سلامت نیوز:‌ اگر شیرخوار شما بثورات پوشكی داشته باشد، حتما قادر خواهید بود آنرا تشخیص دهید. مقداری از پوست پوشیده شده توسط پوشك كه احتمالا منطقه تناسلی، چینهای نواحی رانها و كفلها را شامل می شود، قرمز و ملتهب بنظر می رسند. نواحی درگیر ممكن است خشك یا مرطوب باشد و گاهی اوقات حالت عرق سوز دارد.

اگر بثورات پوشكی واقعی درمان نشوند، ممكن است به چیز خطرناكتری تبدیل گردد. برای مثال، عفونت قارچی یا عفونت باكتریایی. عفونتهای قارچی بیشتر در شیرخوارانی كه داروهای آنتی بیوتیكی دریافت می كنند دیده می شود، این داروها باكتریهای "خوب" را كه در حالت طبیعی در روده وجود داشته و مانع رشد مخمرها می شوند، از بین می برند. عفونت های قارچی اكثرا بصورت نقاط قرمز ریز شروع شده و سپس در اثر تكثیر و تجمع، به دمل های چركی قرمز توپر تبدیل می شوند. عفونتهای باكتریایی هم ممكن است با تب همراه باشند و معمولا ضایعات ترشح دار زرد رنگ یا كوركهای چركی ایجاد می كنند.

علت بثورات پوشكی چیست

علت اصلی رطوبت است. نوزادان زیاد ادرار می كنند و دارای دفعات متعدد دفع مدفوع آبكی هستند. حتی پوشكهای دارای قدرت جذب كنندگی زیاد نیز سبب مرطوب شدن پوست ظریف كودك می شود. اگر پوشك كودك برای زمان طولانی كثیف بماند، احتمال ایجاد بثورات پوشكی در طفل زیاد است؛ لازم به ذكر است كه پوشك می تواند سبب آسیب ناحیه نشیمنگاهی در شیرخوارانی شود كه پوست حساسی دارند، حتی اگر والدینشان مرتب پوشك آنها را تعویض كنند.

شیرخواران بزرگتر در صورت ابتلا به یك بیماری و مصرف آنتی بیوتیكها ممكن است دچار اسهال شوند، كه خود ممكن است سبب بثورات پوشكی گردد.

بهترین راه برای درمان بثورات پوشکی

بهترین درمان تمیز نگه داشتن كودك و خشك نگه داشتن او با تعویض مكرر پوشك است. اگر هوا گرم باشد و وی بتواند در حیاط یا در اتاقی كه كف آن تمیز است بازی كند، پوشك او را تا هر موقع كه امكان دارد درآورده و اجازه دهید هوا سبب تسریع فرایند بهبودی شود.

گاهی علیرغم تلاش ما برای خشك نگه داشتن ناحیه، مشكل همچنان ادامه می یابد. شاید لازم باشد در چنین موقعیتی مارك پوشك كامل را عوض كنید یا حتی مواد شوینده و هر آنچه با پوست ناحیه مبتلا تماس دارد. این كار در صورتیكه بثورات پوشكی به علت حساسیت به یك ماده (مانند خوشبوكننده یا جنس الیاف داخل پوشك) باشد، مشكل را بر طرف كند.

بثورات پوشكی معمولا بعد از سه یا چهار روز درمان خانگی برطرف می شوند. اگر بثورات كودكتان همچنان باقی بماند، منتشر شود، یا به سمت وخامت برود، از یك كرم مخصوص یا پماد زینك اكسید برای چند روز استفاده كنید.

انتخاب و استفاده از داروها را به عهده پزشك كودكتان بگذارید تا پس از معاینه و بررسی محل ضایعات بهترین ماده دارویی را برای كودك تجویز كند.

راه های جلوگیری از بثورات پوشکی

بهترین دفاع علیه بثورات پوشكی خشك نگه داشتن محل است. برای این كار پنج مرحله آسان زیر را دنبال كنید:
 -پوشك كودك را بعد از ادرار یا مدفوع كردن هر چه سریعتر تعویض نمایید.
- ناحیه تناسلی كودكتان را بعد از هر بار اجابت مزاج پاك كرده و اجازه دهید خشك شود.
-ناحیه نشیمنگاه كودك را با لایه نازكی از پماد محافظت كننده بپوشانید، اما از مصرف پودر تالك یا پودر بچه اجتناب كنید. این ماده می تواند وارد ریه های كودك شود.
-از بستن محكم پوشك و عدم وجود فضای كافی برای تهویه هوا خودداری كنید. شرت پلاستیكی، پوشك و لباسها باید تا حدی گشاد باشند تا به تهویه ناحیه نشیمنگاهی كمك كنند.
-زمانی كه كودك شروع به خوردن غذاهای جامد می كند، هر بار یك ماده غذایی را به تغذیه كودك اضافه كنید و بین اضافه كردن مواد غذایی چند روز صبر كنید. این روش ساده ای است برای تشخیص اینكه آیا بثورات پوشكی منشا آلرژی غذایی دارند یا خیر.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha