سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۳
کد خبر: 84751

ورزش، متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد بنابراین می‌تواند یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن به حساب‌آید.بسیاری از متخصصان بر این عقیده‌اند که لاغری بدون ورزش عوارض زیادی دارد برخی نیز معتقدند می‌توان با روش‌هایی خاص بدن را به لاغری وادار کرد.

کاهش وزن با ورزش یا بدون ورزش
سلامت نیوز : ورزش، متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد بنابراین می‌تواند یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن به حساب‌آید.بسیاری از متخصصان بر این عقیده‌اند که لاغری بدون ورزش عوارض زیادی دارد برخی نیز معتقدند می‌توان با روش‌هایی خاص بدن را به لاغری وادار کرد.

لاغری بدون میانبر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ دکترمسعود کیمیاگر متخصص تغذیه نظر متفاوتی دارد او معتقد است که بدون ورزش هم می‌توان لاغر شد اما باید این کار را زیرنظر پزشک انجام داد. وی در گفت‌وگو با همشهری گفت: رژیم غذایی توأم با ورزش خیلی بهتر است چون ورزش نه‌تنها مصرف انرژی دارد بلکه سوخت‌وساز بدن را تا چند ساعت بالا نگه‌می‌دارد و یک اثر مضاعف دارد. اما این بدان معنا نیست که افرادی که به دلایل واقعی نمی‌توانند ورزش کنند نمی‌توانند لاغر شوند.

این افراد برای لاغری مدت بیشتری باید تلاش کنند. ورزش 25- 20درصد در برنامه کاهش وزن نقش دارد.خیلی‌ها فکر می‌کنند که ورزش کار بسیار دشواری است درحالی‌که پیاده‌روی معمولی را نیز ورزش تلقی می‌کنیم. این پیاده‌روی باید کمی تند‌تر از حد معمول باشد به‌طوری که به‌اصطلاح نه آنقدر آهسته باشد که بتوانید آواز بخوانید و نه آنقدر تند که نتوانید با بغل‌دستی‌تان حرف بزنید. اگر بیرون از خانه هم نمی‌توانید پیاده‌روی کنید می‌توانید در منزل به شکل 8 (انگلیسی) مسیری را تعیین کنید و در خانه به همین سرعت که گفته شد راه بروید. وقتی مثل 8 (انگلیسی)راه می‌روید سرتان گیج نمی‌رود و مسیر بیشتری را طی می‌کنید.

وی تأکید کرد: کسی که بد، تند و بیش از اندازه لاغر شود عوارض زیادی را متحمل می‌شود. سرعت مناسب برای لاغری بسته به بدن افراد 3تا 4کیلو در‌ماه است. کسانی که سرعت بیشتر را دنبال می‌کنند به‌خود آسیب می‌رسانند. لاغر شدن راه میانبر ندارد و افراد باید شکیبایی داشته باشند. راه لاغری از داروخانه و عطاری و ماهواره نمی‌گذرد.

عوارض لاغری بدون ورزش

دکتر رامین امیر ساسان عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز و پزشک تغذیه تیم‌های ورزشی در گفت‌وگو با همشهری در مورد لاغری بدون ورزش گفت: لاغر‌شدن مستلزم منفی شدن تعادل کالری در بدن است. راه‌حل اول برای این کار، محدودیت دریافت کالری است، راه‌حل دوم فعالیت فیزیکی مثل ورزش است راه‌حل سوم ترکیبی از این دو راه است. نسبت ترکیب این دو راه‌حل بسته به جنسیت و میزان چربی دارد. هیچ روشی نمی‌تواند به اندازه روش سوم اثرگذار؛ سالم و مفید باشد.

نخستین اشکال محدود کردن ورود کالری به بدن این است که فرد به‌دلیل نرسیدن انرژی کافی به بدن، سرحال نیست، زود خسته می‌شود، عصبی است، حوصله کمی دارد و در طول زمان درصورتی که به جزئیات دقت نکند می‌تواند دچار کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها شود. محدود کردن کالری زمانی ارزشمند است که فرد راه‌حل دیگری ندارد، خیلی پیر است و یا ناراحتی شدید مفاصل دارد.

وی گفت: هر 7هزار کیلو کالری حدودا معادل یک کیلو است. توصیه می‌شود برای لاغر شدن هفته‌ای نیم‌کیلو تا 750گرم لاغر شوید. بر همین مبنا، برای کاهش وزن به میزان نیم‌کیلو فرد باید 3500کیلو کالری در هفته (حدود روزی 500کالری) کمتر مصرف کند. من معمولا توصیه می‌کنم برای این اندازه، 200کیلو کالری کمتر بخورید (یعنی 2 عدد آبمیوه کوچک یا 10عدد خرما) و مابقی را با ورزش بسوزانید(یعنی 45دقیقه تا یک‌ساعت فعالیت فیزیکی).

دکتر رامین امیر ساسان در مورد نوع فعالیت فیزیکی گفت: پیاده‌روی بخشی از مسیر محل کار تا خانه، دورتر پارک کردن خودرو از محل مورد نظر و استفاده از پله به جای آسانسور می‌تواند جزو فعالیت‌های بدنی به‌حساب بیاید. وی به کسانی که بدون ورزش و با رژیم‌های سخت وزن کم می‌کنند هشدار داد که این کار باعث آسیب وارد شدن به چشم، پوست و سایر اعضای داخلی بدن می‌شود. این افراد خود را در معرض عصبی شدن، ریزش مو و تغییرات هورمونی قرار می‌دهند.

حذف ریموت کنترل

دکتر مازیار مقدادی متخصص تربیت‌بدنی در گفت‌وگو با همشهری درباره ارتباط رژیم غذایی و ورزش برای لاغری گفت: به‌طور کلی این دو مکمل یکدیگر هستند. اگر رژیم با ورزش همراه شود، متابولیسم پایه بالاتر می‌رود و باعث لاغری می‌شود. به‌طور کلی رژیم غذایی یا ورزش صرف کارایی چندانی ندارند. این دو باید تحت نظر متخصصین برنامه‌ریزی شود. افراد نباید به‌صورت خودسرانه برای خود رژیم غذایی و یا کارهای ورزشی تجویز کنند.

وی به افرادی که به‌دلیل زانو و یا کمر درد نمی‌توانند ورزش کنند توصیه کرد: اکثر افراد تصور می‌کنند که فعالیت ورزشی محدود به دویدن می‌شود درحالی‌که فعالیت هوازی مانند شنا دوچرخه‌سواری نیز می‌تواند با کاهش فشار از روی زانو، مفاصل و یا کمر باعث کاهش وزن شود. دکتر مازیار مقدادی در مورد کسانی که تمایلی به ورزش ندارند نیز گفت: این افراد می‌توانند فعالیت بدنی خود را با انجام کارهای روزمره افزایش بدهند.

با این رویکرد، جنبش‌هایی در دنیا به‌وجود آمده است که در آن افراد با حذف ریموت‌کنترل تلویزیون فعالیت بدنی خود را افزایش می‌دهند. تحقیقات ثابت کرده است که همین بلند شدن از جا برای تغییر کانال تلویزیون می‌تواند در افزایش فعالیت بدنی مؤثر باشد. افراد برای لاغری باید سبک زندگی خود را تغییر دهند؛ به‌طور مثال یا از خودرو استفاده نکنند یا آن را در جایی دورتر از محل مورد نظر پارک کنند تا بیشتر راه‌بروند. پیش از این فعالیت‌های ورزشی طاقت‌فرسا و یک‌شکل بودند اما امروزه ورزش‌های جدید‌تری ایجاد شده است که تنوع بیشتری دارد و افراد اقبال بیشتری به آن نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha