جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 84397
سلامت نیوز:‌ در تغذیه کودکان ناهار یک وعده غذایی مهم است، از او درباره ناهارش نظرخواهی کنید.

فرقی نمی کند که فرزند شما چه سنی دارد، کودک نوپاست، مدرسه می رود و یا نوجوان است، تشویق کردن او به خوردن مواد غذایی مفید و ضروری، برای والدین یک مشکل بزرگ به نظر می رسد.
راهنمایی کودکان برای داشتن یک الگوی غذایی صحیح نیاز به کمی زحمت دارد، اما سلامتی کودکان شما به این دردسر می ارزد.

کودکان به چه غذاهایی نیاز دارند؟

نیازهای تغذیه ای در سنین مختلف کمی متفاوت است اما صرف نظر از سن، همه کودکان به غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات، لبنیات و گوشت ها نیاز دارند. دقت کنید که در تنظیم برنامه غذایی کودکان همه گروه های غذایی را در نظر بگیرید.

ذخیره  مواد غذایی خانه را اصلاح کنید.

یک اصل خوب و مهم این است که اگر مایلید کودک شما ماده غذایی خاصی را نخورد، آن را در منزل نگهداری نکنید. در هنگام خرید، غلات کامل مانند نان های سبوس دار (مثلا نان سنگک)، مغزها، میوه های تازه و خشک و سبزیجات برای میان وعده ها، لبنیات کم چرب به جای لبنیات طعم دار و شیرین شده و گوشت های کم چرب را انتخاب کنید. اگر در منزل شکلات، شیرینی و آب میوه های آماده دارید، آنها را دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

اجازه دهید که کودکان در برنامه ریزی تغذیه خود شرکت کنند.

با کودکان در مورد غذاهایی که دوست دارند، صحبت کنید. این کار به معنی محدود کردن وعده های غذایی به سلیقه کودک نیست اما توجه شما به خواسته ها و نظر کودک نکته مهی در تغذیه اوست. مواد غذایی مد ظر خود را همراه با غذاهای مورد علاقه او سرو کنید. در این حالت او حتما مواد غذایی مورد نظر شما را نیز امتحان خواهد نمود. همچنین مواد غذایی را که دوست دارد با شیوه ای سالم طبخ کنید. مثلا سیب زمینی تنوری یا بخارپز انتخاب مناسب تری نسبت به سیب زمینی سرخ شده است. در همه وعده های غذایی از سبزیجات خام یا پخته  استفاده کنید. در تغذیه کودکان ناهار یک وعده غذایی مهم است، از او درباره ناهارش نظرخواهی کنید.

سعی کنید غذا را با اعضای خانواده بخورید.

یک فاکتور مهم در تغذیه کودک این است که همه افراد خانواده در کنار هم غذا بخورند. در این حالت کودک شما عادات غذایی صحیح را از شما می آموزد.

الگوی خوبی برای کودکتان باشید.

کودکان در رفتار و اعمال شما بسیار دقیق هستند. اگر شما آنها را به داشتن عادات غذایی مناسب تشویق کنید ولی خود از غذاهای آماده، چرب و شیرینی ها استفاده کنید، او هرگز به توصیه های شما عمل نمی کند. بنابراین از مواد غذایی سالم در رژیم غذایی خانواده استفاده کنید.

منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha