی می‌داند كه تعهدی در قبال مشتری خود پس از فروش ماشین ندارند. همین مسئله هم یكی دیگر از علل تردد خودروهای فرسوده در داخل خیابان‌های شهر است. او اعتقاد دارد كه صاحبان خودروهای فرسوده كه مشكل مالی دارند آنقدر زیاد نیست كه نشود معضل را حل كرد. برای همین هم اعتقاد دارد كه دولت با توجه به رویه مثبتی كه در دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، محیط‌زیست و... برای حل این معضل دارد باید با صاحبان خودروها اتمام حجت كند. نوروزی تاكید می‌كند كه الان شرایط برای فراخوان دادن به صاحبان این خودرو آماده است و می‌شود به برنامه‌هایی كه پیش‌تر موفق نشده‌اند امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha